Világverő a Ferrari 458 Speciale literteljesítménye

Lehullt a lepel a Ferrari 458 Italia várva-várt radikális csúcsváltozatától. A Speciale utónevet kapó autó mérnöki vívmányaival is lenyűgöz.

Szabó Péter
2013. 08. 22. 15:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A versenypálya gondolata persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne utcára is kivinni a rekorddöntő Ferrarit. De mitől is olyan különleges a Speciale? Legfőképp a szíve teszi azzá, amelynek alapját az Év Motorja díjat többször is bezsebelő, 4,5 literes V8-as adja. A 90 fokos hengerszögű erőforrás eddig sem volt éppen visszafogott, ám a mérnökök alaposan átdolgozták, 605 lóerős csúcsteljesítményt kipréselve belőle.

Igen, egyetlen literből 135 lóerőt, amely szívómotoroknál az utcai autók közül egyértelműen a legmagasabb adat. A belső tér és a karosszéria könnyítése 1,29 tonnás üres tömeget eredményezett, ami nem mindennapi menetteljesítményekhez segíti hozzá a radikális 458-at. A három másodperces 0–100-as sprint is magáért beszél, de álló helyzetből 200 km/h-ig sem kell sokat várni: 9,1 szekundum elég ehhez is. A fioranói versenypályán elért 1:23,5 másodperces ideje másfél szekundumot ad a „hagyományosabb” testvérnek.

De mivel érték el ezt a mérnökök? A 9000-es fordulatszám fölé forgatható, erősebb motor mellett az aerodinamikát is átdolgozták. A dinamikusan mozgó első és hátsó légterelő elemek a Ferrari történetének leginkább aerodinamikailag hatékony autóját adják, miközben a leszorítóerő optimális elosztásáról is gondoskodnak. Emellett az úgynevezett Side Slip angle Control rendszer (SSC) segíti a határon és azon túl történő autózást.

Az SSC algoritmusa kiszámolja az autó oldalirányú csúszását, amelyet aztán például a kormányzási szög segítségével megadott célértékkel hasonlít, hogy aztán optimalizálja a nyomaték elosztását a menetstabilizáló rendszeren, valamint az elektronikusan vezérelhető hátsó differenciálzáron keresztül. Kimondottan a Speciale fejlesztésénél dolgozták ki a Michelin mérnökei az új Pilot Sport Cup2 abroncsokat, amelyek szériában járnak a különlegességhez. Az új gumik nem csak egyetlen körön kiválóak, de hosszabb távon nagyobb tempót tesznek lehetővé, miközben a gyári sajtóanyag szerint nedves körülmények között is jobban teljesítenek.

A munka végeredményét dicséri a gyorsabb köridő, de talán az még jobban szemlélteti a típus kvalitásait, hogy a maga 0,06 másodperces idejével a 458 Speciale a leggyorsabb reagálású autó, amely valaha is ágaskodó csődört viselt az orrán. A 458 Speciale a nagyközönség előtt a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozik be, majd pedig az első szerencsések már az év vége felé átveheti a kulcsát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.