Jeles önvezető: minden a felfrissült BMW 5-ösről

A BMW nem hagyja kiöregedni globális sikermodelljét, így megújította az 5-ös sorozatot, felvéve a kesztyűt a konkurensek egyre erősödő felhozatalával.

Szabó Péter
2013. 05. 24. 5:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2010 óta piacon lévő hatodik generációs 5-ös sorozat minden eddiginél népszerűbb. Úgy tűnik, hogy a típusból az elődmodellek 1,4 milliós darabszámánál jóval több talál majd gazdára. Ezt bizonyítják az értékesítési adatok is: a modellpálya frissítéssel jelképezett feléig már több mint egymillió példány kulcsát adták át az értékesítők. De hogyan lehet ezt a népszerűséget fenntartani?

Természetesen egyrészt a külső aktualizálásával. Persze a BMW-nél is tudják a „jón ne változtassunk” filozófiát, így mindössze a modernebb első fényszórókról és az enyhén átformált, nagyobb levegőbeömlő nyílásokkal rendelkező lökhárítókról lehet megkülönböztetni a ráncfelvarrott 5-öst.

 

Ezzel együtt a típus világítási rendszerét is átdolgozták a mérnökök. A xenon fényszóró immár a szériafelszereltség részét képezi, miközben az opciós listára felkerült az adaptív LED-es fényszóró, amely nemcsak energiafogyasztásában, de megjelenésében is különbözik hagyományosabb társaitól. A Gran Turismo kivitel esetében a tetővonalat is valamivel harmonikusabbra faragták a tervezők, amely a belső méretekre is jó hatással volt: a csomagtartó mérete alapból 60 literrel kerek 500 literesre növekedett. Ezt a 33 fokos tartományban dönthető hátsó ülések legmeredekebb állásában egészen 650 literig növelhetjük.

Érdekes, hogy a továbbra is 560–1670 literes Touringnál is nagyobb a Gran Tourismo puttonya: az ülések 40:20:40 arányú ledöntésével 1,75 köbméteres rakteret kaphatunk. Belül a gyáriak elsősorban az új kárpitozásra és a funkciók bővítésére fordították a figyelmet. Emellett a kulcs nélküli rendszer immár itt is támogatja az „alárúgásos” csomagtérnyitást, amivel megkönnyíthetjük az életünket, ha éppen csomagokkal teli kézzel érkezünk az autóhoz.

 

Újdonságként a 3-as modellsorozat kínálatához hasonlóan az 5-ösnél is megjelent a Lines személyre szabhatóságot fokozó program, a sportolást kedvelőket pedig továbbra is az M sportcsomag szolgálja ki. Hajtásláncok terén a nagy újdonságok helyett az ésszerű bővítésre voksolt a BMW. Ennek egyik mellékhatásaként már az összes modell teljesíti az EU6-os emissziós normát.

A szedán és kombi verziókhoz elérhető 18d kétliteres dízel 143 lóerőt teljesít, miközben maximális nyomatéka 360 Nm. Ezzel a szedán 9,6 másodperces 0–100-as sprintre képes, miközben karosszériaváltozattól, kerékmérettől és váltótól függően 4,5–4,9 literes fogyasztást tud produkálni. A négyhengeres, 184 lóerős 20d és 218 lóerős 25d ugyanúgy a kínálatban maradt, miközben előbbi fogyasztása 4,5 l/100 km-re csökkent. A dízelpalettát még három hathengeres motor gyarapítja, melyek közös nevezője a bőséges erőtartalék. A 30d 258, a 35d 313, míg a továbbra is kizárólag összkerékhajtással elérhető 50d 381 lóerőt teljesít. Ezek közül a Gran Tourismóhoz a 20d, 30d és 35d névvel fémjelzett hajtásláncokat választhatjuk – felár ellenében itt is összkerékhajtással.

A legújabb generációs V8-as a nagy testvérekből költözött az 5-ös sorozatba. A korábbinál 10 százalékkal erősebb, ám jóval takarékosabb motor 450 lóerőt és 650 Nm nyomatékot szorít ki magából. Ezzel a hátsókerék-hajtású szedán például 4,6 másodperces 0–100-as sprintre képes, miközben vegyes fogyasztása megállhat 8,6 literből 100 kilométeren. A benzinesek kínálatát változatlan formában gazdagítja a hathengeres, 306 lóerős 35i, miközben a kétliteres turbómotor ugyanúgy 184, valamint 245 lóerős kivitelben elérhető.

A szedán és a Touring esetében a négyhengeres erőforrásokhoz és az 535i-hez szériában hatfokozatú kézi váltó jár, miközben felár ellenében a többi verzióhoz hasonlóan hozzájuk is kérhetjük a nyolcfokozatú, bolygóműves automatát, amely start-stop rendszerrel és vitorlázási funkcióval is rendelkezik. Emellett a szokásos finomhangolást végezték a mérnökök, így a futómű és a hangszigetelés is még kompetensebb lett – bár ezen a téren eddig sem voltak komoly problémái az 5-ös sorozat 6. generációjának. További újdonságként minden eddiginél fejlettebb elektronikai arzenált kérhetünk a típushoz, melynek segítségével teljes mértékben összehangolhatjuk okostelefonjainkkal az autót, amely internetfunkciók teljes tárházát képes felmutatni.

Ezzel együtt a biztonsági rendszerek is nagyot ugrottak előre. Az automatikus távolsági fényszóró új kamerája még precízebb munkát végez, s már 1000 méterig észlel, ezáltal jobb kilátást és a szembejövők kisebb mértékű elvakítását ígérve. Az éjjellátó is új funkciókkal gyarapodott. A hőérzékelő kamerát hasznosító rendszer még ügyesebben észleli a gyalogosokat, állatokat és egyéb tereptárgyakat, figyelmeztet is rájuk például az opcionális Head-Up Displayen keresztül is. Emellett a dinamikus fényszórót úgy irányítja, hogy az megvilágítsa a veszélyes pontot.

 

Nagy újdonságot az önvezető autó felé tett újabb lépés jelent. A 2013 novemberétől elérhető dugóelkerülő és parkolássegítő rendszerek önálló vezetésre is képesek. Előbbi a torlódásoknál lehet segítségünkre, és 40 km/h-s tempóig nemcsak automatikusan gyorsít és fékez szükség szerint, de a sávban elkormányozza az autót. A parkolást segítő rendszer pedig egyszerűen parkolórendszerré változik annak köszönhetően, hogy az autó immár nemcsak kormányoz, de a gáz és a fékpedált is önállóan kezeli.

Az írás anyagunk kivonata. A Teljes verzió ezen a linken érhető el.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.