Nem, mindössze egy kissé megfáradt, s a rajta lévő por mennyiségéből ítélve hosszú ideje kényszerű pihenőre kárhoztatott öreg Yugo oldalán egykor szebb napokat megélt, módosított, a mai korral harmonizált márkajelezés csillant szemembe, melynek egyszerre volt humoros és ironikus bája, ahogy fityiszt mutat a sanyarú történelemre.
Hátborzongató belegondolni, hogy jelenünkben mennyire idejétmúlttá vált az egykor sokkal szebb napokat megélt Yugo márkanév, hisz Jugoszlávia felbomlásával s a véres harcokkal nemcsak a név erejének, de a térség autógyártásának is talán menthetetlenül befellegzett a délszláv háborúban. Ha nincs az először 1953-ban feltűnt olasz licencadó, a Fiat, bizony több ezer munkahely vált volna történelemmé, mert a gyár régi modelljeinek modernizálása az évek múlásával meddő küzdelemnek bizonyult.
De vajon eljön majd déli szomszédunknál az újabb fejezet, amikor a Skodához vagy a Daciához hasonlatosan valamely nagy nyugati gyár – mondjuk a korábban a Puntót, manapság az 500L-t is a Zastava üzemében gyártó Fiat – láthat-e még akkora potenciált a márkában, hogy újra leporolja a régi logót, ahogy tette a 2005-ben indult projektben, melynél a Punto egy darabig Zastava 10 névvel látott napvilágot? Egyáltalán van értelme, vagy ami még velősebb kérdés: lehet-e létjogosultsága őrizni a régi rendszerekre, keleti márkákra emlékeztető betűsorokat, vagy dőlniük kell, mint megannyi agg jelképnek?
Ki így, ki úgy látja – egy biztos: aki a háborút testközelben élte át, akinek a családja, szerettei máig őrzik a harcok sebeit, akik látták, mivel jár, ha emberek józan emberi indokok nélkül egymás ellen fordulnak, egymás életére törnek, azoknál nem különösebben elítélhető, ha a Yugo feliratot a sokkal barátságosabb, történelmi mivoltában lágyabb Hugo névre cserélik.
Gondoljunk bele, milyen furcsa fintora volt a sorsnak, hogy a Zastava – vagyis Szerbia legrégebbi ipari komplexuma – a hetvenes–nyolcvanas években még igen nagy léptekkel próbálta meghódítani az Egyesült Államokat, és több mint 145 ezer Yugót adtak el öt év alatt a tengerentúlra. Sokan nem tudják, de a jugoszlávok még automata váltót is terveztek büszkeségeikbe, sőt volt olyan modelljük is, amely Florida típusnevet kapott.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!