Prémium gyártók Kínában: fellendülés vagy recesszió?

A luxus új fellegvárában eddig is kóstolgatták egymást a prémium autógyártók, de mindenki erősít és hamarosan gigászi küzdelem veszi kezdetét.

Szabó Péter
2013. 07. 26. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt évtizedben már mindenki megtanulhatta, hogy a kínai piacban rejlő óriási potenciálnál csak a kínai luxusban van nagyobb lehetőség. Hiába alacsony az átlagkereset Földünk legnépesebb országában, a vagyon aszimmetrikus megoszlása és a magas népességszám hihetetlen keresletet indukál a luxuscikkek, így pedig az autók iránt. A legfelsőbb szegmens – például a Rolls-Royce, a Ferrari vagy a Bentley – eladásának egyik tartóoszlopát máris Kína adja, a prémium gyártók pedig még nagyobb részarányra számítanak.

A piac jelenlegi legaktívabb résztvevője az Audi és a BMW. Előbbi még a 90-es években érkezett meg a kínai piacra, rögtön néhány 100-as és 200-as modellt adva kormányzati használatra, hogy az ottani vezetők félhivatalos autója is négykarikás legyen. A bajorok már később érkeztek, a Brilliance-szal szövetkezve, de teljes erejüket most kezdik megmutatni a nyújtott 3-assal és az X1-gyel. Miért a szövetség és a nyújtás? Kína gazdasági és politikai berendezkedése miatt csak helyi vállalatokon keresztül enged autót forgalmazni (gyártani), a minél nagyobb autónak pedig társadalmi jelentősége van.

 

A Mercedes az E és a C osztályt, valamint a GLK-t forgalmazza a Beijing Autóval közösen, de egyelőre a kínálat nagy részét a nagy hengerűrtartalmú motorok adják, melyek viszont nem olyan népszerűek az ottani vásárlók körében. Az utóbbi években Kína felfedezte magának a turbót; az igényeket pedig az Audi és a BMW jól ki tudja elégíteni – jellemzően 1,8 és 2 liter közötti motorokra van igény. A kínai kezekben jó lapokkal induló Volvo rögtön 2 gyárat telepít a hatalmas országba, ahol évi 300 000 jármű gyártását tervezik: többek között a friss XC60 és a nyújtott S60 készül majd ott – utóbbi már augusztustól. Az elkövetkezendő néhány évben 4 új modellel robbant majd a Volvo Kínában.

A Chang’an-DS szövetség keretében a Citroën DS palettája (DS3, DS4, DS5) érkezik meg a kontinensnyi országba. Az új gyár első körben 200 000-es termeléssel nyit, amely a DS5 gyártásának megkezdésével 250 000-re emelkedik szeptemberben.

2012 márciusában jelentette be a Chery, hogy joint venture szerződést írt alá a Jaguar/Land Rover csoporttal. Az 50:50-es termelés mellett közös kutatóközpontot is nyitott a két márka. Első körben mindössze 130 000 modell gyártását tervezik, amely 1-2 éven belül a kétszeresére fog emelkedni. A sikert sikerre halmozó Evoque négy másik testvérével együtt gördül majd ki a gyárkapun, de már ide is telepítik a BMW 3-as konkurenciáját adó új Jaguar gyártósorát.

 

A Nissan luxusmárkája, az Infiniti a Dongfeng vállalaton keresztül érkezik Kínába. A Nissan modellekkel együtt 250 000-es kapacitású gyárban készülő prémium autók óvatos, de biztos lépésekkel kezdik az ottani piacon is. A tradicionálisan amerikai Cadillac, valamint az Amerikának szánt Acura sem marad távol. Előbbi múlt hónapban kezdte a gyárépítést: a Shanghai GM 160 000 járművet készít majd évente, s szinte a teljes palettát elhozza az ígéret földjére. Az Acura egyelőre csak tervezgeti az indulást: a partner ehhez a Guanghhou lesz.

A fenti kapacitást összeadva 1,25 millió új prémium modell eladására számíthatunk Kínában mindösszesen néhány éves időtávlatban. Ennyire viszont sok elemző szerint nincs kereslet. Ez már most is mutatkozik: a legtöbb gyártó az árak erőteljes csökkentésével száll versenybe a jelenlegi vásárlókért, így nem ritkák a már ránézésre adott 20-23 százalékos kedvezmények. A legtöbb hírforrás már arról számol be, hogy halmozódnak a gyártók készletei Kínában. Vajon elbír a piac még 7 új beszállót? Biztos, hogy ennyire kellene fújni azt a lufit? Veszélyes játékba kezdenek az autópiaci résztvevők, és az már most jól látszik, hogy vesztese is lesz a küzdelemnek.

 

Egyelőre Európát kivéve mindenhol növekednek a számok, de tényleg akkora robbanást lehet várni Kínától, amely indokolja az óriási ráfordításokat? Ez egyáltalán nem biztos. Tény, hogy ahol arany van, ott kell aranyat keresni, viszont az átmeneti válságból épp kilábalni látszó autóipar meg-megbicsakló lábainak nem tenne jót, ha egy biztosnak hitt talajt húznának ki alóla.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.