Hazai portéka – itt az Opel új benzinmotorja

A hivatalos sajtóanyag szerint tiszta és csendes járású az Opel új háromhengeres benzinmotorja, amely a szeptemberi frankfurti autószalonon debütál.

Vajda János
2013. 08. 08. 12:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 115 lóerős csúcsteljesítményű egyliteres, háromhengeres turbómotor előnye, hogy már alul is igencsak nyomatékos: pöttöm méreteit meghazudtolva 166 Nm-t fejt ki 1800 és 4700 per perc között. A közvetlen befecskendezéses 1.0 SIDI Turbo teljes működési tartományában nyomatékosabb a hasonló teljesítményű, s nagyobb lökettérfogatú szívómotoroknál, miközben fogyasztása akár 20 százalékkal is szerényebb lehet az Opel jelenlegi 1,6 literes szívómotorjával összehasonlítva, így akár 100 g/km alatti szén-dioxid-kibocsátás elérését teszi lehetővé az új háromhengeres.

A 115 lóerő és a 166 Nm mellesleg valóban szép páros, ám halkan megjegyezhetjük, hogy a Ford-féle, szintén háromhengeres 1.0 EcoBoost egység akár 125 lóerőt és 200 Nm-t képes produkálni. A jövőre az ADAM kisautóban egy új, mindössze 37 kilós, alig 38 cm hosszú és maximum 220 Nm átvitelére képes hatfokozatú sebességváltóval együtt debütáló 12 szelepes 1.0 turbó egy friss három- és négyhengeresekből álló, 1-1,4 literes motorcsalád első tagja.

 

Egyik érdekessége a kis tehetetlenségű, vízhűtéses turbóval összecsavarozott kipufogócsonk integrálása az alumínium hengerfejbe, amely többek között a töltőnyomás gyors felépüléséhez vezet. A hatfuratos porlasztók a hatékony égés érdekében a dugattyúk középvonalában állnak, a motor lélegzését változó vezérlés segíti. Változó szállítású olajszivattyú és kikapcsolható vízpumpa járul még hozzá a kedvező fogyasztáshoz.

S hogy mi a helyzet a járáskultúrával? A tervezők tiszta lappal indultak, így eleve kiküszöbölhették a háromhengeres motorok vonzerejét csökkentő „sántikáló” járást. Az alumínium présöntvény blokk éppúgy csökkenti a zajkisugárzást, mint a súlyt. A nagynyomású üzemanyagcsöveket és porlasztókat szerkezetileg elkülönítették a hengerfejtől, hogy minimális legyen a lüktetés átvitele, míg a szivattyút és a csöveket akusztikailag tökéletesítették. Fontos szerepet játszik az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely is.

 

Csendes, invertált fogazású lánc hajtja a főtengellyel azonos fordulaton, de ellenirányban. További akusztikai jellemző a felső és első motorburkolat, a szívócső és a vezértengely-ház optimalizálása, a főtengely szigetelése öntöttvas csapágyfedél-betétekkel, a sziszegésmentes turbófeltöltő és az acél olajteknő.

Mindezek eredményképp a gyári közlemény szerint egyrészt finomabban működik az új 1.0 SIDI Turbo a többi háromhengeresnél, másrészt pedig csendesebb számos négyhengeresnél. Próbapadon például teljes gáznál, a teljes fordulatszám-tartományban halkabb az ugyanilyen teljesítményű 1,6 literes benzines turbónál, s az autóban így egyáltalán nincs szükség plusz zajszigetelésre, bonyolult motorfelfüggesztésre vagy segédvázra. Persze nem kérdés, hogy a puding próbája az evés, így alig várjuk, hogy a frankfurti premiert követően mi is nyúzópróbának vessük alá a kis turbómotort, amely az év végétől egyre több Opel modellben lesz megtalálható.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.