Energetizálás – Porsche Panamera S E-Hybrid teszt

Kétségtelenül a Panamera S E-Hybrid hozza a modellsorozat frissítésének legnagyobb újdonságát. Alapos vallatásunk nyomán kiderül, milyen eredménnyel.

Szabó Péter
2013. 08. 31. 5:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 95 lóerőből tartósan 83 használható – ennek lehívásához új fejlesztésű, 9,4 kWh-s lítium-ion akkucsomagból érkezik a szufla, amely az elődmodellnél ötször nagyobb kapacitással szolgál. Ezeken a számokon kiválóan látszik az elektromos hajtásrendszerek fejlődése: néhány év alatt a többszörösére emelkedett minden paraméter, s egyben ez adja a jelenlegi kínálat legnagyobb kérdését.

Minek vegyünk most, ha 2-4 év múlva sokkal fejlettebb lesz? Ahogy más gyártók, a Porsche is a modularitásban látja a választ – ha érkezik jobb megoldás, cserélhetővé teszik. Az akkucsomagot hagyományos konnektorról 4, a Porsche univerzális töltővel pedig egy megfelelően erős hálózatról 2,5 óra alatt tölthetjük fel. Ha ezt megtettük, vegyes felhasználásban 36 kilométert autózhatunk vele, de a gyártó becsületesen hozzáteszi, hogy ez a klímával, nagyobb tempóval 18 kilométerre csökken.

Viszont ezt a nagyobb tempót sem szabad túlzásba vinni: teljesen elektromos üzemmódban 135 km/h-ig gyorsíthat a Panamera. Az elektronok önállóságának köszönhetően a gyári vegyes fogyasztás 3,1 liter/100 km-ben áll meg, de csak akkor, ha teljesen feltöltve indulunk el, és ha csak rövid távon nézzük. Viszont ha padlóig nyomjuk a gázpedált, ez a típus is megkéri a magáét, amelyet mindenki megbocsát majd az 5,5 másodperces 0–100-as sprintet és a 270 km/h-s végsebességet elnézve. A száguldásban ezúttal is a 333 lóerős, Audi-féle, háromliteres, kompresszoros V6-os segít majd, melynek erejét nyolcfokozatú, bolygóműves automata továbbítja a hátsó kerekekhez. Az összteljesítmény 416 lóerő.De mi igaz ebből a valóságban?

A teljesen nevén Panamera S E-Hybridet megközelítve már árulkodóak lehetnek az élénk zöldes árnyalatban pompázó feliratok és féknyergek, s beülve is észrevehetünk apróbb különbségeket. A jövőbe mutató szellemet a fordulatszámmérő hiánya jelzi nekünk – az új kijelzőről a teljesítménykihasználás mértéke mellett leolvashatjuk a benzinmotor bekapcsolásának, valamint a generátorról valós fékre váltás határpontját. E mellé kapunk két új gombot is a váltótól jobbra, amelyekkel tökéletesen a használathoz igazíthatjuk a rendszer működését. Alaphelyzetben – valamennyire feltöltött akkuknál – az E-Power kapcsoló világít: ez azt jelenti, hogy kizárólag villanyos módban indulunk útnak.

Ilyenkor ki tudjuk használni az elektromotor maximális teljesítményét, és ha szükség van a benzinmotorra, a gázpedált egy jól érezhető akadásponton túlnyomva lekérhetjük a kompresszoros egység segítségét. Ha például vidékre értünk és az akkumulátorokból már kifogyott a szufla, az E-charge funkcióval visszatölthetjük őket. Ilyenkor persze jócskán megugrik a fogyasztás a belső égésű motor fokozott igénybevétele okán, viszont ha újra városba érünk, az alacsonyabb tempónál kiemelkedően hatékony elektromos üzemmódból profitálhatunk.

Ha pedig egyik funkció sem aktív, a rendszer önállóan igyekszik a lehető legmagasabb fokú hatékonyságot elérni, melynek érdekében szükség esetén már a legelején beindítja a hajtásba észrevétlenül bekapcsolódó benzinest. Értelemszerűen, ha tudjuk, hogy csak rövid távot megyünk a következő konnektoros töltésig, akkor az E-Power funkció ajánlott. Az eszközök megvannak, már csak a kellő előrelátás és visszafogottság kell, s immáron képesek vagyunk csodákra.

A Panamera bemutatójának tervezői még erre is rásegítettek, ugyanis – tudva, hogy kis tempónál igazán hatékony az elektromotor – menetpróbánkat külvárosi részen körbevezényelve kezdték, hogy végül 70 km után érkezzünk meg úti célunkhoz, épp mielőtt még indokolatlanul magasra emelkedne a fogyasztás. A lehető legtöbb információ begyűjtése érdekében mi deviáns utat választottunk: tudva, hogy a többiek úgyis a jó fogyasztásra hajtanak, mi Porschéhez méltó módon, kövéren adagolt gázpedállal tettük meg az utat. A csoda pedig így sem maradt el: úgy értük el célállomásunkat, hogy az akkukban még maradt egy kevés szufla, a fogyasztásmérő pedig mindössze 6 literes átlagot jelzett.

Erre, ezen a távon még a kissé szerényen motorizált Diesel kivitel sem képes – hasonlóan hajtva 2-3 literrel több gurult volna le a torkán. A sötét oldallal szemben 2-2,5 literes fogyasztási értékek álltak, sőt, egy másik menetpróbán volt olyan, aki az első 53,6 kilométert 9 deciliteres fogyasztással tette meg. Városi, elővárosi használat esetén óriási előnyöket tudhat magáénak a Panamera hibrid változata, melyet itt a dízel sem képes utolérni. Hosszabb utakra eredve szintén dízelesen alacsony marad a fogyasztás, miközben nem 250, hanem több mint 400 lóerő áll rendelkezésünkre, és a motor kulturáltsága is egyértelműen magasabb szinten mozog.

Még az S-hez képest is tud egyet s mást felmutatni: az elektromotor jóformán azonnal beköszönő 310 Nm-es nyomatéka olyan rugalmassághoz segíti a hajtásláncot, amiről a turbós erőforrás csak álmodhat. A könnyedségre viszont érezhetően rányomja a bélyegét az alsó hangon negyed tonnás plusztömeg. Ehhez jön a lassabban, de még finomabban kapcsoló és reagáló nyolcfokozatú automata, s máris megszűnik a száguldozási kedv. Még a motor orgánuma is meglehetősen visszafogottra sikerült – egyedül a kompresszor süvítése jut be az utastérbe.

Az E-Hybrid ilyen formán inkább tradicionális luxusautónak felel meg. Alig 2,5 millió forintos felárával a hozzávetőlegesen 30 milliós alapárú Panamera S-hez képest ráadásul nem is kér nagy áldozatot az innováció. Ennek köszönhetően nem csak a hibrideket tradicionálisan kedvelő Amerikában, de Európában, akár nálunk is van létjogosultsága az E-Hybridnek, melynek nagyszerűségét nem, maximum kereskedelmi sikereit fogja beárnyékolni a kínálatba hamarosan érkező, 313 lóerős dízelmotor.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.