Hipertérugrás – Nissan Leaf (2013) teszt

Miközben a közlekedés újszerű módját sokan joggal bírálják, vitathatatlan érvvel csaphatunk az asztalra ellenük: elektromos autót vezetni jó. Nagyon jó.

Szabó Péter
2013. 08. 13. 6:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy illeszkedik ebbe a képbe a Nissan Leaf, amelyet ráadásul az év elején teszteltünk is? Úgy, hogy időközben a piac legjobban használható elektromos autója megújult, sőt, azzal, hogy gyártása Európába költözött, hipertérugrást követett el. Miközben az előd még borsos ínyencfalatnak, játékszernek számított, addig az újdonság már elérte azt a szintet, amit érdemes komolyan venni. Az idáig vezető út korántsem volt egyszerű.

Az egykori Év Autója-győztes modell esetében a könnyedebb ráncfelvarrások alkalmával megszokott módosításokon túl az elektromos rendszert sem hagyták érintetlenül, aminek hatékonyabb hajtáslánc lett az eredménye. Az utastérben a központi rendszert, illetve a kijelzőt írták felül a tervezők, és az utastér levegőellátásáért felelős iongenerátoros egység is új, de nem mehetünk el szó nélkül a bőrkormány és a népszerűbb fekete kárpitozás mellett sem.

Fontos frissítés, hogy a két kerékjárat közül száműzött töltőegység révén 40 literrel bővült a csomagtér, amely így 330 literről igazán korrekt 370 literes űrtartalommal büszkélkedik, sőt, bővíthetővé vált. A kellemesen tágas hátsó traktus üléseit ledöntve 720 literes helyet kapunk. A frissítés az első fotelek enyhébb átformálását is magával hozta, nem érdemtelenül. A Leafben elektromos rekordkísérletünk alkalmával mindössze egyetlen pihenővel töltöttem el több mint 6 órát – bármilyen probléma nélkül.

A sok kicsi sokra megy elv alapján, a számos apró módosításnak hála immáron a hivatalos mérési ciklus szerint 175 helyett 199 km-t tehet meg a frissített Leaf tulaja egyetlen „tankolással”, ami jóval barátságosabb használhatóságot ígér. Mi igaz ebből a valóságban? A maximálisan megtehető hatótávot sikeres balatoni rekordkísérletünkön már kiaknáztuk. Az ott megtett közel 270 kilométer tagadhatatlanul irreális körülmények között született. Viszont tapasztalataink szerint akkor sem áll rosszul a Nissan Leaf, ha vállat rántunk és közlekedünk. Balatoni kirándulásunkról visszatérve például 175 kilométert tettünk meg egyetlen feltöltéssel úgy, hogy kimondottan dinamikusan, igaz, klíma nélkül közlekedtünk.

A tempót fokozva persze az egysebességes váltó hatására különösen gyorsan megcsappan a rendelkezésre álló hatótáv – autópályás használatnál például 120 kilométerre. A hatótáv nem is annyira, de a töltési idő gondot okozhat, amely hagyományos hálózatról 14 óra fölé emelkedhet. De azért vannak olyan élethelyzetek szép számmal, amikor gond nélkül használhatjuk a Leafet. Unatkozni nem fogunk, ugyanis az ominózus étkezésre biztos, hogy velünk akarnak jönni majd a munkatársak, hiszen az elektromos autózás érdekes. Ezt nem csak újszerűsége adja – időről időre elcsodálkozunk azon, hogy milyen jó érzés elektronok nélkül suhanni.

Megörülünk annak is, hogy a káros anyagot nem környezetünkben pufogjuk ki, hanem helyettünk elméletben jobban kontrollált erőművekből távozik a szabadba. Reménykedhetünk, hogy még jobban kihasználjuk a megújuló energiaforrásokat, ezáltal még tisztábbá varázsolva környezetünket és lelkiismeretünket. Megmutathatjuk, mennyire haladó szellemiségűek vagyunk, s valamilyen szinten még az utazástervezésnél felmerülő logisztikai problémákra is találunk választ: hajlandók vagyunk áldozni a tisztább környezetért.

A Leaf használatát úgy hatja át a különlegesség bája, hogy közben tagadhatatlan előnyökkel szembesülünk. Már kitárgyaltuk, de nem győzzük ismételgetni: az elektromos hajtáslánc jelen formájában viselkedésre kenterbe ver bármit. Jóformán hangtalan, azonnal készségesen reagál a gázpedál legkisebb parancsaira is, a rezonanciának búcsút mondhatunk, nagy nyomatéka pedig mindenhol rendelkezésre áll. Ráadásképp pedig ott a legtakarékosabb, ahol a legkevésbé várjuk: a városban. Az alacsony tempó ugyanis kimondottan jót tesz az egyetlen fokozattal dolgozó hajtásláncnak, kellő előretekintéssel pedig a mozgási energia jó részét rekuperációval (avagy generátorral való fékezéssel) visszatölthetjük.

Így sem fenékig tejfel az élet, igaz, a problémák többségét a Leaf koncepciója adja. A generátoros fékezésnél például nehezebb adagolhatósággal számolhatunk, ami inkább a megállásoknál jelent apró kényelmetlenséget. A kilátást a vaskos A oszlop nehezíti, hátrafelé viszont a feláras központi rendszer tolatókamerája segíti – sajnos nem a legjobb minőségben, kisméretű kijelzőn. Ugyanez mondható el a belső kialakításáról is: vannak ígéretes részletek, ám a hazánkba érkező modellek mégis átlagos összképet mutatnak.

Az anyaghasználattal, a helyenként kemény és egyszerű anyagokkal ráadásul átlag alá merészkedik a Nissan, amely főleg annak tekintetében ingoványos terület, hogy különleges státusza miatt a tehetősebbek közül is sokan a Leaf mellett dönthetnek. Illetve döntenének, ám az a bizonyos plusz, amit körítésként a technológia megérdemelne, hiányzik – igaz, a másik oldalról meg ott vannak a költségek, amelyek így is nagy ráfordítást kívánnak meg. S az árak? A témát fontossága miatt külön cikkben tárgyaljuk hamarosan, ugyanis 8,87 milliós alapárával, jó felszereltségével, olcsó fenntarthatóságával a reális alternatívák színpadára lépett a Leaf.

Előnyök: tágas belső tér; könnyű kezelhetőség; korrekt futómű, stabil kanyarvétellel; kiválóan reagáló, nyomatékos elektromos hajtáslánc; hangtalan suhanás

Hátrányok: gyenge fényszóró; vastag A oszlop; helyenként egyszerű anyagok; hajtási befolyások a kormányon; olykor nehezen adagolható fék

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.