Ébresztő, autóipar! Kína a sarkatokra lép!

Made in China. Ez az a felirat, amitől sokan irtóznak - okkal vagy ok nélkül rettegünk a kínai termékektől?

Kenéz Tibor
2013. 12. 16. 10:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindeddig nem volt ez másként a kínai autóipar mérhetetlen mennyiségben kibocsátott klónjaival sem, bár azok szerencsére kizárólag a belpiac kiváltságai maradtak. Ez a tendencia azonban rövidesen 180 fokos fordulatot vehet. Mint tudjuk, a világ legnépesebb országában a hírét sem hallották a szerzői jogok védelmének. Ez az oka annak, hogy a sorra alakuló kínai autógyártók már a jelvényektől kezdve egészen a formatervekig szinte mindent lelkiismeret-furdalás nélkül lemásoltak a nagy múltú márkáktól.

Láthattunk már például a BMW-jével közel megegyező márkajellel árusított Mercedes stílusjegyeket viselő öszvért. A Brilliance is próbálkozott az öreg kontinensen, ám siralmas töréstesztje már a kezdetektől aláásta a bizalmat az amúgy sem túlságosan biztató négykerekűvel szemben. A probléma legtöbbször az ízléstelen megoldásokban és a technikai, technológiai lemaradásban rejlett, ám a mostanság kibontakozó tendenciák szerint hamarosan megváltozhat ez a helyzet.

 

A Great Wall nevű márka már európai gyárral is büszkélkedhet Bulgáriában, és megfelelő minőséget tudnak adni kedvező áron. A Quoros is kínálja már relatíve olcsó, és – állításuk szerint, bár ezt kezeljük fenntartásokkal – remek szedánját északi szomszédjainknál, Pozsonyban. De maradjunk egyelőre a kínai piacnál. Egyre sűrűbben olvashatunk olyan világpiaci szereplők modelljeiről, melyek külön Kínának szánt modellekkel, vagy különkiadásokkal rukkolnak elő. Például a Ferrari és a Rolls-Royce is több hasonló sárkányos különkiadással büszkélkedhet, de a BMW, a Mercedes vagy az Audi esetében is megemlíthetjük azokat a hosszított változatokat az 5-ös sorozatból, az E osztályból, vagy az A6-ból, amiket csak a kelet-ázsiai ország számára készítenek.

Úgy tűnik, hogy a gazdaság csapásiránya rövid távon nem fog megváltozni nyugaton, és a kínai piac – bár már eddig is az egyik legnagyobb volt – egyre fontosabbá válik a nagyágyúk számára. Ennek megfelelően egyes gyártók már komoly lépéseket tettek, hogy még sikeresebbé válhassanak keleten. Nemrég írtuk meg, hogy a BMW hátszelével a Brilliance egy világszínvonalú elektromos crossoverrel rukkolt elő az X1-es külső jegyeivel, és az i3-as modern technológiájával Zinoro 1E néven. De a Mercedes-Benznek is van már kínai partnere, méghozzá a BYD, melynek hatékony elektrotechnikáját és alacsony előállítási költségeit szeretné honosítani a német luxusgyártó.

 

Más gyártók, mint például a Volvo és a Volkswagen viszont inkább maguk létesítettek gyárakat a távol-keleti országban. Míg a svédek sokkal gazdaságosabbnak látták azt a megoldást, hogy a kínai piacra szánt S60L modelljük összeszerelését kivezényeljék az olcsóbb munkaerővel rendelkező országba, addig a németek – amellett, hogy a költségeket is szem előtt tartották ó – hossztávú tervüket kívánják valóra váltani, melynek értelmében megelőznék a Toyotát a világ legnagyobb autógyártója címért folyó versenyben. Ezt pedig nem is próbálhatnák máshol elérni, mint az egyik legnagyobb piacukká vált Kínában.

A tavalyi évben például az eladott példányok 23 százaléka talált gazdára a legnépesebb országban, és ezek a számok nem csak a wolfsburgi gyártó eladásaira jellemzőek, hanem egyre több nagy autómárka függ a kínai piactól. Már az amerikaiak és a japánok is csatlakoztak. A Cadillac szintén gyárat épít Sanghajban, míg az Acura (Honda) is tervezgeti a beszállást, méghozzá a Gunagzhou segítségével. Az Infiniti pedig már színrelépett a Dongfenggel együtt dolgozva.

 

Ezen a ponton kell újra megemlítenünk, hogy a sárkányok országában továbbra sem kívánják bevezetni a szerzői jogok védelmét. Érdemes tehát eljátszanunk a gondolattal, hogy míg eddig kizárólag a külső jegyeket tudták klónozni a kínaiak, addig most a betelepült gyárak és kialakított kapcsolatok révén a technológiai újdonságokhoz is könnyedén hozzáférhetnek.

Nem is kell messzire mennünk, hogy egy élő példát tudjunk hozni erre az esetre. Ebben az évben történt, hogy a napkollektorok piacán egykor világvezető cég, a Suntech Power csődöt jelentett. Gyártósoraikat kitelepítették Kínába a gazdaságos munkaerőpiac és kedvező feltételek miatt, majd mire észbe kaptak, már több helyi cég is megalapult ugyanazt a technológiát felhasználva, és persze még olcsóbb áron kínálva, elárasztva ezzel a napkollektorok piacát. Ennek viszonylag rövid idő alatt lett hatalmas bukás az eredménye.

Persze nem állíthatjuk, hogy ez az eset megismétlődik az autóiparban, de megvan a veszélye, főleg ha az európai márkák félvállról veszik ezt a helyzetet. Az éremnek viszont mindig két oldala van, és hosszabb távon érdemes megvizsgálnunk a kínaiakat is, ahol a kommunista kormány folyamatos nyomásának ellenére is egyre inkább kezdenek tisztában lenni siralmas helyzetükkel az ottani munkások. Ennek előbb-utóbb az lesz a következménye, hogy az államnak engednie kell a gyeplőn, hiszen a magas környezetszennyezést és a folyamatos nyomást a dolgozó rétegek felől nem fogják sokáig bírni.

 

Akkor pedig újra előtérbe kerülhetnek a nagy hagyományokkal rendelkező márkák. Így alakulhat ki az a körfolyamat, mellyel előreláthatóan senki nem jár jól, mert az európai gyártók a csőd szélére sodródhatnak, az újonnan alakult kínaiak pedig előbb-utóbb nem fogják tudni azt az árat hozni, amit elvárnak majd tőlük az emberek. Egy biztos: a legtöbben biztosan inkább olcsóbb áron vásárolnák meg a terméket, ha az ugyanazt a technikát nyújtja, legyen az akár Ford, vagy Great Wall...

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.