Angela Merkel, Németország kancellárja úgy látja, nem hagyhatja figyelmen kívül országa piacvezető gyártóinak sérelmeit, melyek szerint az új környezetvédelmi normák az innováció és a fejlődés útját állnák. Ennek érdekében már lépéseket is tett, és idén júniusban megakadályozott egy, az unió által tervezett újabb, szén-dioxid-kibocsátást korlátozó rendeletet, mely 2020-ban lépett volna életbe.
„Európának meg kell tanulnia, hogy nem egyedülálló kontinens, és a globális piacon versenyeznie kell más földrészekkel. Túl kell tekintenünk a határainkon, és előretörni a nyitott és szabad kereskedelemben. Közben nem szabad nagyobb terheket rónunk a saját iparunkra, mint amilyen terhek nyomják más kontinensek iparát” – fejtette ki a német vezető a frankfurti autószalonon.
Matthias Wissmann, a BMW-t, az Audit és a Mercedes-Benzet magába foglaló a VDA autóipari szövetség elnöke kiállt Merkel mellett, és hangoztatta, hogy ezek a szigorítások leginkább a luxusmárkákat sújtják, mivel ezekben az autókban vannak jelen a nagy és erős motorok. Kiemelték még, hogy a laikus bürokratáknak meg kellene hallgatniuk a hozzáértő mérnököket, mielőtt döntést hoznak, illetve figyelembe venniük, hogy a fontos innovációk és fejlesztések mindig is ezektől a luxusgyártmányoktól indultak, és csak később kerültek át a kisebb járművekbe.
Az ominózus, 2020-ra tervezett korlátozás egyébként további 20 százalékkal csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást a 2015-ben hatályba lépő Euro 6 emissziós normához képest.
Az nem világos, hogy a német kancellár csak azért próbálta késleltetni a szigorítást, hogy a választásokon további híveket toborozzon maga mellé, vagy teljes egészében meg kívánja változtatni az unió stratégiáját ezen a téren.