A Nürburgringen járt a 420 lóerős Yaris Hybrid-R

A Toyota nem teketóriázott, s álmosító modelljei mellé Frankfurtba igazi adrenalinbombát hoz magával.

Csizsek Ádám
2013. 09. 06. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Yaris korábbi generációinak portfóliójában szerepelt már sportosabb kiadás a T-Sport szériák személyében, s a japán belpiacos, turbómotorral felmérgesített modellek is említést érdemelnek, mégis, rajtuk kívül lényegesen erős Yaris még nem született. Ezt az űrt tömik be ezúttal a Toyota szakemberei, persze csak egy koncepció erejéig: a Yaris Hybrid R Concept mintegy 420 lóerővel tépi fel az aszfaltot.

A tanulmányautó technikáját a TS030-ból származó hibrid hajtáslánc módosított verziója adja: az 1,6 literes, turbós, négyhengeres benzinmotor 300 lóerő és 420 Nm leadására képes, emellett az FIA szabályainak is tökéletesen megfelel. A benzinmotor a Yaris esetében az első kerekek a hajtását végzi, míg az elektromotorok a hátsó kerekekhez települtek: mindkét oldalon 60-60 lóerős erőforrások laknak, amelyek ráadásul a gyártásban lévő Yaris Hybrid modellből származnak.

A két villanymotor természetesen a lassítások alkalmával az akkumulátort töltését végzi, míg a gyorsításoknál a benzinmotor számára szolgáltat extra segítséget. A rendszer kétféle módban használható: országúti üzemben mindkét villanymotor gyengébben muzsikál; ilyenkor összesen 40 lóerőt nyújtanak 10 másodpercig töltési ciklusonként, míg pálya állásba tekerve 5 másodpercig képes 120 lóerővel támogatni a turbómotort a két egység. A kanyarsebességet úgy fokozták a mérnökök, hogy a villanymotorok ívben haladva képesek nyomatékvektorozással több nyomatékot továbbítani az ívkülső kerékre.

Mindezek mellé egy harmadik, a hatfokozatú szekvenciális sebességváltó mögé beépített 60 lóerős elektromos egység társul, ám utóbbi csak generátor üzemben az akkumulátort képes tölteni, vagy gyorsítások alkalmával a hátsó motoroknak tud további elektromossággal szolgálni, persze csak abban az esetben, ha az első kerekeket hajtó motor nyomatéka már túllépi a tapadási határt.

Az autón egyébként a Toyota 18 hüvelykes felnijei díszelegnek, méghozzá Michelin Pilot Sport Cup abroncsokkal, 225/40 R18 méretben. Mögöttük a biztonságos megállás érdekében elöl hat-, hátul pedig négydugattyús féknyergek és tárcsafékek várják, hogy izzásig hevítsék őket.

 

Noha az utastérről nem közölt képet a gyártó – ezzel még mindenképp meg kell várnunk az autószalont –, annyit elárultak azért a japánok, hogy kéttónusú Recaro sportülések, a GT-86-ból származó sportpedálok és Alcantara kárpitozás emeli a hangulatot.

A Toyota egyelőre nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy további versenyre szánt modellekben, illetve újabb sportos utcai típusokban használná-e a nagyteljesítményű hibrid rendszert, azonban könnyen lehet, hogy a több alkalommal is emlegetett, felélesztésre váró Supra, vagy akár más érdekesség épülhet később a szuper-Yaris alapjaira.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.