Ki a családos? – vezettük az új Kia Carenst

A közepes családi egyterűek közé érkező új Carens rögtön két modell helyét veszi át – de vajon mire lesz elég a nyüzsgő konkurencia ellen?

Szabó Péter
2013. 05. 09. 5:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Testvérmárkájával, a Hyundai-jal együtt a koreai márka 2012-ben 6,6 millió autót adott el, amivel immár az ötödik helyet foglalja el a gyártók versenyében. Az 5 év alatt közel megduplázódott értékesítés mellett maga a Kia név korunk egyik leggyorsabban fejlődő márkája: 2005 óta közel megötszörözte értékét a Kia elnevezés, melynek márkaértéke immár 3,9 milliárd dollárt tesz ki.

A pozitív trendekben ráadásul Európa vállalja az oroszlánrészt, így Magyarország is, ahol a márka átlag feletti népszerűségnek örvend. Hogy a trendek meg ne álljanak, ezúttal a családi egyterűek kategóriájában erősítenek a koreaiak. A modelldömping felettébb költséges dolog. Éppen ezért igyekszik minden gyártó a saját, már elkészült építőkockáiból létrehozni a vásárlók számára tökéletes modellt. Így tesz most a Kia is: bár a bővülésről sem feledkeztek el, a sikereket inkább minőségi, okos fejlesztéssel igyekeznek megtartani, mintsem radikális újítással.

Ennek következtében a Carens új generációjában már ismert motorokat, hajtásláncokat találunk, sőt a márka legújabb modelljeinek ismerői számára semmi meglepetést nem tartogat – de ennek ellenére, ahogy a Kia többi modellje, ő is erős ajánlatnak ígérkezik. Ebben már viszonylag sportos formaterve is a segítségére van. A típus megjelenését az alapfelszerelésként kínált LED-es nappali fények, illetve az opciós LED-es hátsó lámpatestek teszik még modernebbé. Amellett, hogy némi dinamikát tagadhatatlanul áraszt a Carens formája, egyúttal széles rétegek számára meggyőző lehet.

A 2,75 méteres tengelytávjával és 4525 mm-es hosszával a Carens a középkategóriás egyterűek széles palettájának éppen a közepére érkezik. Belül a megszokott műszerfalat találjuk, rengeteg hellyel és jó variálhatósággal. Bár a kategóriában szinte alapkövetelmény az ülések széles körű mozgatása, a Carens jól átlátható karosszériája még ehhez mérten is sokat kínál. Az öt- és hétülésesként elérhető modell alapból 536 literes csomagtere a hátsó üléssor kihasználásával 103 literesre törpül, ám ha csak ketten utaznak benne, akkor közel 1,7 köbméteres raktér áll rendelkezésre. Ráadásként az anyósülés is síkba dönthető, amivel még nagyobb teret, s nem utolsó sorban 2,15 méter hosszú tárgyak szállítására alkalmas helyet kapunk.

Ha már ülések: örvendetes tendencia, hogy a Kia egyre jobban figyel a nagyobb igények kielégítésére is, így felár ellenében elektromosan növelhető combtámaszt és ülésszellőztetést is kérhetünk, de a márka többi modelljében megtalálható összes opció elérhető a Carens esetében is. Rövid menetpróbánkon pont egy ilyen tejben-vajban fürösztő példányt sikerült lencsevégre kapnunk, amely első benyomásaink alapján nem csak könnyű kezelhetőségével és viszonylag tágas belső terével, de minőségi összhatásával is meggyőzőnek tűnt. Kibontakoztatva átlagos, 1,8 méteres magasságomat a harmadik üléssorban is helyet foglaltam. Bár hosszban meg lehetett találni a tökéletes kompromisszumot, a kategóriában jellemzően korlátos fejmagasság okán hosszabb túrákra csak alacsonyabb embereket kényszerítsünk ide. A magasak úgyis elfoglalják az első sorokat, ráadásul a középső üléspad értékét tovább növeli az ide jutó légbeömlő rostély és a jó formázottság.

A Carens európai vásárlói négyféle motor közül választhatnak. A két benzines és két dízelmotor már régi ismerős. Az 1,7 literes öngyulladós ezúttal is két változatban érhető el. Az alapkivitel legnagyobb teljesítménye 115 lóerő, maximális forgatónyomatéka 260 Nm, míg a nagy teljesítményű variáns 136 lóerőt és 330 Nm-t ad le. Mindkét benzinmotor közvetlen befecskendezéses. A Cee’d-ből is ismerős 1.6 GDI legnagyobb teljesítménye 135 LE, maximális nyomatéka 165 Nm.  A 2,0 literes benzinmotor 166 lóerőre képes, legnagyobb forgatónyomatéka 213 Nm.

Mindegyik erőforráshoz hatfokozatú kézi váltó jár alapból, amelyet 300 ezer forintos felárért az erősebbik dízel és benzines változat esetében szintén hatgangos bolygóműves automatára cserélhetünk, amely viszont kissé negatívan érinti a menetdinamikai adatokat és a fogyasztást.

A hazai piacon valószínűleg unikum státusszal bíró kétliteres benzines, automatás verziót faggatva rövid próbánk alapján is megállapítottunk, hogy leendő tulajdonosa nem a fogyasztással fog kérkedni (erre utal a 7,9 literes gyári adat is), ám elfogadható dinamika melletti finom járásával kellemes partner volt a benzines. Különösen akkor értékelődnek fel képességei, ha ránézünk az árlistára. Még a gyengébbik öngyulladóshoz viszonyítva is 400 ezer forintra adódik a differencia, az izmosabb dízel pedig további 150 ezer forinttal drágább. Dinamika terén pedig egy kategóriával kevesebbet nyújt, igaz, közel háromliteres fogyasztáselőnye a különbözet kiautózhatóságát is bebiztosítja.

Az akciósan 4,75 millió forintos vételárat körülbelül 680 ezer forinttal és kényeztető extrákkal megtoldva kellemes típust kapunk. A hétszemélyes kivitel 250 ezer forintos felára és a rengeteg elérhető opció viszont szavatolja, hogy egy makulátlanul felszerelt csúcsdízeles kivitel ára 9 millióra emelkedik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.