A LeasePlan Hungária Zrt. statisztikája szerint 2013 első negyedévében összesen 17 gépjárművet loptak el flottájukból, amely közel másfélszeres emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és közel háromszorosa a 2011 azonos időszakában tapasztalt lopásoknak. Az elmúlt év legveszélyeztetettebb flottaautó-márkái azonos mértékben a Ford, az Opel és a VW voltak. Az ORFK országos listáján az összes lopást figyelembe véve utóbbi két márkát a Suzuki egészítette ki a dobogós helyeken.
Idén egyelőre a Renault különböző típusai voltak a legkapósabbak a tolvajok körében. A céges flottákban legnagyobb súllyal jelen lévő Fordnak viszont mindössze 3 autóját lopták el az első negyedévben. Persze a flottakezelőtől érkező statisztikából a trendeket illetően messzemenő következtetést nem lehet levonni, hiszen itt teljesen más arányban képviseltetik magukat az egyes márkák, mint a hazai utakon.
A flottakezelő adatai alapján az idén tolvajkézre került vállalati autók átlagosan 60 000 kilométert futottak, és 1 750 000 forint kártérítést fizetett utánuk a biztosító. Érdekes, hogy nagyon keveset futott, 3 ezer kilométeres és idősebb, közel 200 ezer kilométeres autóra egyaránt szemet vetettek a bűnözők. Pesti Tímea kereskedelmi igazgató szerint elsősorban nem a nagy értékű, hanem az alsó középkategóriás gépjárműveket kedvelik a tolvajok.
Ezek a típusok kevésbé feltűnőek, mivel tömegével fordulnak elő az utakon, másrészt nagy az igény bontott alkatrészeikre. „A biztosító a legtöbb esetben fizet ugyan – kivéve, ha a gépjárműhöz tartozó kulcsokat nem tudja felmutatni a használó –, de az alap casco általában csak a lízingelt gépkocsi piaci értékét téríti meg, ami néhány éves gépkocsi esetén alacsonyabb a könyv szerinti értéknél” – mondta el a szakember.
A már bekövetkezett károk minimalizálásában segítenek a biztosítások. A lopások megelőzésére tett óvintézkedéseket tekintve pedig hatékony megoldást jelenthet a műholdas járműkövetés, amely egyszerűsíti a lopott gépkocsi lokalizálását. A riasztó, a gyári immobilizer, a kormány-, illetve a váltózár megnöveli ugyan a lopáshoz szükséges időt, de sajnos nem jelent leküzdhetetlen akadályt a tolvajoknak. Az ellopott autók esetén a váltózár 10 százalékban volt beszerelve, és immobilizer szinte az összes ellopott gépjárműben megtalálható volt.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!