Átgondolt haladás – új Opel Insignia menetpróba

Az Opel Insignia talán a legfontosabb modell az Opel számára, éppen ezért nem is mertek hozzányúlni.

Csizsek Ádám
2013. 10. 08. 6:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Insignia óriási változást hozott az Opel életébe, hiszen a Vectrát nyugdíjba küldve 2008-ban egy teljesen új filozófiával tört be az autópiacra. Új stílus, új formák, amelyek láttán jóformán minden szemlélő elismerően csettintett – ez bizony egyedi és jó lett. Habár formáját tekintve még mindig nem hatott korosnak az Opel húzómodellje, egy kis fiatalítás már kijárt neki, amihez egy alaposabb technikai frissítést csaptak hozzá a szakemberek, javítva a kulcsfontosságú pontokon.

A cél a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint továbbra is az, hogy a formákkal utaljanak a minőségre, a precizitásra, s ennek érdekében az autó kívül-belül sugározza a pozitív energiát. A ráncfelvarrás során a szakemberek a legfontosabbnak tartották, hogy az Insignia filigránabb, dinamikusabb legyen, amit végül számos apró megoldással sikerült kivitelezni. Az aerodinamikát illetően a Calibra mintegy 20 éves sikerét ismétli az Opel, ugyanis az Insignia kimagasló légellenállással bír: 0,25-ös Cw-ről beszélünk, a Sports Tourer esetében 0,28-as adat pedig a kombik között a legjobb.

 

A sokak által kritizált, de egyébként logikus és jellegzetes gombtenger eltűnt a középkonzolról, s helyét egy méretes, 8 hüvelykes érintőkijelző vette át, amelyet igény esetén jórészt a köré elhelyezett, csekély számú gombbal vagy a könyöklő elé elhelyezett érintőpad vezérelhetünk. Utóbbi kicsit ijesztően hangzik, de a rezgős visszacsatolással könnyen kezelhetővé vált az eszköz.

Jó hír, hogy az új érintős rendszer szép, gyors és könnyen kezelhető, logikusan épül fel és okos. Néhol a menüváltáskor tapasztalható egy-egy röccenés, de általánosságban kifinomult. Előrelépés történt a prémium hangrendszert illetően, az Opel ugyanis a középszerű hangzást kínáló, épp ezért csalódást keltő Infinity hifit Bose prémium rendszerre cserélte, ami már valóban nevéhez méltóan szól, tisztaságára, illetve a színpadias hangzásra nem lehet panasz.

Új az óracsoport is, amolyan félig digitális, félig analóg formában. Oldalt a tankszintet, a vízhőmérsékletet és a fordulatszámot hagyományos műszerek mutatják, középen pedig egy szintén 8 hüvelykes kijelző jeleníti meg a kilométerórát, illetve képes a navigáció, a multimédiás rendszer és a fedélzeti számítógép adatainak közlésére is.

Az anyagokkal és az összeszereléssel a menetpróba alapján nincs baj, a hangulatos kárpitok jó minőségűek és az illesztéseket is ügyesen oldották meg a német szakemberek, s a hangszigeteléssel sem bántak csínján, ami ideális utazóautóvá varázsolja az Opel középkategóriását. Ahogy az új extrák is: immáron távolságtartó, adaptív tempomat, AFL+ intelligens fényszórók, sávtartó asszisztens és holttérfigyelő sorakozik az opciós tételek listáján.

Erőforrásokat tekintve szintén friss palettával szembesülünk: a benzineseknél az 1.4 Turbo indít 140 lóerővel, illetve egy földgázos verzióval, a következő lépcső az 1,6-os új, szentgotthárdi turbómotor 170 lóerővel, a csúcsot pedig a 250 lovas 2.0 SIDI képviseli. Hamarosan érkezik majd a 200 lóerős 1.6, amely betömi a jelenleg még fennálló űrt. Dízelfronton egy huszárvágással és egyetlen motorral old meg mindent az Opel: a 2.0 CDTI 110, 120, 130, 140, 163 lóerővel, illetve a biturbó verzió 195 lóerővel fedi le a piacot. Érdekes pont a sok-sok teljesítményszint, de az Opel nyilvánvalóan nem véletlenül döntött így, s bizonyos piacok adómértékeihez igazodva hozta létre a lépcsőfokokat.

 

A nemzetközi bemutatón már a Country Tourer is vendégeskedett, s talán a menetpróba egyik legnépszerűbb választása volt. A barna színnel jó kontrasztot alkotó műanyag elemek és a barna Nappa bőrbelső tévedhetetlen konfigurációt alkot, s valóban dögösen, jól néz ki az emelt Insignia. Alatta 4x4-es rendszer, illetve korlátozott zárású differenciálmű ténykedik, tehát igényes szerkezettel van dolgunk.

Hogy alapvetően mennyire változott az Insignia? Azt kell mondjam, jelentősen. A külső módosítások még fiatalosabbá tették az autót, amely bizonyos színekben elegáns, másokban stílusos, megint más árnyalatban sportosabbnak hat. A lényeg leginkább a belső átvariálása volt, a felmérések alapján az érintős központi rendszerre már égető szükség volt, úgyhogy ezt ki is pipálhatjuk, az okostelefonos alkalmazásokkal is együtt dolgozó rendszer jól sikerült, ahogy a TFT-vel megbolondított óracsoport is.

 

Ami azonban változatlan maradt, az a tömeg, ami mindig az Insignia egyik kardinális problémája volt nagyjából az összes Opelhez hasonlóan. Ebben nem történt változás, ám érthető is, hogy miért nem akartak a mérnökök belemenni a tömegcsökkentés útvesztőjébe. Egy bevált, kiforrott platformot a fogyókúra miatt szinte teljesen át kellene tervezni, ami rettentően költséges volna, miközben a következő, teljesen új generáció alapjainak fejlesztése már jelen pillanatban is zajlik, s várhatóan a tömegcsökkentésnek hála már jóval könnyebb lesz.

Persze a menetpróba kilométerei nem olyan relevánsak, mint alapos, hosszabb tesztjeink, így a motorok terén a végső ítélettel mindenképpen megvárjuk a tesztautók megérkezését. Az árak esetében nagyjából hasonló körülményekkel találkozunk, mint az előd esetében: az új Insignia szedánként, 140 lóerővel és korrekt alapfelszereltséggel már 7 millió forint alatt elhozható.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.