A kis Meriva e tekintetben óriásivá nőtt, legalábbis rögtönzött római vakációnkon erről tett tanúbizonyságot. Noha a robusztusság az Opel háza táján eddig is a termékek sajátossága volt, ezt most a TÜV a kétévesnél nem idősebb autók meghibásodási statisztikájával is alátámasztja, ez alapján a típus második nemzedéke kiérdemelte a legmegbízhatóbbnak járó címet.
A Meriva a maga módján igyekszik divatosabbá válni, s ügyesen konfigurálva nem is lehet panaszunk rá. A lényeg azonban a külcsín mögött rejlik, az Opel újdonsága ugyanis leginkább sokoldalúságával és praktikumával kíván meggyőző lenni, mégpedig igencsak hatékonyan.
Az egymással szemben 84 fokos szögben nyíló ajtókat konzervatív nézőpontból lehetne kritizálni, de megszokásuk a gyakorlatban csupán néhány alkalmas tapasztalatot igényel, innentől kezdve pedig már kizárólag a kényelemé a főszerep – valóban könnyebb a ki- és beszállás és gyermekesek számára, akadálytalanabb a fotelek hozzáférhetősége. Az alapesetben 400 literes csomagtartó a hosszában is állítható hátsó ülések ledöntésével 1500 literesre bővíthető, s a jármű a számtalan beállítási lehetőségnek köszönhetően minden szituációra felkészíthető, legyen szó komfortos utazásról vagy éppen váratlanul felmerülő fuvarozási feladatokról.
Ilyen kis alapterületre nehéz ilyen nagy teret varázsolni, de a Meriva elöl-hátul szellős, és a vezetői ergonómián is nehéz lenne fogást találni; az Opel ülései már hagyományosan kiválóak. A berendezés a márka ismerői számára nem fog meglepetést okozni, hiszen az Insigniában már nyugdíjazott gombrengeteg változatlan, új azonban a kiforrottabb összeszerelés és a kategórián túlívelő általános anyagminőség.
Menetpróbánkon kétféle hajtásláncot volt alkalmunk próbára tenni, miközben a bemutató alatt a szentgotthárdi 1,6 literes gázolajos került a reflektorfénybe – tévesen. A Zafirában már tesztelt erőforrás a Meriva lemezei alatt 110 lóerős kivitelben és 3,8 l/100 km-es gyári átlagfogyasztással is kapható lesz majd, s a vele kapcsolatos hírverés nem elsősorban az Euro 6 besorolást hangsúlyozza, inkább kiemelkedő kulturáltságát. Sajnos mérőeszközeink ezt az ugrásszerű fejlődést nem tudták megerősíteni: ha hosszabb amplitúdón is, a gázolajosokra jellemző rezonancia továbbra is jelen van. Szó se róla, a lassan nyugdíjba küldendő 1,3 és 1,7 literes blokkokat minden tekintetben lepipálja az újdonság. Nagyságrendileg 1500-as fordulatig a lefulladás határán fuldoklik, majd 1800-nál kezd megélénkülni, hogy később egy röpke pillanat erejéig magára találjon, ám a vérbő rugalmasság és gyorsítási képesség ugyanolyan hirtelenséggel vész feledésbe, ahogy érkezett. A 136 lóerő teljesítmény és a 320 newtonméter nyomaték papíron 9,9 másodperces gyorsulást ígér. A gyáriak 4,4 literes vegyes üzemre vonatkozó fogyasztási jóslata a Zafira tesztje és a Meriva menetpróbája alapján a részletesebb vallatást megelőzően is némi optimizmust sejtet.