Kívülről továbbra is erőteljesen az érzelmekre hat a típus, amely a KODO névre hallgató formanyelv érdeme. A Mazda3 könnyen lehet, hogy kategóriájának legdinamikusabb, legtetszetősebb megjelenését hordja magán. Belül óriási fejlődésnek lehetünk szemtanúi. De nem csak a formák és a színek tetszetősebbek, de az anyagminőség is sokat javult – a sajtóközlemény szerint szinte mindenhol puha, jó tapintású műanyagot találunk a bőr/szövet felületek mellett.
Miközben a tetővonal a dinamikus formák miatt alacsonyabb lett, az átformált, alacsonyabbra helyezett hátsó üléspadnak köszönhetően az előző generációéval megegyező méretű fejteret várhatunk. Emellett a válltér és a lábtér növekedett némiképp, amit az 50 mm-rel nagyobb szélesség és a 61 mm-rel megnyújtott tengelytáv sugall. A vezető ülőhelyét is átdolgozták a mérnökök: a sokkal nagyobb tartományban állítható szék immár jobban alátámasztja a magasabbak hátát, miközben a 100 mm-rel hátrébb kezdődő A oszlop jobb kilátást biztosít.
A motortérben a SKYACTIV technológia ismert tagjai mellett egy igazi újdonságot is találunk. Az 1,5 literes szívómotor képében az új generációs erőforrások kínálata végre kisebb méretű alternatívát is kapott, a japán piac pedig a később bemutatkozó szedánban már benzines hibrid hajtásláncot üdvözölhet. A legkisebb motorhoz is szériában jár a hatfokozatú kézi váltó. Maximális teljesítménye 100 lóerő lesz, csúcsnyomatéka pedig 150 Nm. A fogyasztásról egyelőre hallgatnak a gyáriak, de számításaink szerint 5 liter körüli étvágyra számíthatunk.
Az előzetes adatok szerint a 0–100-as sprintet 10,8 szekundum alatt tudja le a kivitel, végsebessége pedig 182 km/h lesz. Sokkal többet nem fogyaszt majd a kétliteres erőforrás sem, ami 120 és 165 lóerős kivitelben is érkezik, érdekes módon mindkét esetben 210 Nm-es csúcsnyomatékkal. Előbbihez rendelhető automataváltó is, amely a gyári adatok szerint 8,9 mp-es 0–100-as értéket 10,4-re csökkenti, 195-194 km/h-s végsebesség mellett. Az izmosabbik kizárólag kézi váltóval lesz elérhető, s 8,2 szekundumos 0–100-as sprintje mellett akár 210 km/h-val is száguldhat.
A kínálat legizmosabb tagját a 2,5 literes motor adja, amely várhatóan 186 lóerővel (250 Nm) és 7 l/100 km alatti fogyasztási adattal örvendezteti meg a tulajdonost – egyelőre csak Amerikában, de elképzelhető, hogy a későbbiekben Európába is megérkezik ez a verzió. A dízel paletta kezdetben egytagú lesz: a 2,2 literes öngyulladóst 150 lóerővel és 380 Nm nyomatékkal vihetjük haza (0–100: 8,1-9,7 (A), 210-201 km/h). Kisebb dízel érkezéséről egyelőre nincs információnk, viszont ugyanezen erőforrás 175 lóerős kivitele a későbbiekben bemutatkozhat a Mazda3-ban is.
Nem csak a motorokat és a külső-belső részleteket, de az autó egészét teljesen átdolgozták a mérnökök. Ezt mutatja például az is, hogy a teljes tömeget átlagosan 90 kilogrammal sikerült lefaragni, amiben a könnyebb motorok, váltók és anyagok mellett az új kormányműnek is szerepe volt, ami a könnyítés mellett egyben precízebb irányíthatóságot és közvetlenebb irányítást szavatol. A sportos jelleget erősíti, hogy a végállások között mindössze 2,57-et fordul majd a volán – ennek ellenére a fordulókör 10,3 méter lesz. A legkönnyebb modell tömege 1190 kilogramm, de még az automatás dízel kivitel is megáll 1,33 tonnában. A 0,275-ös légellenállási együttható is kiválónak mondható a kategóriában; olyannyira, hogy az eddig e téren piacvezető új Toyota Aurist éppen a második helyre tolja le.
Az új Mazda3-hoz a 6-osban bemutatott biztonsági rendszerek armadáját kérhetjük – innen jóformán semmi sem hiányzik. Az új felszereltségek között üdvözölhetjük a HUD-ot, amely a szélvédő helyett egy kiemelkedő üveglapra vetíti elénk az információt, de a legnagyobb újdonságot elektronikai téren az új központi rendszer adja. Ez a korábbi modellek egyik Achilles-sarka volt, de úgy tűnik, hamarosan mindenhol búcsút mondhatunk a kisméretű, nem túl jó felbontású és kezelhetőségű rendszernek.
Az újdonság teljes telefon-integrációra és internetezésre is képes, miközben alkalmazásokat is tud futtatni. Képes SMS-ek és e-mailek felolvasására, de a Twitter és a Facebook oldalain is bóklászhatunk vele (amennyiben csatlakoztatjuk okostelefonunkat). A navigáció SD kártyáról működik. Felár ellenében a nagytestvérekhez hasonlóan ezúttal is Bose hangrendszert rendelhetünk.
Mibe tudunk belekötni? A papírforma alapján semmibe. Igaz, a SKYACTIV motorokból hiányzik a turbós erőforrások alacsonyabb fordulatszámon érkező nyomatéktengere, viszont a vásárlók a megbízhatóság terén értékelik a feltöltés elhagyását, a hatékony és finom működés pedig magáért beszél. Már ennyi alapján is megjósolhatjuk, hogy a viszonylag szűkös hajtáslánci választék és kombinálhatóság ellenére a Mazda3 felér majd kategóriája dobogójára.
Hogy ott milyen helyezést ér el, azt a későbbiekben egy összehasonlító tesztben megvitatjuk. Mikor? A nagyközönség előtt a szeptemberi frankfurti autószalonon mutatkozik be a modell, s az első példányok még az idén megérkeznek hazánkba is. Az árakról még korai beszélni, de az elődhöz mérten minden bizonnyal drágulásra számíthatunk.