Együtt fejlesztenek elektromos töltőhálózatot a japánok

A Nissan, a Toyota, a Honda és a Mitsubishi bejelentette együttműködésüket – az elektromos járművekhez egységes töltők és töltőhálózat épül.

Szabó Péter
2013. 08. 01. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A japán kormány segítsége mellett a négy autógyártó is részt vállal a töltőlétesítmények telepítési költségéből. Emellett közösen dolgoznak egy kényelmesen használható és mindenütt elérhető töltőhálózat kiépítésén, olyan vállalatokkal együtt, amelyek már eddig is kínáltak ilyen szolgáltatást, s amelyekben a négy autógyár már korábban is tulajdonrésszel bírt.

Japánban jelenleg mintegy 1700 gyorstöltő és több mint 3000 normál feltöltőpont működik, ám ez kétségtelenül kevés. Emellett a már meglévő szolgáltatások közti koordináció javítására is szükség van a jobb szolgáltatás érdekében. A kormány bejelentette, hogy környezetvédelmi célkitűzéseinek megfelelően a 2013-as pénzügyi évben 100,5 milliárd jennel támogatja a töltőlétesítmények telepítését, hogy felgyorsítsa a töltőhálózat kiépítését, segítve ezzel az alternatív energiaforrásokat felhasználó elektromos autók szélesebb körű elterjedését.

E jelentős támogatás mellett a négy autógyártó ezentúl közösen dolgozik a töltőberendezések telepítésén. Az eddigi gyakorlat szerint az autógyárak önállóan, külön-külön jelölték ki a töltőállomások lehetséges helyszíneit. Mostantól azonban együttműködnek e téren, hiszen a feltöltő-infrastruktúra a közösség érdekeit szolgálja; ráadásul a feladatot gyorsan meg kell oldaniuk, hiszen a támogatás csak korlátozott ideig áll rendelkezésre.

Napjainkban háromféle feltöltés van szokásban: az alaptöltés, amikor az autó akkumulátorát magánházak vagy lakóparkok garázsaiban töltik fel; a célállomásnál elvégzett töltés, amikor bevásárlóközpontokban vagy éttermekben töltik fel az akkumulátort a hazautazáshoz; és az út közben elvégzett töltés, aminek helyszíne jellemzően egy-egy gyorsforgalmi út szervizállomása, egy út menti pihenő, benzinkút vagy kiskereskedés. A célállomásnál vagy út közben végzett töltés esetén – hosszabb tartózkodás esetén – megfelelő lehet a normál töltés is, a rövidebb pihenők idején pedig gyorstöltés szükséges.

A részben elektromos autók kihasználhatóságát nagyban javítaná a sűrűbb töltőhálózat, hiszen ezáltal maximálisan kihasználható e járművek elektromos üzemmódja, vagyis jelentősen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztásuk. Az emissziómentes, tiszta vezetési élményt kínáló EV-k a kiterjesztett feltöltőhálózat révén sokkal hosszabb utazásokra is használhatók lennének.

1. Töltőberendezések telepítésének támogatása Japánban: már készülnek a tanulmányok a normál töltők számának 8 ezerre, és a gyorstöltők számának 4 ezerre történő növeléséről. A normál töltők kereskedelmi létesítményekben (nagyobb bevásárlóközpontokban, önkiszolgáló üzletekben és családi éttermekben) kapnának helyet, így töltőállomásként szolgálhatnak a célállomásnál vagy út közben elvégzett töltéshez, amikor az autós hosszabb időre állítja le járművét. A gyorstöltők elhelyezésére a rövid kiállásokra használatos helyszínek (például autópálya-pihenők, kisboltok és benzinkutak) jelentik az ideális helyszínt.

2. A töltőberendezések beszerelésének támogatása a felszerelési és karbantartási költség egy részének ideiglenes átvállalásával.

3. A töltési infrastruktúra kiépítése, aminek révén az elektromos járművek tulajdonosai kényelmesebben használhatják autóikat. Minden autógyár szerzett már tulajdonrészt olyan vállalatokban, amelyek jelenleg is kínálnak elektromos töltő szolgáltatást. E cégek együttműködésével egy sokkal praktikusabban és kényelmesebben használható töltőhálózat hozható létre. Ennek köszönhetően például az is lehetővé válna, hogy egy autós bármelyik állomáson ugyanazzal a kártyával töltse fel autójának akkumulátorát.

4. Együttműködés a kormányhivatalokkal és a helyi hatóságokkal: az elektromos hajtású járművek ösztönzően hatnak az alternatív energiaforrásokkal kapcsolatok kezdeményezésekre. A kormány célja, hogy az ilyen autók egyre nagyobb számban jelenjenek meg az utakon, s hogy a 2020-as újautó-eladási statisztikákban az elektromosan (is) hajtó járművek értékesítése már 15-20 százalékot tegyen ki. A négy autógyártó határozott szándéka a még inkább felhasználóbarát feltöltő-infrastruktúra kifejlesztése egy olyan társadalom kialakítása érdekében, amely a lehető legnagyobb számban használ elektromos hajtású autókat.

De miért olyan fontos nekünk, európaiaknak a szigetországi együttműködés? Amellett, hogy az összefogás az elektromos autók jövőjének trendjeit is mutatja, egyben remek mérce a gyártók összefogási hajlandóságára is. Ha pedig Európát is eléri az együttműködés szele, itt is gyorsabb változásokra számíthatunk.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.