Mindeddig csupán korlátozott lehetőség nyílt a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásra, s a vezető pedálerejének megnövelése is csupán egyetlen előre meghatározott mértékig volt megoldható. A Bosch mára kifejlesztette iBooster névre hallgató technikáját, amely elektromechanikus fékrásegítőként mindig a fékezés megkezdésekor adott szituációnak megfelelő támogatást nyújtja.
Sőt, az új fékrendszer a komponensek modulrendszerű koncepciójára épül, amely alapján a Bosch szinte bármilyen járműkonfiguráció számára optimális fékrendszert állíthat össze. Az innovatív berendezés sorozatgyártása 2013-ban veszi kezdetét három szériamodell számára, középtávon azonban bővülhet ezek száma.
Annak érdekében, hogy a hibrid és elektromos hajtásrendszerű járművek elérjék a kívánt hatótávot és üzemanyag-takarékosságot, a fékezési és motorfék-fázisok során a lehető legtöbb energia visszatáplálását kell megoldaniuk. Ideális esetben az autók pusztán azzal is lelassíthatóak lennének, hogy elektromos motorjuk generátorüzemre váltva, mozgási energiájukat elektromos energiává alakítja vissza. Ezzel megelőzhető lenne az értékes energia elvesztése a fékezések során. Az iBooster a hagyományos fékezési folyamatok során veszendőbe menő szinte teljes energiamennyiséget visszanyeri, miközben pusztán az elektromos gép segítségével akár 0,3 g lassulást is produkál.
E tartománnyal a mindennapos közlekedés csaknem minden fékezési manővere lefedhető. Amennyiben a vezető erősebben fékez, az iBooster a főfékhenger igénybevételével a hagyományos úton állítja elő a szükséges további rendszernyomást.
A Bosch egy elektromos motort épített iBooster konstrukciójába, amely kettős fogaskerék-áttétellel szabályozza a fékrásegítés mértékét az adott menethelyzet szerint igényelt támogatás szolgálatában. Ezzel feleslegessé válik napjaink megszokott és költséges eljárása a folyamatosan rendelkezésre álló vákuum érdekében, legyen szó akár a motor vagy önálló szivattyú által előállított depresszióról. Nem csupán önmagában ezzel takarítható azonban meg üzemanyag, e technika ugyanis a takarékosságot célzó funkciók szélesebb körű használatát is lehetővé teszi, például a motor ideiglenes leállításáért felelős start-stop rendszer révén.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!