Télen több figyelmet érdemel az akkumulátor

Idén igazán nem is volt hideg, a február azonban még tartogathat számunkra kellemetlen meglepetéseket.

Csizsek Ádám
2014. 02. 10. 7:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jégmentesíteni a szélvédőt, hosszú úton takarót és innivalót tartani a csomagtartóban – a téli autózás közhelyeinek ez csak a töredéke, azonban az akkumulátor valóban fontos és kiemelt figyelmet kell hogy kapjon a hideg szezonban, hiszen nélküle nem indul az autó, azaz a legkeserűbb pillanatokat idézheti elő az energiatároló egység halála. Az akkumulátorok használata gyakorlatilag egyidős az autózással, az ólom-savas típusok kereskedelmi forgalmazása több mint százéves múltra tekint vissza.

Szinte hihetetlen, de az elveket és a kémiai folyamatot tekintve aligha változott az autó ez eleme az elmúlt évtizedek során. Manapság egyre komolyabb igényeket támasztanak a vásárlók az akkumulátorokkal szemben, ráadásul a teljesítményigény is megnövekedett az egyre bonyolultabb és több energiát igénylő elektromos rendszerek, szórakoztató és biztonsági eszközök miatt. Mindeközben az igények teljesítésével sajnos az élettartam nem tudott lépést tartani, így a használat során bizony hamarabb kilehelik lelküket az akkumulátorok.

Az élettartam persze roppant nagy mértékben függ a használattól és az akku minőségétől, átlagosan 1-4 évig élnek, egyes speciális gyári darabok akár 8-9 évet is kibírhatnak. Érdekesség, hogy a mai aksik mintegy 30 százaléka éri meg a hároméves élettartamot.

Az akkumulátorok felépítését és a különféle típusok működési elvét ezúttal nem tárgyaljuk, sokkal inkább a használatot és a megfelelő kiválasztást segítő ökölszabályokkal igyekszünk segítséget nyújtani. Télen nem ritka, hogy a legnagyobb hidegekben a garázzsal nem rendelkezők éjszakára a lakás melegébe viszik fel az akkut, ami a reggeli hidegindításnál sokat számíthat.

Ha az akkumulátor túl sokat pihen két újratöltés között – akár 24 órát nagyon meleg időben vagy több napot hidegben –, már megindulhat a fokozott szulfátosodás. Ennek megelőzéséhez nem árt, ha van szerszámunk, és rutinosan tudjuk végrehajtani a folyamatot. Fontos, hogy a két pólus csatlakozásánál az érintkező felületek legyenek tiszták, a karbantartások alkalmával a sarukat lehúzva csiszolópapírral és kontaktpermet használatával javíthatjuk az érintkezést. Műszerrel (multiméter) pedig könnyedén ellenőrizni tudjuk, hogy nyugalmi állapotban és járó motornál milyen feszültség tölti az akkut. Emelt fordulaton a 14,3-14,5 volt már kellő töltést biztosít.

Amennyiben az akkumulátor kilehelte a lelkét, az új példány kiválasztásánál több szempontot is figyelembe kell venni. A két legfontosabb az indítóáram és megfelelő kapacitás – a gyártó mindkettőt feltünteti a terméken, irányadónak pedig az autó gyártója által megadottakat kell tekinteni. Figyelembe kell venni a pólusok elhelyezkedését (jobbos vagy balos pozitív) és természetesen a fizikai méreteket is. Ugyanígy a terméken feltüntetett gyártási dátumot is vegyük figyelembe a vásárlásnál, természetesen minél fiatalabb, annál jobb.

Ha az autóban nem gondozásmentes akkumulátor van, akkor csak kellő szakértelemmel töltsünk a cellákba megfelelő folyadékot. Emellett fontos, hogy a barkácsáruházakban és autósboltokban kapható töltők vásárlásakor is kellő figyelemmel járjunk el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.