Miért gázolják el a matrjoska babát az oroszok?

Egy kis utánajárást követően már nem olyan vészes a magyar közlekedési morál.

Járai Tamás
2014. 03. 16. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt ajánlom, legyetek résen, matrjoska babák, Csajkovszkij-művek, de ti is ott, mindannyian, a Tretyjakov-galériában, mert fénysebességgel terjed az új orosz kulturális forradalom, a híres exporttermék, melyet úgy hívnak, hogy orosz autós videó. Megkérdőjelezitek a tényt, régi vágású remekművek? Hát még mindig szentül hiszitek, hogy a külföldieket a valós kulturális értékek érdeklik? Akkor lessétek meg, mit néz a magyar, ha orosz művészetre vágyik.

Most, hogy látjátok, mennyi letöltést, megosztást, lájkot kapnak a hajdani nagy testvéreinknél, azaz nálatok manapság felvett népszerű benzingőzös mozgóképek, melyekben sofőrök püfölik agyon egymást egy meg nem adott elsőbbség okán, meg amelyekben moszkvai gengszterarcok használják sztrádaként a járdát, vagy épp alkoholtól túlfűtött fazonok kerülgetik úgy az autókat a soksávos gyorsforgalmin, mint a chemotoxos hangya a papucs árnyékát, remélem, már érzitek a baljós árnyakat.

De mi is az igazi veszélyforrás? Rátok nézve egyértelműen a videók alapja, azok a fránya társadalmi különbségek, meg talán a történelmi múlt vagy habitus, mely bár az élet minden területén tetten érhető, leglátványosabban, leginkább mozibarát módon nálunk, úgy tűnik, a közlekedésben manifesztálódik. Tulajdonképp nem is új felismerés, és szinte minden népnél működik nagy vonalakban a bölcselet, miszerint nézd meg, hogy vezetnek az adott országban, milyen a járműparkjuk, és látni fogod a mentalitásukat, habitusukat, életkörülményeiket, az üzemanyag árából, az infrastruktúrából pedig már következtethetsz a gazdaság állapotára is.

A hatalmasra nyílt orosz olló felső szárán például szép számmal ott tülekednek, tipornak, élnek minden gátlás nélkül a „menők”, akik hatalmas luxusjárgányaik biztonságában és sötétjében hivatalosan nem létező, ennek ellenére jól működő, mára igazából megkövesedett előjogokkal élve haladnak „hatékonyan”. Az alsó száron meg ott kapaszkodnak a létminimumba a nyomorgó, kilátástalanságtól vezérelt, feszített húrként szakadni képes széles rétegek, azok a magukból egyre többször kivetkőző vagy pont a helyzethez mért ruhát öltő úrvezetők, akiknél a ladázás, volgázás nem divatos veterános életérzés, hanem az egyetlen lehetőség az egyéni motorizált helyváltoztatásra. Az alsó sok millió képviselői, akik anyagiak, lehetőségek híján még nekünk, a vidám barakkban szocializálódottaknak is tudnak újat, meghökkentőt mutatni abszurd kreativitásból, bevállalós hoppon maradásból, ingyenes jogsegélyből, az ököljogból és a kilátástalansággal együtt járó nemtörődömségből.

Szóval ezt nézzük mi manapság széles vásznon, és közben ámulunk, megrökönyödünk vagy éppen röhögünk. Miért? Alapvető emberi jellemvonás, hogy szeretünk mindig a kisebb ellenállás felé haladni, mentséget keresni meg bizonygatni, hogy szerencsére a szomszéd almája még mindig rohadtabb, vagy épp párhuzamot vonni, netán elterelni a gondolatainkat a saját sarunkról.

Azért „jó” nézni ezeket a videókat, mert nem terheli úgy a szürkeállományt, mint egy regény, amelyet meg kell érteni, el kell képzelni. Meg olyan jó látni, hogy van lejjebb, hisz a vadkelet csalóka tükrében még azt is hiheti az ember, hogy létezik kiváló magyar közlekedési kultúra.

Jó nézni, jó látni, de vajon jól lát, aki ilyen videókat néz? Ugyanannyi erővel hirdethetnénk a megsüvegelendő oldalt is, mondjuk – autós vonalon maradva – ahogy Stasys Brundza tereli a Moszkvicsot, VFTS-t, de csemegézhetnénk akár a pálya-Volgák vagy komoly terepre épített, igényes UAZ-ok között is, nem beszélve a szépen restaurált szovjet népautókról készült mozgóképekről.

Pár messziről jött „hatásos” felvétel alapján ítélkezni, vagy ami még rosszabb: ellesni, átvenni, megszokni a rossz példákat kész haszon. „Nicsak, ezek az oroszok nem szórakoznak. Aki nem ad elsőbbséget, azt megbüntetik ott helyben, például husánggal. Tiszta sor, nem? Jé, hát a gyalogosjárdán elfér egy terepjáró is, ha picit összehúzza magát, és ott bezzeg nem mindenki bolond a dugóban állni.” Keleten mindenki erőből hasít utat magának, hisz tonnaszám látjuk a videókon, akkor mi miért közlekedjünk a KRESZ szerint? „Téli gumi? Ugyan már! Láttad, hogy előzött tükörjégen a részeg a Záporjóskával? Jó, kettőt megpördült, de utána irányba állt, nálunk meg mindenki olyan majrés.”

Csak nehogy egy nap végül arra döbbenjünk, hogy az oroszok a mi őrült autós videóinkat nézik! Higgyük el, a mélységben a magasságok nem is olyan élesek. Milyen is a hazai járműpark, a közúthálózat állapota, hány baleset, autólopás is történik évről évre, hogy is vezetünk mi, magyarok?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.