Olajcsere – a hosszú élet egyik legnagyobb titka

Az olajcsere a leggyakoribb karbantartás az autóknál, ennek ellenére sokszor mégsem csinálják helyesen.

Csizsek Ádám
2014. 03. 31. 5:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olajcsere fontosságát, azt hiszem, nem kell taglalnom, a belső égésű motor aligha működhetne a kenőanyag nélkül, épp ezért roppant fontos annak típusa, minősége, a csereperiódus betartása, a karbantartással együtt elvégzendő munkálatok és temérdek apróság.

Az olaj kiemelten fontos tehát, ráadásul számos feladatot kell megoldania: a kenés, tehát a kopás csökkentése mellett hűtenie kell a kent felületeket, véd a korróziótól, kitölti a súrlódó felületek közti réseket, lebegő állapotban magában tartja az égés során keletkezett részecskéket, kopásrészeket, tisztán tart, megakadályozza a lerakódások képződését, hidegben lehetővé teszi a gyors indítást és relatíve hosszú az élettartama is.

A motorolajok (és hajtóműolajok) osztályozása viszkozitás alapján történik: anno a SAE (Society of Automotive Engineers) alkotta meg az alapokat, amelyek az olaj viszkozitását 98,9, illetve -17,8 Celsius-fokon írják elő. Az így megalkotott rendszer szerint az olaj (pl. 10 W 40) elnevezésének első, W-vel jelzett tagja a téli viszkozitásra utal, míg a második szám a nyári tulajdonságokat határozza meg. Korábban külön gyártottak téli és nyári kenőanyagokat, manapság azonban kizárólag többfokozatú olajakat használunk.

Az autógyártók minden egyes modellhez, sőt minden egyes motorhoz megadják a hozzá megfelelő olajat, tekintettel a viszkozitásra és a minőségre. Roppant fontos, hogy a kenőanyag kiválasztásánál figyelembe vegyük az autógyártó előírásait és olyan olajat válasszunk, amely mind viszkozitásában, mind az általa teljesített és a csomagoláson feltüntetett minősítési szintnek megfelel. Utóbbi kettő a leglényegesebb pont, maga az olaj márkája már másodlagos.

Persze érdemes jó minőségű, biztos forrásból származó kenőanyagot használni, a hipermarketek saját márkás termékei az alacsony minőség miatt kerülendők. Ugyancsak fontos figyelembe venni a motor pontos paramétereit, hiszen ma már külön olajat kaphatunk a dízelmotorral szerelt autókhoz, s a turbós vagy közvetlen befecskendezéses rendszerekhez is más-más adalékolású kenőanyag dukál. A feltöltött erőforrásoknál különösen sarkalatos a választás, hiszen magát a turbót is a motorolaj keni.

Az olaj cseréjével együtt mindenképpen szükséges az olajszűrőt is cserélni, hiszen az adott periódus alatt felhalmozódott szennyeződések, kopadékok mind-mind a szűrőben kötnek ki, s annak telítődésével egyre nagyobb feladat hárul az olajpumpára. A szűrő akár több deciliter olajat is felvehet, épp emiatt nem szabad meglepődni azon, hogy az autógyártó által feltüntetett feltöltési mennyiségnél valamivel több olajat nyel el kedvencünk. Az olaj és az olajszűrő cseréjét érdemes alaposabb karbantartásra kiterjeszteni, s velük egy időben a – turbós autóknál kiemelten fontos – légszűrőt, üzemanyagszűrőt és pollenszűrőt is újra cserélni.

Az autógyártók manapság extrém hosszú csereperiódusokkal dolgoznak, általában 30 000 km-enként javasolják a fent említett karbantartást, sőt van olyan konstruktőr, aki még ennél is hosszabb periódust ad meg. Azonban nem feltétlenül szükséges betartani a gyártók periódusra vonatkozó szabályait, érdemes inkább gyakrabban megejteni az olajcserét, amivel könnyen lehet, hogy évekkel vagy kilométerekkel hosszabbítjuk meg a motor élettartamát, vagy megelőzhetjük vele egy költségesebb részegység javítását, cseréjét.

Az olaj életciklusa nem csupán a megtett kilométerek függvénye, a használat ugyanis nagyban befolyásolja a kenőanyag elhasználódását. A hidegindítások rettentően megterhelik az olajat, ezért annak, aki javarészt városban, rövid távokon használja négykerekűjét, kiváltképp indokolt a gyakoribb csere. Harmadik tényezőként az idő is beleszól a játékba, az olaj 1-1,5 év után már kezd veszíteni képességeiből, ami szintén cserét von maga után.

Amennyiben szakszervizben végeztetjük a karbantartást, sok lehetőség nincs a finomkodásra, azonban otthoni körülmények között lehet fokozni az olajcsere igényességét. A meleg motorból a felhígult olaj jobban kifolyik, éjszakára csöpögőre hagyva pedig szinte tökéletes eredmény érhető el, így folyik ki a legtöbb elhasznált kenőanyag. A motorolaj mellett ugyancsak kiemelt fontosságú a fékolaj, amelynek karbantartását sokan elhanyagolják. A fékolaj a páratartalomnak kitéve idővel ugyancsak veszít képességeiből, jobban melegszik, elfárad. Épp ezért legalább kétévente szükséges cserélni a legfontosabb biztonsági rendszer működését szavatoló folyadékot.

Ugyanígy a váltómű vagy esetlegesen differenciálmű kenőanyagára is figyelmet kell fordítani. Noha az autógyártók általában gondozásmentesnek tüntetik fel a hajtóműveket, bizonyos időközönként nem árt a fogaskerekek kenését végző olajat cserélni, legalább 2-5 évente vagy 100 000-120 000 km-enként, különös tekintettel a gyártó előírásaira.

Amennyiben megfogadjuk az autó használati útmutatójában leírtakat és lelkiismeretesen elvégezzük vagy elvégeztetjük az olaj és a szűrők cseréjét, biztosak lehetünk benne, hogy mindent megtettünk a motor és a váltó hosszú életének érdekében. Legalább ilyen fontos, hogy bizonyos időközönként nézzük meg az aktuális olajszintet, ugyanis minden motor üzemszerűen fogyaszt olajat. A legtöbb modern autóban az olaj fogyására a fedélzeti számítógép is figyelmeztet, ám nem érdemes ezt megvárni – jobb, ha az esetleges problémákat megelőzzük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.