Tekergő – mit rejt a kilométeróra-állás?

Ami az autórajongók számára mámor, az átlagemberek számára inkább csak egy nagyobb kiadással járó probléma.

Kenéz Tibor
2014. 04. 15. 7:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autóvásárlás esetében a használt autók között keresgélőkről beszélünk, hiszen ez a lehetőség sokak számára kaput nyit egy magasabb kategóriába, jobb felszereltséggel és jutányosabb árral. Cikkünk fő témája nem a megfelelő autó kiválasztásához szükséges szempontok vizsgálata, sokkal inkább egyetlen, ám annál fontosabb tényező kiemelése, melynek az egész folyamatban hatalmas szerepe van, kezdve az áraktól, a kiválasztáson keresztül egészen az esetleges következményekig. Ez pedig nem más, mint a bűvös kilométeróra-állás.

Ennek a kis analóg vagy digitális számsornak ugyanis legtöbbször hatalmas jelentőséget tulajdonítanak, még akkor is, ha ismerik az aranyszabályt: nem feltétlenül csak a kilométeróra-állás alapján kell használt autót választani, hanem állapot alapján. Kezdjük a legelejéről. A vágyott típus kiválasztása után a legfontosabbak közé tartozik az alacsony futásteljesítmény, ami alapjában véve teljesen természetes lenne, ha nem ismernénk éppen eléggé a magyar használtautó-piac farkastörvényeit.

A képlet egyszerű: kevés futott kilométer = magas ár. Sokszor szinte teljesen megegyező darabok között is horribilis árkülönbségek lehetnek, aminek egyes egyedül az a bizonyos mutató az oka – talán jogosan. Ha elkezdünk számolgatni, tisztán láthatjuk, hogy van logikája a dolognak, hiszen az elhasználódás, a kopó alkatrészek cseréjének közeledő esedékessége és az egyre sűrűbben előforduló hibák javításai felemésztik azt a pluszösszeget, amit megspórolunk vásárláskor.

Éppen az előbb említett egyenlet az oka annak, hogy sokan törvénytelen eszközökhöz fordulnak, hogy felverjék az árakat. Egy kis odafigyeléssel persze a legtöbb csalót ki lehet szűrni. Ennek érdekében az első dolgunk az autó állapotának felmérése, kezdve az utastérrel. Egy szétült ülés, elkopott kormány, pedálok vagy váltógomb bizony árulkodó jelek lehetnek, még ha sok helyen inkább cserélik is őket, ugyanis rendeltetésszerű használat mellett ezek a jelenségek sokáig elkerülhetők. Egy középkategóriás négykerekű esetében például joggal feltételezzük – persze kivételekkel mindig találkozhatunk – azt, hogy több mint évi 5-10 ezer kilométert használták, tehát egy gyors szorzás után máris gyanússá válhat némelyik eladásra kínált modell.

Még ha sokan oda is figyelnek a gyanús jelekre, egy szervizkönyv meglobogtatásával a legtöbb emberben minden kisördög hirtelen elillan, mondván: ez szentírás. Szervizkönyvet beszerezni nem lehetetlen feladat, ahogyan pecséthez is könnyedén hozzájuthat bárki bármelyik nyomtatványszaküzletben. A maradék pár tollvonás pedig már szinte semmi. Hiába tehát a papír, nagyon fontos, hogy más módon is utánajárjunk az igazságnak, például egy szakszerviz véleményének kikérésével, illetve az autó adatainak lekérésével, ami ugyan pénzbe kerül, de ennyit megéri áldozni a biztonságra, igaz, sokszor spórolhatunk már csak azzal is, ha felhívjuk azt a szalont, ahol az autót szervizelték. Ha újabb autóról van szó, még csak ennyit sem kell tenni: az online szerviztörténetnek köszönhetően az alvázszám ismeretében bárhol utánajárhatunk az adott autónak.

Létezik más lehetőség is, hiszen 2012 januárja óta a kilométeróra állását hivatalból rögzítik az okmányirodában, amennyiben változás történik a tulajdonos vagy az üzembentartó személyében, illetve műszaki vizsga után a közlekedési hatóság által. Ezeket az adatokat szintén le lehet kérni 1250 forintért, de sajnos csak levélben vagy személyesen, akármelyik okmányirodában. Ez egy pozitív kezdeményezés, azonban még éveket kell várni arra, hogy az autók nagy része szerepeljen majd ebben a nyilvántartásban, az esetlegesen fennálló jogellenességekről nem is beszélve.

Érdemes még pár szót szólnunk a gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisításának jogi következményeiről. A 2012-es büntető törvénykönyvben ugyanis az előbb említett néven külön paragrafusként szerepel ez a bűncselekmény. „348. § Aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” Ebből tehát könnyedén egyértelművé válhat, hogy bár sokan még most is előszeretettel űzik ezt a foglalkozást, bizony a törvény előtt pórul járhatnak.

Vannak persze különböző jogi problémák, hiszen a gyakorlatban nehézkes a bizonyítás, sokan inkább elkerülik az esetleges pereskedéssel járó költségeket és problémákat, pedig a büntetőjogi következményeken kívül a pórul járt vásárló polgári jogi úton kártérítést is követelhet. Az egy évben maximalizált szabadságvesztés szintén ijesztőnek hat, azonban még ha sikerül is bizonyítani az elkövetést, valószínűleg csak egy pénzbüntetés lesz a vége.

Összefoglalva tehát azt tudjuk tanácsolni, hogy aki használtautó-vásárlásra adja a fejét, az amellett, hogy utánajár a kilométeróra-állásnak, mindenképpen vizsgálja meg az autó műszaki állapotát, hiszen ahogyan már az előzőekben is említettük, egy karbantartott járművel akkor is jobban járhatunk, ha az jóval többet futott.

Az írás cikkünk kivonata. A teljes anyag ezen a linken érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.