Szükség is volt az alapos frissítésre, mert a Focus hiányosságaival messze áll(t) a hibátlantól, ám most a mérnökök elsősorban azokat a pontokat érintették, ahol valóban szükség volt a változtatásra. A futómű és a kormányzás nem tartozik ide, ugyanis a vezethetőség terén, ahogy az összes generáció, úgy a legfrissebb Focus is a kategória legjobbjai között volt. Igen ám, de az új Golf kicsit összekavarta a lapokat, s a Fordnál úgy döntöttek, hogy újra vissza akarják hódítani büszkeségükkel a „kategória legjobban vezethető modellje” címet.
Az új, drágább és feszesebb első lengéscsillapítóknak, az átdolgozott szilenteknek és az újrakalibrált beállításoknak köszönhetően állítólag még dinamikusabb lesz a kompakt, mindehhez pedig jobb és pontosabb kormánymű, valamint modernebb ESP tartozik. Menet közben nemcsak ennek, de a javított zajszigetelésnek is örülhetünk: a vastagabb üvegeknek és a jobb szigetelésnek köszönhetően csökkennek a menetzajok.
A frissítés szele kívülről igencsak jót tett a modellnek: az eddigi, elölről nézve kicsit furcsa formákat szebbek vették át, s a hatszögletű hűtőráccsal a Focus is beilleszkedik az Aston Martinokra hasonlító arculatba. A legnagyobb változás egyértelműen az orr-részen érhető tetten, oldalnézetből és hátulról alig módosítottak a tervezők az autón. A kínálatba új színek és keréktárcsák is kerülnek.
A külsőnél talán még fontosabbak a belső újítások: a zavaróan nagy négyküllős kormánykereket egy jóval kisebb háromküllős váltotta, végre tologatható lett a középső kartámasz, az eddigi meglehetősen áttekinthetetlen és körülményesen kezelhető, kis kijelzős központi rendszereket pedig egy modern egység váltotta fel nyolc colos, színes érintőképernyős kijelzővel és sok-sok okossággal (a rendszer neve SYNC 2), melyen keresztül gyakorlatilag mindent vezérelhetünk, ami az autóval kapcsolatos. A klímapanel és az egész középkonzol új, s ergonómiailag állítólag szintén fejlődött a modell.
A motortérben is lényeges fejlődés történt; a legfontosabb, hogy az eddigi turbófeltöltéses 1,6 literes benzines és gázolajos erőforrásokat ugyanúgy négyhengeres, de immár 1,5 literes egységek váltották, amelyek fejlettebbek, kisebb belső súrlódásokkal büszkélkedhetnek, tisztábbak és takarékosabbak. Mindegyikük teljesíti a szeptembertől életbe lépő Euro6-os szabályozást.