Megérkezett az új, 300 lóerős Volkswagen Golf R

Az R kivitel, a Golfok királya mindeddig rejtegette tudását, a németek viszont a minap leleplezték a típust, amely az Audi S3 technikáját örökölte.

Vajda János
2013. 08. 23. 12:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első körben különben csupán két „rendes” és két rajzolt képpel ajándékozott meg minket a gyár, s a beltérről egyelőre nincsenek hivatalos fotók, ám mindent megtudtunk, ami az autó esetében a lényeget jelenti.
A három- és ötajtós kivitelben egyaránt rendelhető kompakt minden szempontból lepipálja elődjét, de meglepő újdonságokkal nem kecsegtet, „csupán” hozza a tőle elvárható magas szintet.

A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 29 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott.

 

A Haldex rendszerű 4Motion összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos DSG automata továbbítja a négy kerékhez. Mindez azt jelenti, hogy az új Golf R immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500/1 perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800-5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek.

A menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 4,9 másodperc elegendő a DSG-s Golf R-nek, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automataváltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban. A kézi váltós kivitelnek különben 5,1 szekundumra van szüksége 0–100 km/h között.

Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (kézi váltóval 7,1 l/100 km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk. Ebben a remek hatékonysággal megáldott erőforráson kívül a súlycsökkentésnek is szerepe van, hiszen a Golf R a magasabb biztonság, a kissé nagyobb méretek és a jobb felszereltség ellenére közel egy felnőtt ember tömegével könnyebb elődjénél.

 

A súlycsökkentés persze nem csupán a fogyasztásnak és a gyorsaságnak, de a menetdinamikának is jót tett. A sajtóanyag szerint az újdonság viselkedése határhelyzetben stabilabb lesz, kisebb alulkormányozottságra számíthatunk, a magasabb kanyartempók pedig magától értetődnek. A „egyszerűbb” 7-es Golfokhoz képest az R hasa a sportfutóműnek köszönhetően 20 mm-rel közelebb fekszik az úthoz (a 220-230 lovas és első kerekes GTI-hez képes mínusz 5 mm), de az ültetés ellenére a kényelemről korántsem kell lemondani – a típus állítólag nem fog kemény kézzel bánni utasaival.

Aki nem szeretne kompromisszumot kötni a sportosság és a kényelem között, megrendelheti az opcionálisan elérhető állítható lengéscsillapító-vezérlést, ami garantáltan egy igazi mindenest varázsol az autóból. A fékeket természetesen a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök, a kormányzás pedig szintén közvetlenebb, jobban súlyozott a testvérekénél.

Formailag kívül-belül az R-Golfokra jellemző szokásos részletekkel illetve elemekkel számolhatunk. A karosszériát mélyebbre húzott, agresszívabb vonalakkal megáldott lökhárítók, oldalsó küszöbök, szériában 18, felárért pedig akár 19 colos stílusos alukerekek, valamint egy hangsúlyosabb hátsó légterelő különbözteti meg az egyszerűbb testvérekétől, de a legárulkodóbb részlet a már említett két dupla kipufogóvég. Az utastérben Alcantara sportüléseket és – kormányt, egyedi üléshuzatokat, valamint számos R logót találunk (utóbbiból a karosszérián is akad egy féltucatnyi). A habot a tortán az egyedi műszerfal jelenti, amelyen 320 km/h-ig skálázott sebességmérő kap helyet.

 

Az élvezetes és szélvészgyors, ám a mindennapok során mégis remekül használható „játékszer” a jövő hónapban megrendezendő frankfurti autószalonon történő debütálást követően nem sokkal megérkezik az európai, s így vélhetően a hazai márkakereskedésekbe is, az indulóár pedig hazánkban bruttó 12 millió forint körül várható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.