Lazacbőr és funky autók – BMW M és Individual

A genfi autószalon forgatagában szívünket lecsillapítva időt szakítottunk egy kis beszélgetésre is.

Szabó Péter
2014. 03. 15. 17:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A svájci seregszemlén, a BMW standjának hátsó szegletében, az emeleten áll egy 7-es BMW. Hátulján Individual felirat díszeleg, a veséit színezüst borítja, a kilincsein és a belső műszerfali betétein pedig kivert ezüst díszeleg. „Egyedi megrendelés” – magyarázza Carsten Pries, aki a bajor gyártó legizgalmasabb sportautói mellett a leginkább egyedi modellekért is felel. „Egy ezüsttel foglalkozó vállalat fordult hozzánk, hogy a hagyományos Individual kínálatunknál többre vágynak. Mi pedig örömmel eleget tettünk kérésüknek.”

Mint később megtudtuk, az ilyen módosítás még csak nem is számít a radikális kérések közé, ám míg idáig eljutottunk, igyekeztünk az elegáns, jókedvű úriemberből minden információt kifacsarni az M részleg terveivel kapcsolatban. Az ihlet adott volt, ugyanis alig pár autónyira tőlünk a BMW M3 legújabb generációja csalogatta a látogatókat, immár M4 nevet viselő kupé testvérével együtt.

Miközben objektíven nézve az új széria ezúttal is hatalmas előrelépést jelent, némi kritikát is kapott a BMW, amiért alulmaradt a teljesítményháborúban. A 430 lóerő minden, csak nem kevés, ám a leggyengébb konkurensek már 450 lóerőnél tartanak, néhányan pedig már az 500 lóerős határt készülnek átlépni. „A kulcs a tömeg/lóerő arány” – világított rá Carsten. „Az új M3/M4 teljesítménye emelkedett, miközben tömegét a szénszál, a magnézium és a könnyű súlyú acél felhasználásával alacsonyan tartottuk. Ez pedig olyan vezethetőséget és dinamikát biztosít, amelyet az erősebb, ám 200 kilóval nehezebb konkurensek nem képesek elérni.”

Ahogy ő is kiemelte, a puding próbája az evés, mi pedig már alig várjuk, hogy belekóstolhassunk az újdonságba, a nemrégiben nálunk járt előd ugyanis mindmáig potens, izgalmas autónak bizonyul.

Ha már M4, Carsten Pries arról is biztosított minket, hogy fejlesztői központjukban egészen kész állapotban sorakoznak a modell nyitott változatai, melynek köszönhetően már az idén élvezhetjük majd tető nélkül a sorhatos muzsikáját. Mivel – főleg a tengerentúlon – komoly piaci siker volt az X5/X6 M, ezért az új generációból is elkészül a vérmes kiadás. Ahogy a BMW tovább bővíti a portfólióját, úgy terjeszkedhet majd az M modellek sora is. A 4-es Gran Coupé érkezésével valószínűleg újabb M modellt is üdvözölhetünk majd hamarosan, ám ezt Carsten nem erősítette meg.

Ami az i modelleket illeti, az M GmbH segédkezett a fejlesztésnél – nevezetesen az i8-ról van szó –, de ennél szélesebbre nem kívánják nyitni az együttműködést. „Nem kívánunk 918 példányra korlátozott versenylabort piacra dobni, amivel technológiai kutatásokat végzünk” – kacsintott Carsten a Porsche stand irányába. „Helyette inkább a szélesebb körben elérhető M-es modellekre helyezzük a hangsúlyt és azokból igyekszünk minél többet kihozni.” Vagyis egy potenciális M1 utódra hiába is várunk, mint ahogy az elektromos hajtáslánc is jó darabig biztosan távol marad az M-es modellektől. A szénszál alkalmazása viszont egyre nagyobb teret nyer majd.

A személyre szabásért felelős Individual részlegre terelve a szót rengeteg érdekes történettel gazdagodtunk. Az átlagos halandó a BMW különleges márkájával csak a márka konfigurátorában találkozhat, ahol még elegánsabb és különlegesebb fényezéseket és belső elemeket kaphatunk bőségesebb felár ellenében. Azonban ez csak az egyik aspektus, a másik oldalon viszont – a szükséges díjazás ellenében – jóformán bármilyen kívánságot hajlandó teljesíteni a márka. Persze mindent nem vállalnak el gondolkodás nélkül. Ízlés tekintetében maximum csak tanácsokat adhatnak, ám ha az ügyfél ragaszkodik egy megoldáshoz, elkészítik azt, vagy legalábbis megvizsgálják, hogy elkészíthető-e.

„Erre a legjobb példa egyik ügyfelünk, aki lazacok feldolgozásából kereste a kenyerét. Mivel szerette a munkáját és egyébként sem tudott mit kezdeni a halak bőrével, támadt egy olyan ötlete, hogy mi lenne, ha az új autója elkészítéséhez használnánk fel azt” – kezdte történetét a vezető. „A kollégákkal megvizsgáltuk ennek megvalósíthatóságát és kiderült, hogy létezik olyan technológia, amelynek segítségével úgy tudjuk felhasználni a lazacbőrt az autóban, hogy hosszú távon tartóssá tegyük azt. Így létrejött az egyedi BMW, amelynek műszerfali betéteit lazacbőr borította.” Időközben – mint megtudtuk – a nemes (?) matéria világhódító körútra indult, előkelő körökben egyre nagyobb népszerűségnek örvendve.

Sok példát találunk Carsten saját megfogalmazásával élve „funky” autókra is, amelyek a szokottnál extrémebb konfigurációban érkeznek. „Egyik vásárlónk beleszeretett egy narancssárga színárnyalatba. Rajongása olyan mértékig terjedt, hogy rögtön három különböző, egyedi M-es BMW-t rendelt, mindegyiket narancssárga színben, minden egyes részletében narancssárga belsővel” – mondta a vezető, hangjában némi büszkeséggel. „Mi nem szabjuk meg, hogy mi tessen az ügyfeleinknek. Ha szeretnék, tanácsot adunk, de egyébként nem szólunk bele az ízlésükbe, hanem azon dolgozunk, hogy megkaphassák álmaik BMW-jét.”

Ennél jobb zárszót választani sem lehetett volna a beszélgetéshez, így érdekes tapasztalatokkal gyarapodva búcsút vettünk egymástól, hogy újra elmerülhessünk a genfi autószalon szűnni nem akaró forgatagában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.