Gondoskodóbb mindenes – Dacia Duster 1.2 TCe teszt

Első ránézésre tesztalanyunk egy kisebb ráncfelvarrás eredménye, ám ennél sokkal többet nyújt.

Szabó Péter
2014. 02. 03. 12:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet élni visszagurulás-gátló nélkül is, melyet mi sem bizonyít jobban, mint hogy jó pár tizenmilliós Audihoz is csak felár ellenében kapjuk meg az ügyes segédrendszert. A Dacia Duster immár szériában segíti ki emelkedőn megálló vezetőjét, de például teleszkópos motorháztetőt is kapunk, sőt ha hátramenetbe kapcsolunk, a Dacia letörli a hátsó szélvédőt. Apró figyelmességek csokrával adja tudtunkra hazánk legnépszerűbb „terepjárója”, hogy nemcsak okos, hanem jó döntést is hoztunk.

Az apróbb változtatások egyértelműen modernebb külsőt kölcsönöznek a 4,32 méter hosszú négykerekűnek: a formás hűtőrács jól sikerült, a lökhárító légbeömlője nagyobb lett, a divatosabb fényszórók pedig szériában nappali menetfényeket kaptak. A Duster feliratú tetősínek a terepjárós hangulatot hivatottak fokozni, s az új rajzolatú könnyűfém keréktárcsák mellett friss szín is csatlakozott a kínálathoz.

A magas felszereltségű változatokon a színre fújt külső elemek és lökhárítóbetétek mellett jól mutat a krómozott kipufogóvég, így a Duster egyáltalán nem kelt olcsó hatást. Ami jó volt, az szerencsére nem változott, így maradt az elöl 29,3 és hátul 23 fokos terepszög, a 34,9 fokos rámpaszög, a 35 centis gázlómélység, a 210 mm-es hasmagasság, az elöl-hátul széles nyomtáv, s a méretes tengelytáv, amely tulajdonságok műúton és terepen egyaránt jó menettulajdonságokat kölcsönöznek. A 0,42-es légellenállási érték sajnos még mindig igencsak gyatra.

Az ajtókat kinyitva teljesen új belső tárul elénk – a Dacia tervezői szinte minden pontot átgondoltak. Egyrészt a középkonzolt átdolgozták, a függőleges tagolás a praktikum mellett a terepjárós hatást erősíti.

Az anyagok jobb minőségűek, emellett az összeszerelés is javult, s a tulajdonosok örülhetnek például az új tárolórekeszeknek is. Itt-ott azért a kelleténél nagyobb illesztési hézagokat láttunk, viszont a műanyagok így is szépen csendben voltak. Az üléseket átdolgozták a tervezők, a vastagabb hátsó háttámla komfortosabb, ám a kormány sajnos továbbra is csak fel-le állítható. A kényelmet szolgálják az igényesebb, a középkonzolról az ajtókra áthelyezett ablakemelő kapcsolók, és legalább ennyire örülünk az igényesebb műszercsoporton a külső hőmérsékletjelző megjelenésének.

A praktikum kimagasló. Az immár előredönthető jobb első üléstámlának köszönhetően akár 2,7 méter hosszú tárgyakat is szállíthatunk a Duster bendőjében, a csomagtartó pedig szebb, kivehető merev kalaptartót kapott. A méretekkel eddig sem volt gond: elöl-hátul nagyobb felnőttek számára is elegendő teret kapunk, mint ahogy az ablakig 475 literes (1636 literig bővíthető) csomagtartót sem érheti panasz.

A felszereltségek tekintetében sokat lépett előre a típus, és végre bekerült minden olyan tétel az autó repertoárjába, ami eddig hiányzott. Örömteli, hogy a szériafelszereltségek listájára felkerült mostantól a négy légzsák és a menetstabilizáló rendszer, ám a hátul minden kivitelben dobfékes fékrendszernek nem örülünk. A négy felszereltségi szint második lépcsőjétől már szériában jár a klímaberendezés, felárért (vagy magasabb szinten szériában) pedig olyan opciók kérhetők mostantól, mint a tempomat, az ülésfűtés, a tolatóradar, vagy a Renault/Dacia remek, érintőképernyős Media Nav multimédiás és navigációs rendszere.

A Dacia Duster eddig kimondottan hangos autónak számított – mind a motor- és szélzajért, mind pedig a futóműtől és a kerekektől beszivárgó zajokért panaszkodtunk. Mostantól a remek 1,2 literes turbómotor is kiveszi a szerepét a viszonylagos csendességből. A még erősen bejáratósan is jó erőben lévő egység 125 lóereje és 205 Nm-es nyomatéka szinte szárnyakat ad a könnyű karosszériának. Így pedig belefért a kellemesen hosszú áttétel is – hatodikban 130 km/h-nál körülbelül 2800-at forog a főtengely, ami a kimondottan rossz légellenállás ellenére is viszonylag kedvező fogyasztást tesz lehetővé. Ilyenkor 8 liter környékén kortyolt tesztautónk, ám nem győzzük hangsúlyozni a bejáratós mivoltot: később literes mértékben csökken majd a Duster fogyasztása. Így a 7 literben megállt normakör is szimbolikus: valójában a gyári 6,3 litert képes teljesíteni a turbós Dacia, s vegyes felhasználásban súlyosabb lábbal is 7,5 literből el lehet vele majd közlekedni.

Árnyoldal? Talán az enyhe alapjárati fulladékonyságot lehet említeni, ami szintén eltűnhet a bejáratással, valamint a kormányzás továbbra sem túl precíz és bizonyos helyzetekben kissé nehézkes. Ezért viszont bőven kárpótol a futómű, amely egyszerű kialakítása ellenére is nagyon jól eltaláltnak bizonyult. A Dacia modelljei a konkurensekhez képest mindig is kiemelkedtek ezen a téren, s a friss Duster sem szakítja meg a sort. Kimondottan jól, pattogást kerülve csillapítja az úthibákat a modell, s még akkor sem jön zavarba, ha kanyarodni kell.

Túl szép, hogy igaz legyen? Tudták ezt a márka árazói is, így Dacia szinten nézve vastagon fogott a ceruzájuk. Az 1.2 TCe 400 ezer forinttal drágább, mint a nála minden szempontból jóval szerényebben teljesítő szívó egyhatos. 3,79 millió forintos listaáron már kellemesnek mondható felszereltséggel vihetjük el a 125 lóerős Daciát, ha pedig egy kicsit többre vágyunk, akkor a több százezres árelőny miatt érdemes a drágább felszereltségi csomagot választanunk.

Az írás tesztünk kivonata. A teljes verzió ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.