A 115 lóerős csúcsteljesítményű egyliteres, háromhengeres turbómotor előnye, hogy már alul is igencsak nyomatékos: pöttöm méreteit meghazudtolva 166 Nm-t fejt ki 1800 és 4700 per perc között. A közvetlen befecskendezéses 1.0 SIDI Turbo teljes működési tartományában nyomatékosabb a hasonló teljesítményű, s nagyobb lökettérfogatú szívómotoroknál, miközben fogyasztása akár 20 százalékkal is szerényebb lehet az Opel jelenlegi 1,6 literes szívómotorjával összehasonlítva, így akár 100 g/km alatti szén-dioxid-kibocsátás elérését teszi lehetővé az új háromhengeres.
A 115 lóerő és a 166 Nm mellesleg valóban szép páros, ám halkan megjegyezhetjük, hogy a Ford-féle, szintén háromhengeres 1.0 EcoBoost egység akár 125 lóerőt és 200 Nm-t képes produkálni. A jövőre az ADAM kisautóban egy új, mindössze 37 kilós, alig 38 cm hosszú és maximum 220 Nm átvitelére képes hatfokozatú sebességváltóval együtt debütáló 12 szelepes 1.0 turbó egy friss három- és négyhengeresekből álló, 1-1,4 literes motorcsalád első tagja.
Egyik érdekessége a kis tehetetlenségű, vízhűtéses turbóval összecsavarozott kipufogócsonk integrálása az alumínium hengerfejbe, amely többek között a töltőnyomás gyors felépüléséhez vezet. A hatfuratos porlasztók a hatékony égés érdekében a dugattyúk középvonalában állnak, a motor lélegzését változó vezérlés segíti. Változó szállítású olajszivattyú és kikapcsolható vízpumpa járul még hozzá a kedvező fogyasztáshoz.
S hogy mi a helyzet a járáskultúrával? A tervezők tiszta lappal indultak, így eleve kiküszöbölhették a háromhengeres motorok vonzerejét csökkentő „sántikáló” járást. Az alumínium présöntvény blokk éppúgy csökkenti a zajkisugárzást, mint a súlyt. A nagynyomású üzemanyagcsöveket és porlasztókat szerkezetileg elkülönítették a hengerfejtől, hogy minimális legyen a lüktetés átvitele, míg a szivattyút és a csöveket akusztikailag tökéletesítették. Fontos szerepet játszik az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely is.
Csendes, invertált fogazású lánc hajtja a főtengellyel azonos fordulaton, de ellenirányban. További akusztikai jellemző a felső és első motorburkolat, a szívócső és a vezértengely-ház optimalizálása, a főtengely szigetelése öntöttvas csapágyfedél-betétekkel, a sziszegésmentes turbófeltöltő és az acél olajteknő.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!