Zavart okoz a túl sok műszerfali visszajelző lámpa?

A műszerfalon manapság annyi visszajelző lámpa pislákol, mint korábban még soha. Mindez vajon összezavarhatja a sofőrt?

Csizsek Ádám
2013. 08. 13. 16:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műszerfali visszajelzők fontossága nem kérdőjelezhető meg, hiszen maga az autó ilyen módon tudatja a vezetővel, hogy valamiféle probléma van, s ezzel megelőzhető egy nagyobb volumenű károsodás. Tehát lényegében ilyen módon a visszajelzők óvják autónkat a komoly károktól, valamint pénztárcánkat a nagyobb baj megtörténte után kötelező drága szervizektől.

Persze ennek az árnyoldala is ismert, a visszajelzők egyre csak szaporodnak a sebesség-, illetve a fordulatszámmérő körül, s a konszerneken belül, illetve a testvérmárkák közös alapjai miatt a műszerfalak, hibajelzők költöznek összevissza, s egyre kuszább lehet sokak számára, hogy pontosan melyik lámpa mit is akar jelenteni.

 

A Britanniarescue kutatást végzett a témában, s arra az eredményre jutottak a szakemberek, hogy a sofőrök 98 százaléka nem érti még az alapvetőbb visszajelző lámpák jelentését sem. Ez pedig nem feltétlenül a felhasználó hibája, hiszen a 15 legnépszerűbb modellben összesen 99-féle visszajelző bukkan fel, noha ezek közül mindösszesen 12 található meg mindegyikben, tehát csak tucatnyi hibajelző nevezhető általánosnak.

A Mercedes–Benz E osztályában példának okáért 41-féle visszajelző villanhat fel a műszerfalon, ami duplája egy 10 évvel ezelőtt futott modellben tapasztalnak. Ezek között szerepel például a motorhiba jelzője, a légzsák visszajelzője vagy a fényszóró működésére utaló led, de a figyelmeztető lámpák között van az öv becsatolására emlékeztető vagy kézifék állapotát mutató is, hogy csak néhány fontosat említsünk. A sofőrök 35 százaléka viszont például a légzsák visszajelzőjét sem ismeri fel, holott legjobban talán annak formája utal a mögöttes tartalomra.

 

A Volkswagen például azzal segíti a tulajokat, hogy szín szerint rendezi csoportba a visszajelzőket: a piros hibalámpák azonnali megállásra szólítanak fel, a sárgák valamiféle beavatkozást igényelnek, míg a zöldek csupán valamiféle információval szolgálnak. Sajnos nincs jele az egységességnek, csupán a legalapvetőbb szimbólumokat használják következetesen a gyártók, de sok-sok esetben eltérő piktogramok és színek jeleznek a vezetőnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.