Röhrl is megirigyelné: az új Audi Sport Quattro

Még egy hónap sem telt el azóta, hogy az Audi néhány skicc kíséretében bejelentette az új Sport Quattro koncepció érkezését.

Vajda János
2013. 09. 06. 16:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újdonság elsősorban a híres Sport Quattro veteránkorba lépésének, tehát harmincadik születésnapjának állít emléket, amely modell versenyváltozata a nyolcvanas években rengeteg sportsikert zsebelt be a márka számára. A szélvészgyors típus legismertebb versenyzője Walter Röhrl volt, aki bizonyára a modell reinkarnációja láttán is elismerően fog csettinteni.

Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy a boldogság után a tömegcsökkentés-mániás Röhrl bizonyára kimondottan csalódott lesz a 2013-as Sport Quattro koncepció tömege hallatán, hiszen az újdonság állítólag 1850 kilót nyom, ráadásul úgy, hogy a mérnökök az alumínium és a szénszálas anyagok széles körű felhasználásával igyekeztek mérsékelni az elhízást

S hogy minek köszönhető a nehézség? Szerintünk Önök is kitalálják: 2013-at írunk, amikor még a sportautóknál is szinte kötelező a konnektorról tölthető hibrid rendszer, a nehéz elektromotoroknak és akkuknak pedig sajnos ez a hátulütője. A Sport Quattro lemezei alatt egy 150 lóerőt és 400 newtonmétert leadni képes elektromotort táplál a folyadékhűtéses lítium-ionos akkucsomag, amelynek 14,1 kilowattóra kapacitása a gyári adatok szerint mintegy 50 kilométer megtételét teszi lehetővé elektromos üzemben.

Az izmos formákat elnézve és az ősmodellt ismerve azért ennyi nagyon kevés lenne a boldogságunkhoz, amivel az Audi is tisztában volt, ezért a mérnökök benzinmotorral is ellátták az autót. Az egyebek között az S8-ból ismert biturbó, négyliteres V8-as ezúttal 560 lóerőt és 700 newtonmétert tud, ami már bizony nem hangzik rosszul. A rendkívül modern és bivalyerős egység persze ezúttal is rendelkezik hengersor-lekapcsolással és start/stop rendszerrel.

A benzines-elektromos rendszer együttes teljesítménye 700 lóerő és 800 newtonméter, ami a nagy tömeg ellenére képes megközelíteni a legendás raliautó tömeg/teljesítmény arányát. A váltásról nyolcfokozatú automata váltó gondoskodik, természetesen fejlett Quattro összkerékhajtáshoz továbbítva az erőt. A Sport Quattro Concept gyárilag ígért 0–100-as sprintideje 3,7 szekundum, végsebessége 305 kilométer per óra, ami első hallásra kimondottan soknak tűnik, ám ha azt nézzük, hogy egy közel fél tonnával nehezebb, egyazon erőforrás gyengébb (530 lóerős) változatával szerelt, még elektromos segítséggel sem rendelkező Bentley Continental GT V8 S a 310-et képes nyaldosni, akkor már nem is olyan óriási szám ez – persze a végsebességnek csupán teoretikus jelentősége van. A gyárilag megadott 2,5 literes vegyes fogyasztás (szén-dioxid-kibocsátás: 59 g/km) viszont mindenképp bravúr, ami persze a komoly elektromos hatótávnak köszönhető, de az elektromos teletöltéstől számítva csak rövidebb (körülbelül 70 kilométeres) szakara érvényes.

A harsány sárga színre fényezett koncepció különben nemcsak nehéz, de méretes is: 4,6 méteres hosszról, közel 2 méteres szélességről és 1,4 méteres magasságról beszélhetünk, közel 2,8 méteres – vagyis az ősnél sokkal nagyobb – tengelytáv mellett.

A letisztult formatervezésű, modern és izgalmas utastérben negyedmagunkkal osztozhatunk az élményekben, a 300 literes csomagtartó pedig egész sok pakkot képes elnyelni. Kívülről rendkívül agresszív formák, két gyárkémény méretű kipufogóvég, 21 colos kerekek és óriási légbeömlők hivatottak hangsúlyozni a sportosságot, de kimondottan örülünk annak, hogy az autó megtartotta a legenda sziluettjét.

A Sport Quattro reinkarnációjának esetleges sorozatgyártásával kapcsolatban egyelőre mélyen hallgatnak az ingolstadtiak. Azért bízunk benne, hogy legalább limitált szériában piacra kerülhet az érdekesség. Egyes hírek szerint erre lehet esély, s amennyiben így történik, szigorúan mérsékelt darabszámra és ijesztően magas, 70-80 millió forintos vételárra számíthatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.