Mindeddig csupán korlátozott lehetőség nyílt a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásra, s a vezető pedálerejének megnövelése is csupán egyetlen előre meghatározott mértékig volt megoldható. A Bosch mára kifejlesztette iBooster névre hallgató technikáját, amely elektromechanikus fékrásegítőként mindig a fékezés megkezdésekor adott szituációnak megfelelő támogatást nyújtja.
Sőt, az új fékrendszer a komponensek modulrendszerű koncepciójára épül, amely alapján a Bosch szinte bármilyen járműkonfiguráció számára optimális fékrendszert állíthat össze. Az innovatív berendezés sorozatgyártása 2013-ban veszi kezdetét három szériamodell számára, középtávon azonban bővülhet ezek száma.
Annak érdekében, hogy a hibrid és elektromos hajtásrendszerű járművek elérjék a kívánt hatótávot és üzemanyag-takarékosságot, a fékezési és motorfék-fázisok során a lehető legtöbb energia visszatáplálását kell megoldaniuk. Ideális esetben az autók pusztán azzal is lelassíthatóak lennének, hogy elektromos motorjuk generátorüzemre váltva, mozgási energiájukat elektromos energiává alakítja vissza. Ezzel megelőzhető lenne az értékes energia elvesztése a fékezések során. Az iBooster a hagyományos fékezési folyamatok során veszendőbe menő szinte teljes energiamennyiséget visszanyeri, miközben pusztán az elektromos gép segítségével akár 0,3 g lassulást is produkál.
E tartománnyal a mindennapos közlekedés csaknem minden fékezési manővere lefedhető. Amennyiben a vezető erősebben fékez, az iBooster a főfékhenger igénybevételével a hagyományos úton állítja elő a szükséges további rendszernyomást.
A Bosch egy elektromos motort épített iBooster konstrukciójába, amely kettős fogaskerék-áttétellel szabályozza a fékrásegítés mértékét az adott menethelyzet szerint igényelt támogatás szolgálatában. Ezzel feleslegessé válik napjaink megszokott és költséges eljárása a folyamatosan rendelkezésre álló vákuum érdekében, legyen szó akár a motor vagy önálló szivattyú által előállított depresszióról. Nem csupán önmagában ezzel takarítható azonban meg üzemanyag, e technika ugyanis a takarékosságot célzó funkciók szélesebb körű használatát is lehetővé teszi, például a motor ideiglenes leállításáért felelős start-stop rendszer révén.
Az elektromechanikus koncepció további előnyökkel is szolgál. Amennyiben az előrelátó vészfék-asszisztens veszélyhelyzetet érzékel, az iBooster mindössze 120 ezredmásodperc alatt felépíti a maximális rendszernyomást, azaz mintegy háromszor gyorsabban a hagyományos rendszereknél. A vészhelyzetekben az iBooster így gyorsabban lefékezheti az autót, mint a megszokott fékberendezések. Az új fékrendszer a távolságtartó tempomat feladatát is átveheti, miközben kimondottan lágyan egészen a megállásig fékezi az autót, mégpedig kényelmesen és hangtalanul. Ez utóbbi erény különösen a csendes üzemű elektromos járművek esetében fontos, amelyek utasterében jobban érvényesülnek a környezeti zajok.
A fékrendszer előre meghatározható jelleggörbéi annak lehetőségét is biztosítják a fejlesztők számára, hogy a vásárlók igényei szerint határozzák meg a fékpedálon érzékelhető visszajelzéseket. Amennyiben az adott modell sportos, kényelmes vagy gazdaságos üzemmódokat is kínál, a fékek ennek megfelelően lágyabban vagy agresszívebben reagálhatnak. Ez pedig új aspektusokat nyit a gyártók számára, akik eddig csak a gázpedál érzékenységével játszhattak.
A fentiekből jól látszik, hogy egy autó tervezésénél mennyi aspektusra kell és érdemes figyelni. Egyetlen terület innovációjával – jelen esetben a fékrendszereknél – hatékonyabb, csendesebb, kulturáltabb, biztonságosabb és még inkább személyre szabható lesz a négykerekűnk.