A kutatásoknak és a kísérleteknek köszönhetően már lehetővé vált a fosszilis olajszármazékok repceolajjal és poliészterrel történő helyettesítése a gumiköpenyben, a közönséges gyermekláncfű, avagy pitypang pedig remek alapanyag lehet a kaucsuk előállítására. Dr. Boris Mergell, a gumigyártó anyag és gyártástechnológiai részlegének vezetője szerint még rögös út vezet a „zöld” abroncsokig. „Nem minden nyersanyag helyettesíthető környezetbarát anyagokkal.
Ezek sok esetben negatívan befolyásolják a fékteljesítményt és a gördülési ellenállást, de ezeken a területeken nem szeretnénk kompromisszumokat kötni”, magyarázza a szakember. Napjainkban a szénhidrogén-származékokból (szén, kőolaj, földgáz) előállított alkotóelemeket egyre nagyobb arányban tudják kiváltani a megújuló energiaforrások felhasználásával készülő alapanyagok. Ennek a megoldásnak azonban az a hátránya, hogy olyan földterületeket igényelnek, amelyeket jelen pillanatban élelmiszer-előállításra használnak. A „zöld” gumiabroncs kifejlesztésére egy másik kézenfekvő megoldás, a pitypang nedvének felhasználása.
A kutatók ma már arra is képesek, hogy „kikapcsolják” a kutyatej becenévvel rendelkező növény tejnedvének alvadásáért felelős gént, és így előállítható a gumi alapanyagát képező kaucsuk. A gumifákból nyert kaucsukkal szemben a gyermekláncfű nedvének felhasználása ígéretes megoldásnak bizonyul. „A pitypang egyik fő előnye, hogy Európában szinte bárhol megtalálható, és nem termőföldek, hanem jellemzően ugaron hagyott területeken fordul elő nagy mennyiségben. Ennek köszönhetően nincs szükség más kontinensekről szállítani a kaucsuk előállításához szükséges alapanyagot”, jegyezte meg dr. Boris Mergell.
Egy másik, ugyancsak a gumiabroncsok előállítása során felhasznált alapanyag, az ipari korom is helyettesíthető szilícium-dioxiddal, ismertebb nevén a kovasavval. Ezzel a megoldással az abroncs súlya akár 20%-kal is csökkenthető. Attól függetlenül, hogy a lágyítószerek és a különféle gyanták megújuló erőforrásokból vagy újrahasznosító üzemekből származnak, kiválóan hasznosíthatóak az abroncsgyártásban.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!