Mikor kisebb a fogyasztás automata váltós autónál?

Olvasónk érdekes, ráadásul a mindennapokban oly gyakran felmerülő kérdéssel fordult hozzánk: automata váltós autóval szeretne takarékosan vezetni.

Szabó Péter
2013. 06. 08. 5:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Most váltottam automata váltós benzinesre. Mikor kisebb a fogyasztás, ha alig-alig érintve a gázt szépen, lassan gyorsítok fel, vagy egy cseppet határozottabb gázkezeléssel hamarabb elérem a kívánt sebességet? Érzésre előbbi esetben több időt tölt egyesben, kettesben, a váltások is olyan »namajdmost, mostmindjárt, demostmáraztántényleg« érzést adnak. Utóbbi esetben üzemszerűbbnek tűnik a dolog, még selymesebb a váltás, pikk-pakk felvált magasabb fokozatba.” – szólt olvasónk levele.

De mit tegyen? Végtére is nem érezhetjük, hogy mikor mennyi üzemanyagot fecskendez be a rendszer, és sok esetben – például városban, a zöldön való áthaladáshoz – a lassabb gyorsítás problémásabb lehet. Tudományos oldalról megközelítve a kérdést elmondható, hogy a „tökéletes” gyorsítás teljes mértékben a hajtáslánctól függ.

A pillanatnyi fogyasztás függvényét mindkét helyzetben kirajzolva, integrálva lehet dönteni. Na persze De van matek nélküli módszer is, amiből következtethetünk? Szerencsére van, a mankót ezúttal az autógyártók teszik alánk. Sok mai autóban már megtalálható valamilyen takarékos vezetést segítő rendszer, amely általában a finom gyorsításokért ad jó pontokat. A Mercedes–Benz három ismérvet (gyorsítás, váltás, kigurulás) figyelő kijelzése tanulságos, hiszen ott csak a kimondottan finom gázkezelésre kapunk „százalékokat”. Egyúttal a mi tapasztalatunk is azt mutatja, hogy minden más tényezőtől független helyzetben akármilyen nyúlósnak is tűnik a történet, a kimondottan finom gázkezelés a legtakarékosabb.

Városban már más a helyzet, hiszen zöldciklusnál intenzívebb gyorsítás esetén több autó ér át, így ha mindenki ezt teszi, gyorsul a forgalom ritmusa, és csökken mindenkinek a fogyasztása. Nem árt tehát figyelni: a hatékonyság nézőpontjából ideális gyorsítási intenzitás természetellenes vezetői szemszögből és a forgalom ritmusát tekintve egyaránt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.