Hibátlan kompakt? – Az új Mazda3 bemutatkozik

SKYACTIV technológia és modern formavilág: ez volna az új Mazda3, ráadásul további fejlesztésekkel a meglévő kevés kritikus felületet is lefedte a gyártó.

Szabó Péter
2013. 06. 29. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kívülről továbbra is erőteljesen az érzelmekre hat a típus, amely a KODO névre hallgató formanyelv érdeme. A Mazda3 könnyen lehet, hogy kategóriájának legdinamikusabb, legtetszetősebb megjelenését hordja magán. Belül óriási fejlődésnek lehetünk szemtanúi. De nem csak a formák és a színek tetszetősebbek, de az anyagminőség is sokat javult – a sajtóközlemény szerint szinte mindenhol puha, jó tapintású műanyagot találunk a bőr/szövet felületek mellett.

Miközben a tetővonal a dinamikus formák miatt alacsonyabb lett, az átformált, alacsonyabbra helyezett hátsó üléspadnak köszönhetően az előző generációéval megegyező méretű fejteret várhatunk. Emellett a válltér és a lábtér növekedett némiképp, amit az 50 mm-rel nagyobb szélesség és a 61 mm-rel megnyújtott tengelytáv sugall. A vezető ülőhelyét is átdolgozták a mérnökök: a sokkal nagyobb tartományban állítható szék immár jobban alátámasztja a magasabbak hátát, miközben a 100 mm-rel hátrébb kezdődő A oszlop jobb kilátást biztosít.

 

A motortérben a SKYACTIV technológia ismert tagjai mellett egy igazi újdonságot is találunk. Az 1,5 literes szívómotor képében az új generációs erőforrások kínálata végre kisebb méretű alternatívát is kapott, a japán piac pedig a később bemutatkozó szedánban már benzines hibrid hajtásláncot üdvözölhet. A legkisebb motorhoz is szériában jár a hatfokozatú kézi váltó. Maximális teljesítménye 100 lóerő lesz, csúcsnyomatéka pedig 150 Nm. A fogyasztásról egyelőre hallgatnak a gyáriak, de számításaink szerint 5 liter körüli étvágyra számíthatunk.

Az előzetes adatok szerint a 0–100-as sprintet 10,8 szekundum alatt tudja le a kivitel, végsebessége pedig 182 km/h lesz. Sokkal többet nem fogyaszt majd a kétliteres erőforrás sem, ami 120 és 165 lóerős kivitelben is érkezik, érdekes módon mindkét esetben 210 Nm-es csúcsnyomatékkal. Előbbihez rendelhető automataváltó is, amely a gyári adatok szerint 8,9 mp-es 0–100-as értéket 10,4-re csökkenti, 195-194 km/h-s végsebesség mellett. Az izmosabbik kizárólag kézi váltóval lesz elérhető, s 8,2 szekundumos 0–100-as sprintje mellett akár 210 km/h-val is száguldhat.

A kínálat legizmosabb tagját a 2,5 literes motor adja, amely várhatóan 186 lóerővel (250 Nm) és 7 l/100 km alatti fogyasztási adattal örvendezteti meg a tulajdonost – egyelőre csak Amerikában, de elképzelhető, hogy a későbbiekben Európába is megérkezik ez a verzió. A dízel paletta kezdetben egytagú lesz: a 2,2 literes öngyulladóst 150 lóerővel és 380 Nm nyomatékkal vihetjük haza (0–100: 8,1-9,7 (A), 210-201 km/h). Kisebb dízel érkezéséről egyelőre nincs információnk, viszont ugyanezen erőforrás 175 lóerős kivitele a későbbiekben bemutatkozhat a Mazda3-ban is.

Nem csak a motorokat és a külső-belső részleteket, de az autó egészét teljesen átdolgozták a mérnökök. Ezt mutatja például az is, hogy a teljes tömeget átlagosan 90 kilogrammal sikerült lefaragni, amiben a könnyebb motorok, váltók és anyagok mellett az új kormányműnek is szerepe volt, ami a könnyítés mellett egyben precízebb irányíthatóságot és közvetlenebb irányítást szavatol. A sportos jelleget erősíti, hogy a végállások között mindössze 2,57-et fordul majd a volán – ennek ellenére a fordulókör 10,3 méter lesz. A legkönnyebb modell tömege 1190 kilogramm, de még az automatás dízel kivitel is megáll 1,33 tonnában. A 0,275-ös légellenállási együttható is kiválónak mondható a kategóriában; olyannyira, hogy az eddig e téren piacvezető új Toyota Aurist éppen a második helyre tolja le.

 

Az új Mazda3-hoz a 6-osban bemutatott biztonsági rendszerek armadáját kérhetjük – innen jóformán semmi sem hiányzik. Az új felszereltségek között üdvözölhetjük a HUD-ot, amely a szélvédő helyett egy kiemelkedő üveglapra vetíti elénk az információt, de a legnagyobb újdonságot elektronikai téren az új központi rendszer adja. Ez a korábbi modellek egyik Achilles-sarka volt, de úgy tűnik, hamarosan mindenhol búcsút mondhatunk a kisméretű, nem túl jó felbontású és kezelhetőségű rendszernek.

Az újdonság teljes telefon-integrációra és internetezésre is képes, miközben alkalmazásokat is tud futtatni. Képes SMS-ek és e-mailek felolvasására, de a Twitter és a Facebook oldalain is bóklászhatunk vele (amennyiben csatlakoztatjuk okostelefonunkat). A navigáció SD kártyáról működik. Felár ellenében a nagytestvérekhez hasonlóan ezúttal is Bose hangrendszert rendelhetünk.

Mibe tudunk belekötni? A papírforma alapján semmibe. Igaz, a SKYACTIV motorokból hiányzik a turbós erőforrások alacsonyabb fordulatszámon érkező nyomatéktengere, viszont a vásárlók a megbízhatóság terén értékelik a feltöltés elhagyását, a hatékony és finom működés pedig magáért beszél. Már ennyi alapján is megjósolhatjuk, hogy a viszonylag szűkös hajtáslánci választék és kombinálhatóság ellenére a Mazda3 felér majd kategóriája dobogójára.

Hogy ott milyen helyezést ér el, azt a későbbiekben egy összehasonlító tesztben megvitatjuk. Mikor? A nagyközönség előtt a szeptemberi frankfurti autószalonon mutatkozik be a modell, s az első példányok még az idén megérkeznek hazánkba is. Az árakról még korai beszélni, de az elődhöz mérten minden bizonnyal drágulásra számíthatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.