Térhatás – próbán a Skoda Rapid Spaceback

A Skoda egyre letisztultabb, mégis szélesebb palettával csábítja a vásárlókat.

Csizsek Ádám
2013. 12. 07. 8:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem újdonság, hogy a Skoda modelljeinek fő ismérve, hogy a konkurenseknél nagyobb teret kínálnak, legyen szó akár az utastérről, akár a csomagtérről. Mindehhez egyre ízlésesebb és egységesebb arculatot társítanak a csehek, ami növeli a márka vonzerejét, az értékarányos árazás pedig ugyancsak pozitív irányba billenti a mérleg nyelvét. Az új vonalat még a Citigóval indította útnak a gyártó, s azóta a Fabia kivételével minden típusából újat adott ki, de hamarosan a kisautóra is sor kerül.

A márka már rendelkezik közepes modellel az Octavia személyében, s kisautóval a Fabia révén, közéjük pedig nemrégiben beékelődött a Rapid – de akkor mégis mi szükség volt a Spacebackre? A Skoda szerint az Octavia méretei révén már túlnőtte valamelyest az alsó-középkategóriát, így mindenféle kannibalizmus nélkül kompaktként kezelik a Spaceback verziót. Tehát a Ford Focus, az Opel Astra és a Hyundai i30 ligájába küldik a friss jövevényt, azonban maradjunk annyiban, hogy az új Rapid inkább a Chevrolet Cruze-hoz hasonlóan az alacsonyabb árkategóriát képviseli, hiszen képességeit tekintve az előbb említett konkurenseket nem tudja utolérni.

 

Míg a szedánként emlegetett, de ötajtós Rapiddal a konzervatívabb ügyfelekre pályázik a Skoda, addig a Spaceback egy kicsit stílusosabb, sportosabb csomagolásban próbálja a vásárlókat megcsípni. A márka a fiatalabb családokat, illetve az idősebb gyermekkel rendelkezőket célozza meg az új modell segítségével, s karosszériaformája révén nyugaton is nagyobb sikerre számítanak.A sokat kritizált, a vezetőoldalon csak az első ablakemelőket tartalmazó panelről immáron mind a négy ablakot vezérelhetjük, a tetszetősebb háromküllős kormány és a műszerfalon végigfutó betét sokat emel a hangulaton, illetve kérhetünk xenon fényszórót is.

A Spaceback egyik nagy attrakciója a Style csomaggal együtt érkező panoráma napfénytető, amely tényleg méretes, kellően előrenyúlik, így mindenki élvezheti az élet napos oldalát, igény szerint pedig elölről-hátulról rolóval árnyékolható. A napfénytetős verziók egyébként kívülről is sokkal dögösebben festenek, hiszen ilyenkor a csomagtérajtó üvegfelülete egészen a rendszámig húzódik, továbbá sötétített hátsó lámpák és egy visszafogott légterelő foglaltatik a csomagban.

A Spaceback egy kellemesen arányos, de kívülről is láthatóan tágas ötajtós lett. Az összkép egységes és kellemes a szemnek, de a tetszési indexről értelemszerűen mindenki saját szubjektivitásának megfelelően dönthet. Az utastér pedig mindeközben a frissítésnek köszönhetően gusztusosabb, noha az anyagminőséget illetően továbbra is a kemény, olcsóbb matériák határozzák meg. Az összeszerelés viszont korrekt, az egyéni ízlést pedig fekete, fekete-szürke vagy fekete-bézs színkombinációval érvényesítheti a vásárló.

A csomagtér ezúttal sem kicsi, bár az általunk több ízben tesztre fogott szedán verziónál persze kisebb űrtartalom áll rendelkezésre: alapvetően 415 literes a poggyásztér (szedán: 550), de az ülések ledöntésével 1380 literre bővíthető a kapacitás – sajnos ledöntés után nem kapunk sík felületet. Emellett az utastér kellően tágas, noha széltében továbbra is kicsit szűkösnek hat az autó. A hátsó lábtér ellenben példás, s a 190 cm fölé nőtt utasoknak sem kell büntetésre számítaniuk, amennyiben csak hátul marad szabad ülőhely.

A motorházban a már jól ismert TSI és TDI motorok társulnak a korrekt beltartalom mellé: az induló modell még szívómotorral érkezik az 1.2 MPi személyében 75 lóerővel és három hengerrel, s utána a 86, illetve 105 lovas 1.2 TSI, továbbá a csakis DSG-vel elérhető 122 lovas 1.4 TSI szerepel a benzines ranglétrán. Dízelfronton a takarékos 1.6 TDI 90 és 105 lóerős teljesítményszinttel áll rendelkezésre, melyek közül a gyengébbikhez társítható hétfokozatú dupla kuplungos automata is.

 

A menetpróbán egy panorámatetős dízelt csíptünk meg, amely továbbra is korrekt fogyasztásával és meglepő rugalmasságával teszi magát igencsak vonzóvá. A váltó csak ötgangos, de 130-nál így is mindösszesen 2500-at forog percenként a TDI, melynek zaja azért valamelyest beszűrődik az utastérbe. A szedánnál tapasztalt 'dübörgés' a hátsó futómű irányából jelentősen csillapodott, a rugózási komfort pedig inkább a kényelemre hajt, mint a kanyarvadászatra, de azért a tempósabb fordulók sem jelentenek gondot az új Skoda számára. Rövid kiruccanásunk alkalmával autópályán, főútvonalon és városban is próbára tettük az újdonságot, amely a fotózással együtt is csupán 5,6 litert nyelt be 100 kilométerre vetítve.

Az árlista 3,2 millió forinttól indul az Easy belépő verzióval, ám a legolcsóbb Rapidot leszámítva az összes modellre benzines esetén 500, míg dízelmotornál 650 ezer forintos kedvezményt biztosít a forgalmazó. A 18 centivel rövidebb Spaceback különben 100 ezer forinttal kerül kevesebbe szedán testvérénél. A 105 lóerős 1.2 TSI-vel mintegy 4,6 milliós áron kaphatunk normafelszereltségű Spacebacket, míg az ugyanilyen teljesítményű dízel esetében a különböző mértékű kedvezménynek hála 350 000 forintra apadó felár adhat okot a komolyabb megfontolásra. A próbán és a fotókon szereplő 1.6 TDI minden finomsággal, de xenon nélkül már az ötmillió forint feletti árkategóriát képviseli.

 

A forgalmazó 2013-mal már nem számol, azonban 2014-re mintegy 400 példány értékesítését tervezi, ami jó eséllyel össze is jön az értékarányos árszabást alkalmazó márkának.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.