Számos magyar beszállítójára büszke a BMW

Hazánkban komolyabb mértékben van jelen az autóipar, mint azt sokan gondolnák.

Csizsek Ádám
2013. 12. 09. 14:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BMW előszeretettel használja a magyar forrásokat, hiszen összesen mintegy 200 beszállítóval tart kapcsolatot. Meglátogattunk közülük kettőt. A BMW vezető szerepet játszik a prémium szegmensben, amihez elengedhetetlen, hogy az anyacéghez közel számos stratégiai fontosságú partnerrel kössön megállapodást. Mivel Magyarország logisztikai szempontból előnyös helyen fekszik a müncheni bázisú márka üzemeihez, ráadásul jó és megbízható munkaerővel rendelkezik, kiemelt figyelemben részesül.

A BMW itthon mintegy 200 partnerrel tart kapcsolatot – közülük került ki az az 54 cég, amely végül beszállítói megállapodást köthetett a németekkel (további 42 cég, mint lehetséges partner szerepel), s tőlük a BMW mintegy egymilliárd euró értékben vásárol közvetlenül különböző alkatrészeket – ez a régió BMW-s illetőségű forgalmának egyharmada, tehát jól látható, hogy hazánk vezető szerepet játszik Közép- és Kelet-Európában. Ezen cégek összesen hozzávetőlegesen tízezer embernek adnak munkát Magyarországon.

A BMW számára egyedül az jelent hátrányt, hogy hazai viszonylatban nem könnyű olyan partnert találni, amely a gyártás mellett a fejlesztésben és a tervezésben is együttműködne. A már említett 42 cég egy roppant szigorú, 8 lépcsőfokból álló beszállítói auditot követően kötött megállapodást az autógyárral. A bajor márka hosszú távú terveket sző, ugyanis nagyjából 10-20 éves viszonnyal számolnak. A BMW csoport magyarországi beszállítói között egyaránt találunk magyar telephellyel rendelkező multinacionális nagyvállalatokat (például Bosch, ZF Lenksysteme, Alpine), vagy teljesen hazai kézben lévő vállalkozásokat is (Csaba Metál, Fémalk).

A régiónak és azon belül Magyarországnak a beszerzési rendszerben nagymértékű a jelenléte – a viszonylag alacsony munkabérek és a minőségi, képzett munkaerő mellett – ez a németországi gyárakhoz való közelségnek is köszönhető.

A már elfogadott partnerek minimum hét évre kaphatnak beszállítói megbízást, ugyanis általában eddig tart egy modell életciklusa a BMW csoportnál. A használt autókhoz szükséges pótalkatrészek gyártására még 15 éves időszakra kap felkérést a partnercég. Ennek apropóján két magyar partnerhez látogattunk el: a hazai erőforrást a békéscsabai Csaba Metál képviselte, amelynek váltóházait például a Lipcsében gyártott elektromos BMW i3 modellbe építik be a németek, míg a nagyvállalat modelljét a ZF Lenksysteme mutatta be.

Majoros Béla, a Csaba Metál alapítója a gravitációs és nagynyomású öntésben szerzett, mintegy 30 éves tapasztalattal a háta mögött 1993-ban alapozta meg családi vállalkozását, s hat évvel később alapította meg a Csaba Metált. A Csaba Metál még a 2000-es évek elején kezdett autóipari beszállítóként tevékenykedni, s a fejlődés gyakorlatilag azóta tart, sőt, egyre nagyobb ütemben zajlik. Az épp 20 éves vállalkozás ma már 400 embernek ad munkát, s tavaly 28 millió eurós forgalommal büszkélkedhetett, 2013-ban pedig már 35 millió eurós forgalommal számolnak. Az i3 váltóházának öntése mellett persze számos más alkatrészt állítanak elő Békéscsabán magasnyomású öntési technikával, számos autógyárnak, s hazai vállalatnak.

Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a szakértelem mellé alázat párosult, s a békéscsabaiak a jövőbe látva újabb milliókat forgatnak vissza a vállalkozásba, hogy fejlesztések sorozatával továbbra is a csúcsminőséget képviselhessék – ezek a fejlesztések néhány éven belül bizonyára meg is térülnek. A Csaba Metál kiváló bizonyíték arra, hogy a kitartó munka és a szakértelem meghozza gyümölcsét, hiszen 20 év alatt szinte a semmiből vált Majoros Béla családi vállalkozása a világ vezető autógyártójának beszállítójává.

A ZF Lenksysteme Hungária Kft. más világ – legutóbb az egri telephellyel rendelkező német nagyvállalat munkájába is bepillantást nyerhettünk. A ZF betűszócskából első körben sokan a BMW-kben is használt, nyolcsebességes automataváltókra asszociálhatnak, azonban ezúttal kormányművekről szól a fáma. A ZF Lenksysteme Hungária egri kirendeltsége még 2003-ban került megalapításra, méghozzá a ZF Friedrichshafen AG és a Bosch 50-50 százalékos beszállójával megalakult ZF LenksystemeGmbH által.

Ahogy Békéscsabán, úgy Egerben is intenzív növekedésről adhatunk hírt, hiszen az első évben csupán 6 millió eurós forgalmat bonyolító vállalat 2012-ben már 211 millió eurós bevételt tudhatott magáénak. E mellé mintegy 700 alkalmazott párosul, s a jövőt tekintve persze minden szempontból fejlesztések soráról számoltak be a ZF magyar szakemberei. A kormányművek esetében a következő lépcsőfokot az elektromos rásegítésű szerkezetek jelentik, amelyek összeszerelésére már készen állnak Egerben, s a termelés a jövő évben mindenképp meg is indul.

A sikerhez pedig egy új csarnok is hozzájárul: 2014-ben kerül átadásra a maklári üzem, ahol 23 ezer négyzetméteres alapterületen zajlik majd a legújabb technológiájú kormányművek gyártása. A ZF nem csupán a BMW-nek szállít egységeket, a VW konszern szinte minden márkája kap kormányműveket Egerből. Nem lehet tehát kétségünk afelől, hogy Magyarország fontos stratégiai szereppel bír a BMW, s sok más autógyártó szempontjából egyaránt, amire igazán büszkék lehetünk. A beszállítók munkájukkal a lehető legjobb minőségre törekednek, aminek eredményeképpen szinte folyamatosan tehetnek valamilyen előrelépést a csúcson maradáshoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.