Minden idők legerősebb Seatja: íme, a Leon Cupra

Az Audi S3, a Volkswagen Golf R ill. GTI, valamint a Skoda Octavia RS után csak az izmos Seat Leon hiányzott.

Vajda János
2014. 01. 08. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami mindegyik Leon Cuprában közös, az a hajtásrendszer: a konszern új 2-literes négyhengeres turbós benzinmotorjának ereje alapesetben hatfokozatú kézi, felár ellenében pedig szintén hatgangos dupla kuplungos DSG automataváltón keresztül jut el az első kerekekhez, mégpedig a szériában járó, elektronikusan vezérelt önzáró differenciálművön keresztül, amely remek tapadást igyekszik garantálni, és igény szerint a nyomaték 100 százalékát akár egyetlen kerékhez képes kivezérelni.

És hogy mekkora erőről van szó? Mindkét Leon Cupra 350 Nm-nyi forgatónyomatékot képes mozgósítani (1750-5300 / 1 perc között), ám az induló változatban a motor 265 lóerő leadására képes, míg a Cupra 280 verzió – ahogy neve is jelzi – ménese 280 tagot számlál, amivel a típus minden idők legizmosabb szériagyártású Seatjának számít. A kétliteres TSI motor a konszern kompakt sportmodelljeiben 220-300 lóerő közötti csúcsteljesítményre képes, ám elsőkerékhajtással párosítva messze a Leon karosszériájában a legizmosabb, így – főleg kicsit síkosabb útfelületen - kimondottan fontos szerepet kap a fentebb említett önzáró differenciálmű.

 

A szuper vezethetőségben a szériában járó, s a sportosság jegyében fogant állítható lengéscsillapítás (DDC), valamint a direktebb kormánymű is kiveszi a szerepét, de szintúgy említést érdemel a fokozott teljesítményű fékrendszer. A megfelelő tapadásról 18 colos, sőt, a Cupra 280 esetében 19 colos könnyűfém kerekekre húzott 225 mm széles papucsok gondoskodnak, utóbbi modellhez pedig továbbá egy radikálisabb aerodinamikai csomag jár.

A menetteljesítmények önmagukért beszélnek: a 280 lóerős Leon Cupra DSG váltóval 5,7 szekundum alatt képes teljesíteni a 0-100 km/h-s sprintet, és az eredményen a -15 lóerő illetve a kézi váltó csupán 0,1-0,1 másodpercet ront, így még a ’leglassabb’ konfiguráció is 6 szekundumon belül marad. A végsebesség minden esetben limitált 250 km/h, a gyári átlagfogyasztás pedig a változat függvényében mindössze 6,4-6,7 liter/100 km. A gyorsulási adatok összkerékhajtással még jobbak lennének (az átlagfogyasztás pedig magasabb lenne közel fél literrel), ám ilyen opció nem fog csatlakozni a Seat büszkeségéhez. Sebaj, így az autó a kategória legkönnyebbjei közé sorolható, s elődjével összehasonlítva például 55 kilót adott le.

Az utastérben nem számíthatunk komoly változásokra, így az enteriőrben lényegében a szürke-fekete Alcantara- vagy bőrborítású sportülések, a sportkormány, néhány Cupra logó, valamint a 300 km/h-ig kalibrált új műszercsoport jelenti a legnagyobb változást. A Leon belseje sajnos továbbra is meglehetősen komor marad, cserébe viszont az autó ára jóval kedvezőbb lesz a hasonlóan izmos, igaz, összkerékhajtású testvérekénél (Golf R illetve Audi S3). A családosok számára továbbá remek hír, hogy a Seat állítólag az ST kombi karosszériával is piacra fogja dobni az erőtől duzzadó újdonságot, még az idei év folyamán. A 3 és 5 ajtós Leon Cuprák már márciusban piacra kerülnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.