Robotpilóta: magától közlekedik a Mercedes S osztáy

A teljes Intelligent Drive csomag működési kifinomultsága kétségtelenül a legjobb a ma szériában kapható rendszerek között.

Vajda János
2013. 09. 16. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az S osztály a sofőr zavarása nélkül követi az előtte haladókat, szükség esetén tartja magát a sávban, kormányoz, figyeli a holtteret és a környezetet, mégpedig 360 fokban. Az autó vezetést segítő és biztonsági rendszereinek működéséből kiindulva nem nehéz elhinni, hogy a teljes önjárás már csupán karnyújtásnyira van, a Mercedes zászlóshajójának érzékelő és kamerarendszerei ugyanis már szinte bármilyen információ feldolgozására képesek.

A realitás mindezek ellenére azt mutatja, hogy a vezetőt abszolút nem igénylő közlekedésre még 7-12 évet a Mercedesnél is várnunk kell: a stuttgartiak szerint szériában 2020-25 között köszönthetjük az első önjáró autót. Azonban a Google-féle fejlesztés és más hasonló projektek után a frankfurti autószalonon a csillagosok is bemutatták első önjáró koncepciómodelljüket, amely történetesen egy új S 500-as, és az Intelligent Drive nevet viseli.

A gyáriak elmondása és a közzétett fotók, videók tanúbizonysága szerint a speciális S osztály a sofőr beavatkozása nélkül képes közlekedni. A tervezők különösen büszkék arra, hogy a gépi irányítás alatti közlekedést városi körülmények között is sikerült elérniük.

Külön érdekesség, hogy az autóban rejlő technika már nem áll messze a sorozatgyártástól, és kis túlzással – néhány új elemet leszámítva, mint például a rendőrlámpát felismerő kamera – akár a manapság kapható S osztályok berendezései is képes lennének kiszolgálni ezt a rendszert. Az S500 Intelligent Drive számára nem okoznak gondot a közlekedési lámpák, a felfestések, a gyalogosok, a körforgalmak és a terelések sem, fantasztikus adat- és információhalmazt feldolgozva az autó mesterséges intelligenciájával fluid módon képes ügyeskedni a város forgatagában.

A speciális rendszert, amely még nagyon sokáig csak tesztelés alatt áll, természetesen úgy alkották meg a mérnökök, hogy ne csupán ideális időjárási körülmények között legyen képes tökéletesen működni. Biztosan mindennek van határa, de a tervezők elmondása szerint még a legzordabb időben is kiszámíthatóan lesz képes közlekedni a kocsi, és a fejlesztők célja, hogy minden körülmények között biztonságosabb legyen így az autózás, mint emberi irányítással.

Érdekes különben, hogy a Mercedesnek az illetékesek elmondása szerint már húsz éve volt egy működő prototípusa, amely az autópályákon képes volt magától közlekedni – ráadásul nem csupán a sebesség- és sávtartásra figyelt, de képes volt előzni is. És amennyiben belegondolunk abba, hogy húsz éve hol volt még az önjáró közlekedés megvalósíthatósága és technikai előrehaladottsága, a Mercedes korai autópályás rendszeréből kiindulva el lehet képzelni, hogy most hol tarthat a színfalak mögötti technika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.