80 éve született a mai pick-upok őse, a Ford Ute

Ennek az autónak köszönhetően a vállalat vezető szereplővé vált a haszonjárművek piacán.

Szabó Péter
2014. 03. 24. 13:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ute több volt, mint helyi ausztrál találmány, hiszen a koncepció idővel az egész világot meghódította: az elképzelést számos gyártó átvette, és az ilyen jellegű autók világszerte számtalan rajongót szereztek maguknak. Az első Ford Ute története egy ötlet formájában egy farmon született: ahogy sok más jó megoldást, az első, személyautóból kialakított Ute modellt is a szükség szülte – akárcsak az első Ford T-Modellt. Az 1933-as év közepe táján a Ford Motor Company ausztrál kirendeltségének ügyvezető igazgatója, Hubert French levelet kapott egy farmer feleségétől, aki a Victoria állambeli Gippsland városkában élt.

Az asszony ezt írta: „Nekünk sajnos nem telik egy személyautóra és egy teherautóra is, de mégiscsak szükségünk lenne egy olyan járműre, amivel vasárnap elmehetünk a templomba; ugyanakkor egy teherautó is kellene, amivel elszállíthatjuk a malacainkat a hétfői vásárra. Tudna nekünk segíteni?” A vásárló tehát egy olyan járművet akart, ami egy személyautó kényelmét egy haszonjármű szállítókapacitásával ötvözi.

 

French továbbította a levelet Lewis (Lew) Bandtnak, a fiatal tervezőmérnöknek, aki alig néhány évvel korábban került a vállalathoz a Ford egyetlen formatervezőjeként. Bandt mindössze 23 éves volt, de jó érzékkel rendelkezett – olyannyira, hogy 1975-ös nyugdíjba vonulásáig meglehetősen nagy hírnévre tett szert. Bandt 1987-ben hunyt el autóbalesetben egy restaurált Ute volánja mögött, vagyis abban az autóban érte őt a halál, ami életében híressé tette. Bandt ötlete, a személyautóból kialakított haszonjármű akkoriban forradalmian újszerű dolognak számított. A harmincas évek elejéig számos autógyártó és karosszériaépítő készített fából vagy fémből új felépítményeket a személyautók alvázára. Erre a célra leginkább Henry Ford T-Modelljét használták, s a T-Ford „Buckboard’ és „Utility Board” járművek világszerte szorgalmasan szolgálták a farmereket és a közúti fuvarozókat.

Bandt ötlete abban különbözött a korábbi megoldásoktól, hogy az ő haszonjárműve kupé jellegű utasfülkét (kétszemélyes, acélelemekből épített, üvegablakos kabint) és egy ezzel egybeépített, acéllemezekből kialakított platót kínált. Bandt jó érzékkel egyesítette egy kisteherautó előnyeit a személyautó kényelmével, s új járművét letisztult formavilággal és nagyméretű raktérrel alkotta meg. Bandt egy 10 méteres rajztáblára vázolta fel az 545 kilogramm hasznos teherbírású és 2845 milliméteres tengelytávolságú haszonjárművet.

A tervek 1933 októberére készültek el, és hamarosan két prototípust is megépítettek. 1934. január 23-án véget értek a tesztek, s az utolsó simítások után már kezdődhetett is az új Ford Ute – vagy ahogyan Bandt elnevezte, a „kupé haszonjármű” – sorozatgyártása. Amikor az első autók legördültek a szerelőszalagról, kettő közülük már 1934-ben Kanadába került, s az új modellváltozat még Henry Ford figyelmét is felkeltette.

Bandt eredeti, 1:1 méretarányú tervrajzát ma Ausztráliában őrzik, s egy ennek alapján újraépített Bandt kupéhaszonjármű ma is megtekinthető Melbourne közelében, a Victoria állambeli Cewton város múzeumában. Akkoriban a Ford kupéhaszonjárművét V8-as motor hajtotta, amihez háromfokozatú manuális váltó kapcsolódott; az első futóműbe fordított laprugókat és lengéscsillapítót építettek be, a hátsó felfüggesztés pedig nagy teherbírású, félelliptikus laprugókból és lengéscsillapítóból állt. A kabin megegyezett a négyajtós Model 40 utasterével, csakhogy a csomagtartó (illetve a kihajtható pótülés) helyére Bandt egy favázas platót tervezett, amit a kupé karosszériájához hegesztett acéllemezekkel burkolt be, így az autó oldalfala sima és egységes maradt. A jól sikerült modell olyan népszerűvé vált a vidéki vásárlóközönség körében, hogy 1940 és 1954 között 22 000 darab kelt el belőle.

 

Lewis Bandt kupéhaszonjárműve volt a Ford Ausztrália első saját tervezésű modellje, és Bandt zsenialitása a későbbiekben is jelentős hatással volt Ausztrália autóiparának fejlődésére. Az általa megtervezett Ford haszonjármű taposta ki az utat egy olyan autótípus számára, ami az idők során a világ egyik legkelendőbb járműve lett – ez pedig a pick-up.

Idővel megszületett a Falcon haszonjármű, ami abszolút favoritnak számított a vásárlók körében, egészen addig, amíg 1961-ben megjelent az első Falcon XK modell. A Ford Ausztrália összesen több mint 455 ezer Falcon haszonjárművet értékesített; a különféle modellváltozatok közül a Falcon XB, az XF II, az AU II, a BA és a jelenlegi FG verziók bizonyultak a legnépszerűbb kiviteleknek. Az Ausztráliában tervezett és kifejlesztett, a 2013-as év pick-upja címet is elnyert Ford Ranger a világ több mint 180 piacán keresett terméknek számít. Nem hiába, állapítottuk meg a 3,2 literes, valamint a 2,2 literes dízelmotoros verziók tesztjében.

 

A gyártó azóta hosszú utat járt be, de különleges „találmányáról” soha nem feledkezett meg. 2013-ban a Ford több mint egymillió haszonjárművet értékesített világszerte. A pick-up-gyártás történetének legkelendőbb és az autóipar második legnépszerűbb típusa az F-sorozat, amiből eddig több mint 33 millió példány készült – vagyis kétszer annyi, mint a 16,5 milliós darabszámban gyártott T-Modellből. Immár sorozatban a 37. éve kel el belőle kategóriájában a legtöbb, mint ahogy 32 éve ül az USA népszerűségi ranglistájának élén. Azt hiszem, ezt tudva az Ute és az alkotója kimondottan büszke lehet magára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.