Óvatos duhaj – minden információ az új BMW X5-ről

A BMW kimondottan óvatos volt: a megújulásnál nem nyúlt hozzá az X5 alapkoncepciójához. Nem mintha erre szükség lett volna.

Szabó Péter
2013. 06. 02. 4:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BMW kimondottan óvatos volt: a megújulásnál nem nyúlt hozzá az X5 alapkoncepciójához. Nem mintha erre szükség lett volna. A sportos SUV kategóriájának legnépszerűbb tagja, amelyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy az első generáció bemutatása óta 1,3 millió példány talált belőle gazdára.

A harmadik iteráció a megszokott utat járja, miközben hatékonyabb, dinamikusabb, tágasabb és kényelmesebb is lett. A külső formajegyek jóformán nem mutatnak újdonságot. A tervezőknek nem volt sok dolguk: a márka jelenlegi formai elemeit kellett csupán összeegyeztetni a jellegzetes felépítéssel.

Gyakorlatilag minden megoldást láttunk már a BMW legújabb típusain, amely tekintve azok népszerűségét nem rossz ómen. Emellett a külső variálhatóságát is fokozták, amely különböző csomagok révén variálható lökhárító toldatokat és felniket jelent. Belül a tervezők nagy figyelmet fordítottak a rendelkezésre álló tér növelésére, valamint az anyagok minőségének továbbfejlesztésére.

 

Az F15-ös kódjelet viselő újdonság 29 mm-rel hosszabb (4,886 m), 5 mm-rel szélesebb (1,938 m) és 14 mm-rel magasabb (1,762 m), mint az előd. A tengelytáv viszont maradt változatlan: 2933 mm. Immár nem csak előre, de hátra is kérhetünk elektromosan állítható komfortüléseket, de talán még fontosabb, hogy opcionálisan hétüléses kialakítással is elérhetővé válik az X5. Az alapból 650 literes csomagtartót a 40:20:40-es arányban dönthető középső üléspaddal akár 1,87 köbméterig is növelhetjük. Az új generációban is megmaradt a két részben nyitható csomagtartó, melyhez a felső rész elektromos nyitása már szériában jár.

Az X5 egyik újdonsága, hogy immár a beszálló 25d motorral hátsókerékhajtással is elérhető. A többi verzióhoz szériában jár a BMW xDrive névvel illetett intelligens összkerékhajtása, amely továbbfejlesztett verzióban, az opcionális adaptív futóművel még jobban együttműködni képes formában elérhető. Utóbbi dinamikus hangolása és aktív stabilizátorai révén a sportos vezetők választása, a kényelmet középpontba helyezők komfortos beállítással is kérhetik az X5-öt, melyhez jár a hátsó tengely légrugózása is. Természetesen az M sportcsomag, így pedig a még fokozottabban sportos beállítás sem marad el – hiába, az X5 terepe elsősorban az országút.

A motorpalettán a gyártó aktuális kínálatának ismerői nem találnak nagy újdonságot. Az X5 lemezei alá is bekerült a 4,4 literes, feltöltött V8-as legújabb generációja, amely immár 450 lóerővel és 650 Nm-rel kínozza a nyolcfokozatú, start-stopos automataváltót. Az 50i névvel fémjelzett hajtáslánc kerek 5 másodperces 0-100-as sprinttel ruházza fel a nagytestű mindenest, miközben 10,5 literes vegyes fogyasztása az elődnél 2 teljes literrel kevesebb. A típus megkapta a háromliteres dízelmotor aktuális változatát is, amely az előd 245 lóerős teljesítményével szemben 258 tagú ménest tud felmutatni, miközben maximális nyomatéka 20 Nm-rel 560-ra emelkedett, amely ráadásul 1500-as fordulattól egészen 3000-ig rendelkezésre áll. Az új X5 xDrive 30d a kötelező 0–100-as sprintet 6,9 másodperc alatt képes letudni, vegyes fogyasztása pedig 1,2 literes csökkenés után 6,2 l/100 km-ra adódik.

Akinek ez is kevés, az már az indulásnál megveheti a márka csúcsdízelével is az X5-öt. Az M50d ugyanúgy háromliteres hengerűrtartalmat hasznosít, ám három turbófeltöltője révén 381 lóerő és 740 Nm nyomaték leadására képes. Ezzel az X5 5,3 szekundumos 0–100-ra képes, miközben fogyasztása a gyári adatok szerint 6,7 l/100 km. Az egyelőre háromtagú kínálat decemberben bővül majd új motorokkal. A 35i szokás szerint 306 lóerőt fog felmutatni, 8,5 l/100 km-es vegyes fogyasztás mellett, miközben a 40d-vel köztes lépcsőt kap a paletta (313 LE, 6,4 l/100 km).

 

A már emlegetett hátsókerék-hajtású beszálló modell is a karácsonyfa alá érkezik: a kétliteres, biturbó dízelmotorral érkező típus 218 lóereje a gyáriak szerint visszafogott tempóban 5,6 literes fogyasztásra lesz képes. Némi felár ellenében természetesen összkerékhajtással is elérhető lesz a hangzatos beszálló. Az új motorok mindegyike megfelel már az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási normáknak. Az elődnél jóval visszafogottabb fogyasztáshoz az 50-től 160 km/h-ig vitorlázni képes nyolcfokozatú automata, az átlagosan 90 kilogrammal könnyebb önsúly, valamint a kategóriában jónak nevezhető 0,31-es légellenállási együttható is hozzájárult.

Az új X5-höz egyelőre decemberben elérhető lesz a frissített 5-ösben egy hónappal előtte bemutatkozó teljesen önállóan parkoló rendszer. A 360 fokos kamerarendszerének köszönhetően a vezető által kiválasztott parkolóhelyre teljesen önállóan, azaz a vezető közreműködése nélkül lesz képes beparkolni az X5, amely így testvérével együtt egy újabb lépést tesz az önmagát vezető autók felé.

 

Az extralista finom falatjai mellett nem árt szót ejteni a szériafelszereltségről sem, amely ezúttal nem mondható annyira szerénynek. Alapból jár majd az X5-höz a kétzónás automata klíma, a bluetoothos kihangosító és az automatikusan sötétedő belső tükör, de a navigációért – amely immár érintőfelülettel rendelkező forgókapcsolóval vezérelhető – ezúttal is borsos felárat kell fizetnünk. A harmadik generációjába lépő X5 továbbra is a BMW amerikai Spartanburgba telepített gyárában készül majd az X3, a hamarosan szintén megújuló X6, valamint a rövidesen érkező X4 mellett. Az első példányok Európában a szeptemberi Frankfurti autószalonon mutatkoznak be, majd pedig november végén érkeznek a hazai kereskedésekbe.

Az írás cikkünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.