Észrevétlen evolúció – Suzuki Swift 1.2 GS teszt

Csak úgy repül az idő: bármennyire is hihetetlen, 3 év és 1 hónap telt el, mióta a Suzuki Swift bemutatkozott.

Vajda János
2013. 11. 01. 7:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Viszont hiába a sok pozitív visszajelzés, a modellciklus fele környékén esedékes ráncfelvarrást az új Swift sem úszhatta meg: a változás szele éppen harmadik születésnapjára érte el a modellt, s a frankfurti autószalonon találkozhattunk első ízben a módosításokkal. Ám nem véletlen, hogy a gyártó nem verte nagy dobra a ráncfelvarrást: a legnagyobb újdonság az összkerékhajtás megjelenése volt (kizárólag az alap benzinmotorhoz), továbbá az izgalmas, 136 lóerős Sport kivitel immár ötajtós kivitelben is elérhető.

Azt persze nem hagyhatták a gyáriak, hogy a „sima” modellek változatlanul folytassák pályafutásukat, így érintetlen beltér mellett minden Swift enyhén átrajzolt első lökhárítókat kapott, és új (metál)színek, illetve divatos könnyűfém keréktárcsák jelentek meg a kínálatban. A GS csúcsfelszereltség arzenálja továbbá feltűnő és modern kiegészítővel gazdagodott a formás LED-es nappali menetfények személyében, amelyek igazán feldobták tesztautónk megjelenését, a vidám napsárga fényezéssel és a csinos, 5×2 küllős, 16 colos alukerekekkel egyetemben.

Nem kérdés, ezen formájában a Swift kimondottan vagány képviselője a forgalomnak, és azok, akik nem ismerik még a modell legfrissebb generációját, talán nem is gondolnák, hogy mennyire jó, szinte hibátlan autóról beszélhetünk a „mi autónk” személyében.

Az ötajtós Swift, mint azt fentebb is említettük, a legmagasabb, GS felszereltségi szinten érkezett meg szerkesztőségünkhöz. Ebben a formájában a Swift igazán sokat nyújt, hiszen minden olyan extrát tartalmaz, amit egy ilyen kisautótól elvárhat az ember: elektromos ablakok és tükrök, automatikus klímaberendezés, kulcsnélküli rendszer, USB, Bluetooth, tempomat, ESP, a szokásos lufikon kívül térd- és függönylégzsákok, automatikusan felkapcsolódó fényszórók, ülésfűtés és még sorolhatnám a tételeket. Mindent összevetve szinte semmi nem hiányzik belőle, s talán egyedül egy navigációs rendszert fogadnánk örömmel, ha már csúcsmodellről és városi kategóriáról beszélünk.

Az utastérben egyébként minden a helyén van, a szabványos palackok számára ideális ajtózsebek és ügyes rekeszek várják az apróságokat, ráadásul a kidolgozási és összeszerelési minőségre sem lehet panasz, egy-két apróbb kivételtől eltekintve. Nincs baj a műszercsoporttal sem, jól áttekinthető, egyszerű, mégis pofás egység van előttünk, ráadásul a két nagy óra közötti digitális kijelzőn a fogyasztási és egyéb kilométeradatok is kiválóan megjeleníthetők, a gombokkal teli, kellemes tapintású bőr multikormány pedig üde színfoltként hat.

Elöl nem lehet szavunk a helykínálatra, és szerencsére a hátul ülők sem panaszkodhatnak: 185 centiméteres magasságig kényelmesen el lehet férni, a nagyobbra nőtteknek viszont a fejtér már nem lesz elégséges, és a lábhely is korlátozott. A korrekt helykínálat levét leginkább a csomagtartó issza meg, ugyanis abba sajnos nem túl sok poggyász fér, és már egy nagyobbacska sporttáska is könnyedén kitölti a rendelkezésre álló alig 200 literes teret.

A Start gomb megnyomásával újabb erős ponthoz érkezünk, ugyanis a kis 1,2-es erőforrás ekkor szót kér magának. Ezt nem a hangerejére értem, hanem a produkciójára. A kétoldali változó szelepvezérléssel felvértezett, 1242 köbcentis négyhengeresből 94 lóerőt és 118 Nm-es csúcsnyomatékot hoztak ki a mérnökök, ami kellő dinamikával mozgatja az 1 tonna alatti üres tömegű Swiftet. Nincs ellenére a magas fordulatszám sem, ráadásul egészségesen pörög fel és vidáman tűri az 5000-es percenkénti főtengelyfordulat feletti mutatványokat is. Az ötfokozatú váltó mindemellett remekül aládolgozik a motornak, áttételezése is jól eltalált, maga a váltás folyamata pedig precíz, pontos és könnyű, olyan, amilyennek egy kisautóban lennie kell.

Eközben pedig a motor alig kér enni. Finoman közlekedve majdhogynem tartható a gyártó által megadott 5 literes fogyasztás, de sok városi etappal, nehezebb jobb lábbal sem okoz problémát a 6 liter alatti érték produkálása. A kormányzás persze kissé puhára sikerült, de ez egy városi manőverezésre szánt autónál nem is baj, emellett a szerkezet a kategóriához mérten elegendően precíznek bizonyult. Hasonlóan jól szerepelt a fék is, a négy tárcsa határozottan fogja vissza a lendületet, amennyiben az szükséges.

Igaz, nem túl sportos a futómű hangolása, mégis, az autó magasságát kompenzálandó, az elég feszes karakterisztika lehetőséget ad a lendületesebb fordulókhoz, ráadásul alulkormányzottsági hajlama sem túlzó. Az ESP kellő szigorral nyúl bele a játékba, kisebb csúszásokat sem enged meg, habár kikapcsolva is csak a felépítésből adódó, markáns gázelvétellel járó fenékriszálást kell korrigálnia. Gond nélkül, viszonylag csöndben átlépi a kisebb-nagyobb úthibákat a Swift és szerencsére komoly felütésekkel sem kell számolnunk.

Mindezért ráadásul nem is kérnek sokat a Suzukinál: az ötajtóst a remek kis 1,2-essel már hárommillió forintért megkaparinthatjuk (3 ajtóval 200 ezer forintot spórolhatunk), és dicséretes tény, hogy már a legszegényesebb verzióból sem maradt ki a hét légzsák, az elektromos első ablakemelők és a klíma sem. A tesztelt példány a maradéktalan extralistával és a metálfényezéssel már alulról súrolja a négymilliós összeget. Az észrevétlen ráncfelvarrás tehát nem igazán adott hozzá, de nem is vett el az autó magas kvalitásaiból. Csak az a használhatatlan csomagtartó lenne egy kicsit tágasabb

Az írás tesztünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.