Variációk egy témára: itt a BMW 4-es Gran Coupé

A márciusi genfi autószalon hajrájának kezdetén már le is rántotta a leplet a BMW a legnagyobb újdonságáról.

Szabó Péter
2014. 02. 04. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gran Coupé nem csak a formákat, a méreteket is kétajtós testvérétől örökölte: 4638 mm-es hosszához 2810 mm-es tengelytáv társul, de az 1,825 méteres szélesség is változatlan maradt. A praktikum a karosszéria emelését kívánta, ami meg is történt: az ötajtós kiadás teteje 12 mm-rel magasabban és 112 mm-rel hosszabban nyújtózik, nagyobb teret adva a hátul utazóknak (akik végszükség esetén 3-an is lehetnek) és a csomagoknak.

Az így kialakult 480 literes csomagtér a kétajtósénál 35 literrel nagyobb és ugyanakkora, mint a 3-as szedáné, szükség esetén pedig az ülések 40:20:40-es arányban történő döntésével 1,3 köbméterre növelhető. Ígéretes – aki pedig ennél többre vágyik, az még a kombin innen megtalálja a hasonló formákkal csak terebélyesebb farral rendelkező 3-as Gran Turismót is a kínálatban. A csomagtérfedél egyébként szériában elektromosan mozgatható, szükség esetén akár láblendítéssel beindítva a folyamatot.

A keret nélküli ajtók mögé lesve a sorozat ismerői nem lepődnek meg nagyon: a 3-as/4-es modellekben megszokott formákat a már ismert csomagok alapján a már ismert változatokban szabhatjuk személyre. A Sport, a Luxury és a Modern Line felszereltségi csomagok mellett M-sportcsomagot is kérhetünk az alapverzióhoz, ha pedig az így némileg kötött szín- és anyagkombinációk nem elégítenék ki vágyainkat, a gyártó Individual részlegéhez fordulva minden kívánságunk teljesülhet.

A hajtásláncok is a már ismert kombinációkban elérhetők. A csúcsot a háromliteres, 306 lóerős erőforrás képviseli, amelynek 400 Nm-es nyomatéka már 1200-as fordulattól jelentkezik és egészen 5000-ig kitart. A kellemes orgánumú hathengeres 5,5 másodperces 0-100-as sprinttel és elektronikusan szabályozott 250 km/h-s végsebességgel ruházza fel a 4-es Gran Coupét, miközben abroncsmérettől függően 8,1-8,3 l/100 km-es fogyasztással is örvendeztetni képes. Még többet kapunk, ha a széria hatfokozatú váltót a nyolcgangos automatára cseréljük: 5,2 szekundumos sprint mellett 7,5-7,6 literre csökkent étvágyat kapunk.

A többi erőforrással is hasonlóan csodát tesz a nyolcgangos váltó. A kétliteres, 245 lóerős turbómotorral (350 Nm) szerelt 428i álló helyzetből 6,1 másodperc alatt gyorsulhat 100 km/h-ra, fogyasztása pedig a gyári vegyes ciklus szerint akár 6,3 literben is megállhat. A benzinesek közül a beszállót kezdetben ugyanennek a motornak a 184 lóerős (270 Nm) verziója adja, amely legjobb esetben 7,5 szekundumos 0-100-as sprintet kínál 236 km/h-s végsebességgel. Az átlagfogyasztás 6,1-6,6 l/100 km is lehet.

A dízelek kínálatában sem találunk új ismerőst: kezdetben a kissé kulturálatlan kétliteres öngyulladós két verziója áll rendelkezésre. A 18d 143 lóerőt és 320 Nm nyomatékot kínál, amivel 9,1 másodperces 0-100-as sprint, 213 km/h-s végsebesség és 4,5 literes fogyasztás lehet a miénk. A 20d mindössze egyetlen deciliterrel kortyol többet ennél, ugyanakkor 184 lóereje és 380 Nm-es nyomatéka 7,5 másodperces 0-100-as sprintre és 236 km/h-s végsebességre elég.

A forgalmazás kezdetén a 28i és a 20d hajtáslánc lesz elérhető összkerékhajtással – a későbbiekben ez a motorkínálattal együtt bővül. A gyártó a nyárra ígéri a 313 lóerős 35d motor érkezését, amelyhez szériában jár majd az összkerékhajtás, de a 30d is ekkor kerül be az árlistába. Ekkorra ez utóbbi, valamint a 35i és a 20i erőforrás is kapható lesz majd négykerékhajtású verzióban.

Menetdinamikailag a kupét megközelítő képességeket ígér a BMW, amelyből az 50-50 százalékos tengelyterhelés és az alacsony súlypont is kiveszi a részét. Elöl alumínium kettős keresztlengőkaros futóművet, míg hátul ötlengőkaros multilink kialakítást találunk. Az alapból változó rásegítésű kormányművet felár ellenében a kormányállástól függően változó áttétellel is rendelhetjük, amely a végállások közelében nagyobb kerékfordulást biztosít a volán elfordításával. A hatékonyságban a jó légellenállási együttható is közrejátszik: a 0,274-es érték jónak számít a kategóriában.

Az extrák választéka az innovatív prémium gyártótól megszokott: az adaptív futóműtől kezdve a legmodernebb kialakítással és kapcsolódási formákkal rendelkező központi rendszeren át, a HUD-on keresztül a különféle vezetői segédrendszerek választékáig mindent megtalálunk a listában, csak győzzük megfizetni.

Utóbbi kérdésben teljes választ nem adhatunk: az alapárak ugyanis egyelőre ismeretlenek. Valószínűsíthető, hogy a kétajtósnál egy hajszállal drágább lesz a 4-es Gran Coupé, ami hasonló motorizáltság esetén hozzávetőlegesen 2-2,5 milliós pluszt jelent majd a 3-as szedánhoz képest, igaz, ebben már némi pluszfelszereltség is benne foglaltatik. A típus beszállója 11 millió forint magasságában alakul majd. A márciusi genfi autószalonon történő bemutatkozást követően erre a kérdésre is fény fog derülni, mi pedig első kézből szállítjuk majd az információkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.