Konnektoros hibridek emelkednek a felhők fölé

A New York-i autószalonon egy öszvér is felhívta magára a figyelmet: a Terrafugia Transition TF-X az autózás és a repülés erényeit igyekszik összekötni.

Szabó Péter
2013. 05. 09. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már jó pár hónap eltelt, mióta megnyitotta kapuit a New York-i Autószalon, ahova rengeteg világ- és tengerentúli premierrel, illetve sok-sok érdekesebbnél érdekesebb újdonsággal érkeztek az autógyártók. Itt egy elmebeteg öszvér is felhívta magára a figyelmet: az érdekes szerzet becsületes neve Terrafugia Transition TF-X, különlegessége pedig, hogy mind a közutakon, mind pedig a repülőtér kifutóján, vagy akár a levegőben megállja a helyét – bizony, egy igazi repülő autóról beszélhetünk.

Azt nem tudjuk, hogy a Mozaik utcai vizsgaközpontban mennyire abszolválna sikeresen egy hazai műszaki vizsgát a Terrafugia TF-X, ám azt igen, hogy az Egyesült Államokban állítólag minden engedélyt megkap a korábbi információk szerint közel szériaállapotban lévő közlekedési eszköz.

Bár korábban már az árról is nyilatkoztak az illetékesek (65 millió forint), hirtelen közel egy évtizednyit ugrott vissza a fejlesztés. A gyártó ugyanis egyre több problémával kényszerül szembesülni, miközben becsülendő módon tényleg olyan megoldást szeretnének a vásárlóknak adni, amely biztos lábakon áll. Így a TF-X-re átnevezett modell még 8-12 évig távol marad a szériagyártástól. Az összecsukható szárnyakkal felszerelt (ennek köszönhetően egy hagyományos garázsba is befér a tervezők szerint) kétüléses meghajtásáról pedig egy 300 lóerős benzinmotor és két, egyenként 600 lóerős elektromotor gondoskodik majd.

A levegőben akár 322 km/h-val is száguldhat majd a különlegesség, miközben hatótávolsága 800 kilométer felett lesz. A hagyományos benzinnel üzemelő motor a szárazföldön elektromosan korlátozott 105 km/órás végsebességet tesz lehetővé a Terrafugia Transition számára (azért ennél a tempónál megnéznénk, hogyan viselkedik a jávorszarvasos teszten), a biztonságról pedig többek között légzsákok és gyűrődőzóna gondoskodik.

Persze a legális használathoz mind egy gépjárművezetői, mind pedig egy kisrepülős jogosítvány szükséges a sofőr/pilóta részéről. Nagy baj esetén gombnyomásra egy ejtőernyőt nyit a repülő autó, amellyel az illetékesek szerint szinte garantált a biztonságos földre érkezés, már amennyiben nem épp a Balaton felett körözgetünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.