Első körben különben csupán két „rendes” és két rajzolt képpel ajándékozott meg minket a gyár, s a beltérről egyelőre nincsenek hivatalos fotók, ám mindent megtudtunk, ami az autó esetében a lényeget jelenti.
A három- és ötajtós kivitelben egyaránt rendelhető kompakt minden szempontból lepipálja elődjét, de meglepő újdonságokkal nem kecsegtet, „csupán” hozza a tőle elvárható magas szintet.
A moduláris platformon nyugvó modell legnagyobb érdekessége új szíve: a motor továbbra is négyhengeres, turbós és kétliteres, ám a korábbi egység jelentősen továbbfejlesztett változatáról beszélhetünk. A közvetlen befecskendezéses benzines öt kilogrammal nyom kevesebbet a mérlegen, miközben teljesítménye 29 lóerővel, csúcsnyomatéka pedig 30 Nm-rel gyarapodott.
A Haldex rendszerű 4Motion összkerékhajtás természetesen továbbra is széria, az erőt pedig egy hatfokozatú kézi, vagy egy szintén hatgangos, dupla kuplungos DSG automata továbbítja a négy kerékhez. Mindez azt jelenti, hogy az új Golf R immár eléri a bűvös 300 lóerőt, a sofőr pedig 380 Nm-rel garázdálkodhat – előbbi érték 5500/1 perces fordulatszámnál jelentkezik, míg utóbbi 1800-5500 között folyamatosan jelen van, igazán kellemes karakterisztikát biztosítva a bivalyerős négyhengeresnek.
A menetteljesítmények önmagukért beszélnek: mindössze 4,9 másodperc elegendő a DSG-s Golf R-nek, hogy álló helyzetből 100 km/h-ra katapultáljon, ráadásul az automataváltónak és az összkerékhajtásnak köszönhetően erre szinte bármilyen körülmények között képes az autó. A végsebességet természetesen elektronika korlátozza 250 km/h-ban. A kézi váltós kivitelnek különben 5,1 szekundumra van szüksége 0–100 km/h között.
Az üzemanyag-fogyasztás a sportautós menetteljesítmények ellenére a gyáriak szerint igen baráti lesz: automatával 6,9 literes gyári vegyes étvágyra számíthatunk (kézi váltóval 7,1 l/100 km), ami szinte egy fele ilyen erős benzinmotornak is becsületére válna, és akkor az összkerékhajtásról még nem beszéltünk. Ebben a remek hatékonysággal megáldott erőforráson kívül a súlycsökkentésnek is szerepe van, hiszen a Golf R a magasabb biztonság, a kissé nagyobb méretek és a jobb felszereltség ellenére közel egy felnőtt ember tömegével könnyebb elődjénél.
A súlycsökkentés persze nem csupán a fogyasztásnak és a gyorsaságnak, de a menetdinamikának is jót tett. A sajtóanyag szerint az újdonság viselkedése határhelyzetben stabilabb lesz, kisebb alulkormányozottságra számíthatunk, a magasabb kanyartempók pedig magától értetődnek. A „egyszerűbb” 7-es Golfokhoz képest az R hasa a sportfutóműnek köszönhetően 20 mm-rel közelebb fekszik az úthoz (a 220-230 lovas és első kerekes GTI-hez képes mínusz 5 mm), de az ültetés ellenére a kényelemről korántsem kell lemondani – a típus állítólag nem fog kemény kézzel bánni utasaival.
Aki nem szeretne kompromisszumot kötni a sportosság és a kényelem között, megrendelheti az opcionálisan elérhető állítható lengéscsillapító-vezérlést, ami garantáltan egy igazi mindenest varázsol az autóból. A fékeket természetesen a megnövekedett teljesítményhez igazították a mérnökök, a kormányzás pedig szintén közvetlenebb, jobban súlyozott a testvérekénél.
Formailag kívül-belül az R-Golfokra jellemző szokásos részletekkel illetve elemekkel számolhatunk. A karosszériát mélyebbre húzott, agresszívabb vonalakkal megáldott lökhárítók, oldalsó küszöbök, szériában 18, felárért pedig akár 19 colos stílusos alukerekek, valamint egy hangsúlyosabb hátsó légterelő különbözteti meg az egyszerűbb testvérekétől, de a legárulkodóbb részlet a már említett két dupla kipufogóvég. Az utastérben Alcantara sportüléseket és – kormányt, egyedi üléshuzatokat, valamint számos R logót találunk (utóbbiból a karosszérián is akad egy féltucatnyi). A habot a tortán az egyedi műszerfal jelenti, amelyen 320 km/h-ig skálázott sebességmérő kap helyet.
Az élvezetes és szélvészgyors, ám a mindennapok során mégis remekül használható „játékszer” a jövő hónapban megrendezendő frankfurti autószalonon történő debütálást követően nem sokkal megérkezik az európai, s így vélhetően a hazai márkakereskedésekbe is, az indulóár pedig hazánkban bruttó 12 millió forint körül várható.