Az olajcsere fontosságát, azt hiszem, nem kell taglalnom, a belső égésű motor aligha működhetne a kenőanyag nélkül, épp ezért roppant fontos annak típusa, minősége, a csereperiódus betartása, a karbantartással együtt elvégzendő munkálatok és temérdek apróság.
Az olaj kiemelten fontos tehát, ráadásul számos feladatot kell megoldania: a kenés, tehát a kopás csökkentése mellett hűtenie kell a kent felületeket, véd a korróziótól, kitölti a súrlódó felületek közti réseket, lebegő állapotban magában tartja az égés során keletkezett részecskéket, kopásrészeket, tisztán tart, megakadályozza a lerakódások képződését, hidegben lehetővé teszi a gyors indítást és relatíve hosszú az élettartama is.
A motorolajok (és hajtóműolajok) osztályozása viszkozitás alapján történik: anno a SAE (Society of Automotive Engineers) alkotta meg az alapokat, amelyek az olaj viszkozitását 98,9, illetve -17,8 Celsius-fokon írják elő. Az így megalkotott rendszer szerint az olaj (pl. 10 W 40) elnevezésének első, W-vel jelzett tagja a téli viszkozitásra utal, míg a második szám a nyári tulajdonságokat határozza meg. Korábban külön gyártottak téli és nyári kenőanyagokat, manapság azonban kizárólag többfokozatú olajakat használunk.
Az autógyártók minden egyes modellhez, sőt minden egyes motorhoz megadják a hozzá megfelelő olajat, tekintettel a viszkozitásra és a minőségre. Roppant fontos, hogy a kenőanyag kiválasztásánál figyelembe vegyük az autógyártó előírásait és olyan olajat válasszunk, amely mind viszkozitásában, mind az általa teljesített és a csomagoláson feltüntetett minősítési szintnek megfelel. Utóbbi kettő a leglényegesebb pont, maga az olaj márkája már másodlagos.
Persze érdemes jó minőségű, biztos forrásból származó kenőanyagot használni, a hipermarketek saját márkás termékei az alacsony minőség miatt kerülendők. Ugyancsak fontos figyelembe venni a motor pontos paramétereit, hiszen ma már külön olajat kaphatunk a dízelmotorral szerelt autókhoz, s a turbós vagy közvetlen befecskendezéses rendszerekhez is más-más adalékolású kenőanyag dukál. A feltöltött erőforrásoknál különösen sarkalatos a választás, hiszen magát a turbót is a motorolaj keni.