Haditechnika a McLarennél: az ablaktörlő a múlté

Az ablaktörlő, mint csodás találmány immáron több mint egy évszázada kötelező része az autónak.

Csizsek Ádám
2013. 12. 20. 16:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mary Andersen 1903-ban ötölte ki a relatíve egyszerű elven működő, ám nélkülözhetetlen ablaktörlőt, a rossz időben való biztonságos közlekedés egyik bástyáját. Mindezt a McLaren teljes egészében újragondolta, s más megoldással tartanák tisztán a britek saját sportautóik szélvédőjét, kiirtva az ablaktörlőt. Ahogy a szuperautókhoz a McLaren szinte minden megoldásban csúcstechnikát használ, úgy ezúttal is a legkorszerűbb ötlethez nyúltak, s ezúttal a repülőgépek, pontosabban a vadászrepülők által használt elvet próbálják átültetni a négy kerékre.

Hogy miről van szó? A vadászgépek szélvédőjét egy magas frekvenciájú hang (ultrahang) tisztítja rossz időben, nagyjából olyan módon, ahogy a fogorvos a páciensek fogkövét távolítja el. Az új megoldás a jelenleg futó modelleken, így a P1 vagy az általunk is tesztre fogott MP4-12C esetében még nem lesz elérhető, azonban a 2015-ben debütáló új szuperautónál már mindenképpen ezt szeretné használni a McLaren.

Egy olyan jövőbe mutató rendszer fejlesztése zajlik tehát, amely a P13-ban mutatkozik be. A részletekről persze titkolózik a gyártó, de a megoldás alapelvét pedig Frank Stephenson főtervező árulta el a minap. „Nem egyszerű a működési elvet kideríteni, ugyanis haditechnikáról van szó. Megkérdeztem, miért nincsenek ablaktörlők a repülőgépeken, amikor nagyon alacsonyan szállnak a landoláskor. Azt mondták, hogy ez nem egy speciális bevonat, hanem egy magas frekvenciás elektromos rendszer, amely sosem hibásodik meg és folyamatosan aktív. Semmi sem tapad a szélvédőre” – mondta Stephenson.

Mindehhez a mérnökök szerint mintegy 30 kHz szükséges, s az ultrahangot generáló egységet elég az ablak egyik sarkába építeni. Lássuk be, a megoldás számos előnnyel jár: amellett, hogy esztétikusabb a végeredmény, alacsonyabb tömegről, jobb aerodinamikáról és kisebb szélzajról van szó.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.