Hugo névvel éledhet fel az exjugoszláv autógyártás?

Nini, egy új ígéretes prototípust, a néhai jugoszláv autóipar mára már teljesen reménytelennek tartott önálló újjáéledésének első fecskéjét látom agg álruhába bújtatva?

Járai Tamás
2013. 08. 03. 6:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem, mindössze egy kissé megfáradt, s a rajta lévő por mennyiségéből ítélve hosszú ideje kényszerű pihenőre kárhoztatott öreg Yugo oldalán egykor szebb napokat megélt, módosított, a mai korral harmonizált márkajelezés csillant szemembe, melynek egyszerre volt humoros és ironikus bája, ahogy fityiszt mutat a sanyarú történelemre.

Hátborzongató belegondolni, hogy jelenünkben mennyire idejétmúlttá vált az egykor sokkal szebb napokat megélt Yugo márkanév, hisz Jugoszlávia felbomlásával s a véres harcokkal nemcsak a név erejének, de a térség autógyártásának is talán menthetetlenül befellegzett a délszláv háborúban. Ha nincs az először 1953-ban feltűnt olasz licencadó, a Fiat, bizony több ezer munkahely vált volna történelemmé, mert a gyár régi modelljeinek modernizálása az évek múlásával meddő küzdelemnek bizonyult.

De vajon eljön majd déli szomszédunknál az újabb fejezet, amikor a Skodához vagy a Daciához hasonlatosan valamely nagy nyugati gyár – mondjuk a korábban a Puntót, manapság az 500L-t is a Zastava üzemében gyártó Fiat – láthat-e még akkora potenciált a márkában, hogy újra leporolja a régi logót, ahogy tette a 2005-ben indult projektben, melynél a Punto egy darabig Zastava 10 névvel látott napvilágot? Egyáltalán van értelme, vagy ami még velősebb kérdés: lehet-e létjogosultsága őrizni a régi rendszerekre, keleti márkákra emlékeztető betűsorokat, vagy dőlniük kell, mint megannyi agg jelképnek?

Ki így, ki úgy látja – egy biztos: aki a háborút testközelben élte át, akinek a családja, szerettei máig őrzik a harcok sebeit, akik látták, mivel jár, ha emberek józan emberi indokok nélkül egymás ellen fordulnak, egymás életére törnek, azoknál nem különösebben elítélhető, ha a Yugo feliratot a sokkal barátságosabb, történelmi mivoltában lágyabb Hugo névre cserélik.

Gondoljunk bele, milyen furcsa fintora volt a sorsnak, hogy a Zastava – vagyis Szerbia legrégebbi ipari komplexuma – a hetvenes–nyolcvanas években még igen nagy léptekkel próbálta meghódítani az Egyesült Államokat, és több mint 145 ezer Yugót adtak el öt év alatt a tengerentúlra. Sokan nem tudják, de a jugoszlávok még automata váltót is terveztek büszkeségeikbe, sőt volt olyan modelljük is, amely Florida típusnevet kapott.

Aztán jó néhány esztendővel később, 1999-ben a háború sodrásában az autógyár pont azoknak a NATO-légicsapásoknak vált célpontjává, amelyekben a döntő légi haderőt Amerika képviselte. A Szövetséges erő fedőnévvel jelzett hadműveletben egyébként 160 ezer négyzetméter üzemrész szenvedett komoly károkat, további 160 ezer négyzetméter gyárterület pusztult el, és számos ember sérült meg a két éjszakán át tartó bombázások során. Néhány rosszmájú ember különben – nem kismértékű ízléstelenségről tanúbizonyságot téve – sokat élcelődött azon, hogy az amerikaiak a gyatra minőségű export-Yugók miatt akarták a föld színével eggyé tenni a kragujevaci üzemet.

Persze élcelődés ide vagy oda, tény, hogy a kezdetben olcsóságukkal kecsegtető jugoszláv autók megítélése az újvilágban drasztikusan romlott a megbízhatatlan és nem túl biztonságos konstrukció miatt, ezzel párhuzamosan teret adva a vicciparnak is, mely jobbnál jobb poénokat kapcsolt a Yugókhoz. Egy örök gyöngyszem a száz közül: a tervezők csak azért fejlesztettek hátsó ablakfűtést autóikhoz, hogy ne fázzon a tulaj keze, amikor tolja a járművét. Egy másik pedig szóvicc: you go, but your car doesn’t, azaz te mész, de az autód nem.

Egy picit tovább csavarva a történetet, a komoly háborús károkat szenvedett – 1851-ben Vojnotehnicki zavod, azaz Hadászati Műszaki Intézet néven anyakönyvezett – szerb üzem történetének furcsa fintora, hogy már megalakulásakor is hadiipai termékeket gyártott, majd az illetékesek a harmincas években a Forddal, a második világégést megelőzően, 1939-ben szintén az amerikaiakkal kötöttek üzletet, hogy a nemzeti haderőt Chevrolet járművekkel ajándékozhassák meg.

Jóval később, egészen pontosan 1953-tól ugyancsak amerikai négykerekűeket, Willy’s Jeepeket gyártottak a Zastava sorai. Érdekes módon a Fiattal kötött házasságból sem maradtak ki a katonai járművek, ugyanis a kulcsfontosságú szerződés 1954-es aláírása után egy évvel már olasz eredetű terepjárók gördültek ki a kragujevaci gyárból Zastava Campagnola névvel.

Mindezek tükrében megvan a maga bája annak, hogy mily bölcsen gyógyította be egy sok kínnal írt korszak sanyarú emlékeit a Yugo oldalán az idő vasfoga. A horvát kisutcába újra és újra besettenkedő napsugarak és a tenger felőli szellők hátán érkező sós levegő hathatós munkával oldotta le a hithű jugoszláv műanyagöntő-ipar dicső Y bötűjét, amely így az út menti porba került száműzetésbe, lehetőséget adva az alkoholos filccel kimívelt H betűnek, hogy az autó a történelem számos viszontagsága után szimbolikusan ledobhassa múltját és egy barátságosabb, a mai korhoz jobban illő névvel simuljon bele környezetébe. De a kérdés továbbra is fennáll: vajon lesz tovább?

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.