A BMW előszeretettel használja a magyar forrásokat, hiszen összesen mintegy 200 beszállítóval tart kapcsolatot. Meglátogattunk közülük kettőt. A BMW vezető szerepet játszik a prémium szegmensben, amihez elengedhetetlen, hogy az anyacéghez közel számos stratégiai fontosságú partnerrel kössön megállapodást. Mivel Magyarország logisztikai szempontból előnyös helyen fekszik a müncheni bázisú márka üzemeihez, ráadásul jó és megbízható munkaerővel rendelkezik, kiemelt figyelemben részesül.
A BMW itthon mintegy 200 partnerrel tart kapcsolatot – közülük került ki az az 54 cég, amely végül beszállítói megállapodást köthetett a németekkel (további 42 cég, mint lehetséges partner szerepel), s tőlük a BMW mintegy egymilliárd euró értékben vásárol közvetlenül különböző alkatrészeket – ez a régió BMW-s illetőségű forgalmának egyharmada, tehát jól látható, hogy hazánk vezető szerepet játszik Közép- és Kelet-Európában. Ezen cégek összesen hozzávetőlegesen tízezer embernek adnak munkát Magyarországon.
A BMW számára egyedül az jelent hátrányt, hogy hazai viszonylatban nem könnyű olyan partnert találni, amely a gyártás mellett a fejlesztésben és a tervezésben is együttműködne. A már említett 42 cég egy roppant szigorú, 8 lépcsőfokból álló beszállítói auditot követően kötött megállapodást az autógyárral. A bajor márka hosszú távú terveket sző, ugyanis nagyjából 10-20 éves viszonnyal számolnak. A BMW csoport magyarországi beszállítói között egyaránt találunk magyar telephellyel rendelkező multinacionális nagyvállalatokat (például Bosch, ZF Lenksysteme, Alpine), vagy teljesen hazai kézben lévő vállalkozásokat is (Csaba Metál, Fémalk).
A régiónak és azon belül Magyarországnak a beszerzési rendszerben nagymértékű a jelenléte – a viszonylag alacsony munkabérek és a minőségi, képzett munkaerő mellett – ez a németországi gyárakhoz való közelségnek is köszönhető.
A már elfogadott partnerek minimum hét évre kaphatnak beszállítói megbízást, ugyanis általában eddig tart egy modell életciklusa a BMW csoportnál. A használt autókhoz szükséges pótalkatrészek gyártására még 15 éves időszakra kap felkérést a partnercég. Ennek apropóján két magyar partnerhez látogattunk el: a hazai erőforrást a békéscsabai Csaba Metál képviselte, amelynek váltóházait például a Lipcsében gyártott elektromos BMW i3 modellbe építik be a németek, míg a nagyvállalat modelljét a ZF Lenksysteme mutatta be.
Majoros Béla, a Csaba Metál alapítója a gravitációs és nagynyomású öntésben szerzett, mintegy 30 éves tapasztalattal a háta mögött 1993-ban alapozta meg családi vállalkozását, s hat évvel később alapította meg a Csaba Metált. A Csaba Metál még a 2000-es évek elején kezdett autóipari beszállítóként tevékenykedni, s a fejlődés gyakorlatilag azóta tart, sőt, egyre nagyobb ütemben zajlik. Az épp 20 éves vállalkozás ma már 400 embernek ad munkát, s tavaly 28 millió eurós forgalommal büszkélkedhetett, 2013-ban pedig már 35 millió eurós forgalommal számolnak. Az i3 váltóházának öntése mellett persze számos más alkatrészt állítanak elő Békéscsabán magasnyomású öntési technikával, számos autógyárnak, s hazai vállalatnak.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a szakértelem mellé alázat párosult, s a békéscsabaiak a jövőbe látva újabb milliókat forgatnak vissza a vállalkozásba, hogy fejlesztések sorozatával továbbra is a csúcsminőséget képviselhessék – ezek a fejlesztések néhány éven belül bizonyára meg is térülnek. A Csaba Metál kiváló bizonyíték arra, hogy a kitartó munka és a szakértelem meghozza gyümölcsét, hiszen 20 év alatt szinte a semmiből vált Majoros Béla családi vállalkozása a világ vezető autógyártójának beszállítójává.
A ZF Lenksysteme Hungária Kft. más világ – legutóbb az egri telephellyel rendelkező német nagyvállalat munkájába is bepillantást nyerhettünk. A ZF betűszócskából első körben sokan a BMW-kben is használt, nyolcsebességes automataváltókra asszociálhatnak, azonban ezúttal kormányművekről szól a fáma. A ZF Lenksysteme Hungária egri kirendeltsége még 2003-ban került megalapításra, méghozzá a ZF Friedrichshafen AG és a Bosch 50-50 százalékos beszállójával megalakult ZF LenksystemeGmbH által.
Ahogy Békéscsabán, úgy Egerben is intenzív növekedésről adhatunk hírt, hiszen az első évben csupán 6 millió eurós forgalmat bonyolító vállalat 2012-ben már 211 millió eurós bevételt tudhatott magáénak. E mellé mintegy 700 alkalmazott párosul, s a jövőt tekintve persze minden szempontból fejlesztések soráról számoltak be a ZF magyar szakemberei. A kormányművek esetében a következő lépcsőfokot az elektromos rásegítésű szerkezetek jelentik, amelyek összeszerelésére már készen állnak Egerben, s a termelés a jövő évben mindenképp meg is indul.
A sikerhez pedig egy új csarnok is hozzájárul: 2014-ben kerül átadásra a maklári üzem, ahol 23 ezer négyzetméteres alapterületen zajlik majd a legújabb technológiájú kormányművek gyártása. A ZF nem csupán a BMW-nek szállít egységeket, a VW konszern szinte minden márkája kap kormányműveket Egerből. Nem lehet tehát kétségünk afelől, hogy Magyarország fontos stratégiai szereppel bír a BMW, s sok más autógyártó szempontjából egyaránt, amire igazán büszkék lehetünk. A beszállítók munkájukkal a lehető legjobb minőségre törekednek, aminek eredményeképpen szinte folyamatosan tehetnek valamilyen előrelépést a csúcson maradáshoz.