Megérkezett az új BMW M3/M4 – részletes bemutató

Rengeteg előzetes ízelítő és napvilágra került részlet után végre bemutatkozott a BMW M3 ötödik generációja.

Szabó Péter
2013. 12. 16. 7:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy az várható volt, az azonos alapokkal megáldott, és lényegében kizárólag a karosszériák tekintetében különböző M3 (4 ajtós szedán) és M4 (2 ajtós kupé) típusokat egyszerre leplezték le a müncheniek, melyekben igyekeznek összekötni a mindennapok és a versenypályák világát. A hagyományos 3-as és 4-es sorozattal összehasonlítva itt nem csupán mélyebbekre húzott lökhárítókról, küszöbökről vagy műdiffúzorokról van szó: a tudományosan optimalizált aerodinamika mellett például széles körben alkalmazott karbon alkatrészeket találunk.

Az M3 kupé teteje eddig is karbonból készült, ám mostantól a súlypont lejjebb szorítása érdekében a szedán kivitelé is szénszálas anyagból lesz. Nem csak a vizuális sportosságról gondoskodik az első légterelő sem, hanem a jármű aljának sík burkolatával, valamint a határozott – az M3 Limousine esetében Gurney típusú, az BMW M4 Coupé hátulján pedig integrált peremként kialakított – hátsó légterelővel együtt hatékonyan mérséklik az első és a hátsó tengelyre ható nem kívánt emelőerőket.

Az újdonságok légellenállási adata a leszorítóerő fokozása és a széles papucsok miatt 0,34-re romlott. Az alumínium motorháztető és első sárvédő ívek mellett karbon toronymerevítőkkel találkozhatunk, és a nemes anyag a hajtásláncban szintén visszaköszön: az M3/M4 szénszálas kardántengelyt kap, amely azon felül, hogy sokkal erősebb a réginél, egyrészes (nincs kardánkereszt), és 40 százalékkal könnyebb.

A lengőkarok, a függőcsap és a segédváz fejlett alumíniumkonstrukciója a kettős ágyazású rugóstaggal kialakított első felfüggesztéseken például mintegy öt kilogrammot takarít meg a hagyományos acélkonstrukciókhoz viszonyítva. Szintén jóval könnyebb a korábbi BMW M3 konstrukciójánál az új, ötkaros hátsó felfüggesztés. Minden lengőkar és függőcsap kovácsolt alumínium, összesen mintegy három kilogrammal csökkentve a kerékvezető elemek rugózatlan tömegét. A fogyókúra hatására a jármű üres tömege az M4 esetében alig 1,45 tonna, miközben a szedán változat is csak 23 kilóval többet nyom a mérlegen.

A versenypályára is alkalmas hűtési koncepció a főhűtő mellett a magas és az alacsony hőmérsékletű kör, illetve a motor- és váltóolaj (a duplakuplungos váltó esetében) oldalra kihelyezett vizes hőcserélőivel egészül ki. Utóbbiak segítségével versenypálya-üzemben is kiegyenlített hőháztartás, így kiemelkedő teljesítményszint biztosítható. Önálló elektromos szivattyú gondoskodik a turbófeltöltő csapágyainak a jármű álló helyzetében történő megfelelő hűtéséről.

Az új M3/M4-gyel a gyártó visszatér a soros hathengeres motorok koncepciójához, amely a sportautó-ikon második és harmadik generációját is jellemezte. Az új, 7600-as maximális percenkénti fordulatszámra képes turbómotor két világ erényeit igyekszik ötvözni. Két darab, közvetlenül reagáló, a Mono-Scroll elv szerint működő turbófeltöltő gondoskodik a teljesítmény optimális meglétéről, miközben a háromliteres sorhatos szívómotorhoz méltó gyors reakcióit igyekeztek megőrizni a gyáriak.

A 431 lóerős maximális teljesítmény már 5500-tól egészen 7300-as percenkénti fordulatig rendelkezésre áll. Az újdonságok kézi váltóval 4,3, automatával pedig mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsítanak fel 0-ról 100 km/h-s tempóra, végsebességüket pedig 250 km/h-nál szabályozza le az elektronika, de az opcionális M Driver’s csomag részeként a 280 km/h is elérhető. Az új erőforrás hatékonysága szintén kiemelkedő, amit a vegyes fogyasztási cikluson mért akár 8,3 l/100 km-es érték is fémjelez. Kézi váltóval egyébként fél literrel nagyobb étvágyra lehet számítani.

A motor minden elemének hatékony olajellátását egy speciális nedves karteres kenési rendszer biztosítja, amely a gyáriak szerint kiegészítő elektromos olajpumpának köszönhetően a száraz karteres kenés előnyeit kombinálja a nedves karteres megoldáséval. Az új BMW M3 és BMW M4 elvárásoknak megfelelő hangjáért a kettős vezetésű kipufogórendszer innovatív szeleprendszere felel.

Az erőátvitel feladatát alapkivitelben kéttárcsás tengelykapcsolóhoz csatlakozó, hatfokozatú manuális sebességváltó látja el, amely jóval kompaktabb kialakítású, s 12 kilogrammal könnyebb elődjénél. A kényelmesebb kapcsolások érdekében a manuális váltómű szinkrongyűrűiben új szénszál-erősítésű műanyag súrlódó-betétek kaptak helyet.

Az opcionális M DKG automata sebességváltó harmadik generációja megmaradt a hétfokozatú, dupla kuplungos kialakításnál. A fejlesztések egyértelmű irányba mentek: minél gyorsabb váltások, minél kényelmesebb fokozatcsere mellett. A beépített rajtautomatika a lehető legdinamikusabb kigyorsítást teszi lehetővé álló helyzetből. A Smokey Burnout funkció szintén új, amely a show-elemek tárházát fokozza: ez lehetővé teszi a hátsó kerekek elforgását, miközben az elektronika vigyáz a túlkormányozottság elkerülésére, tökéletesen lehetővé téve a gumiabroncsok látványos, ám annál gyorsabb amortizációját.

Belül a szokásos kúrát kapták meg az új sportgépek, meglehetősen sok M-es részlettel. Az új első ülések szélessége is állítható, különlegességüket pedig a háttámla első ízben megvilágított BMW M emblémája emeli ki. Természetesen opciók armadájával bővíthetjük a viszonylag gazdag alapfelszereltséget, s az egyéni igények megvalósításában szokás szerint a gyártó Individual részlege lesz segítségünkre. Az M3 esetében 20-21 millió forint körüli induló árra számíthatunk, miközben az M4 alig negyedmillióval lesz csak költségesebb.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.