Rohamosan növekszik az elektromos autók szegmense

Egyértelműen emelkedik az elektromos négykerekűek eladott példányszáma. De mire számíthatunk a jövőben? A mutatók alapján úgy tűnik, növekedésre.

Szabó Péter
2013. 08. 05. 16:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektromos autózás úttörőjéből, a Nissan Leafből például néhány hónapja már elkészült a százezredik példány, s a kereslet most, a friss kiadás érkezésével még jobban megugrik majd. Az elektromos autók részaránya a közlekedés többi résztvevőjéhez képest azért továbbra is elenyésző (Németországban például 59 millió jármű közül alig 16 ezer villanyosat találunk), de ez rohamosan változhat.

Világszerte az értékesítők eddig 200 ezer elektromos autó kulcsát nyújtották át – mindezt úgy, hogy eddig szinte kizárólag az amerikai és a japán autógyártók kínáltak elektromos autókat, ráadásul a piacon lévő típusokat a két kezünkön könnyen meg tudjuk számolni. Érdekes adat, hogy a világon jelenleg Norvégia és Hollandia a leginkább nyitott az új technológiára: ebben a két országban a legmagasabb az egy főre jutó elektromos autók részaránya.

 

A jövőt illetően a stuttgarti Napenergia- és Hidrogénkutatási Központ vizsgálódott tanulmányában. Felmérésük szerint 2012-ben az elektromos autók 87 millió kWh áramot fogyasztottak, ami 25 000 átlagos háztartás fogyasztásának felel meg. Az akkori eladott autómennyiséggel és átlagos fogyasztással számolva ez körülbelül 8-9 ezer km/éves elektromos futásteljesítményt sejtet. Ha a technológia fejlődése következtében emelkedő hatótávot, s ezáltal emelkedő futást nézzük, s hozzáadjuk, hogy 2020-ra például Németország egymillió elektromos autót tervez, akkor 2,34 milliárd kWh-s fogyasztást kapunk.

Ez pedig még mindig csak az országos fogyasztás 0,6 százaléka, ami akár megújuló energiaforrásokból is fedezhető. Ha pedig ezt világszinten általánosítjuk, a sokszor csak a károsanyag-kibocsátás áthelyezésének tartott elektromos autózás fokozott értelmet nyerhet.

 

Az egymillió viszont még mindig csak a teljes járműpark 1 százaléka Németországban, ha pedig minden autót elektromosnak álmodunk, az már az áramfogyasztás egyharmados növekedésével járna. Ez viszont a közeljövőben nem valósul meg, így jut idő a hálózat jobb kiépítésére, valamint az alternatív lehetőségek kiaknázására. Ez el is kél, igaz, az egyharmados növekmény kisebb, mint amekkorára sokan számítanának. Arról nem is beszélve, hogy a technika egyre hatékonyabb lesz (elég csak belegondolni, hogy egy többfokozatú váltó beépítésével mennyivel csökkenne a fogyasztás), így a későbbiekben jelentkező többletfogyasztás is mérsékeltebb mennyiséget jelent.

A tanulmány végkövetkeztetése is az, hogy a fenntartható elektromos mobilitás hosszú távon elméletben biztosított, avagy – világviszonylatra kivetítve – biztosítható. Ráadásul az autóipar helyenként köhécselő motorjának új lendületet adhat, ami pedig a gazdaságra is jó hatással lehet.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.