Gyorsulás 2 G-vel, száguldás 1600 km/h-ig

A sebességrekordok hajszolása egyidős az autózással és nem kisebb ívű pályát írt le.

Szabó Péter
2014. 06. 04. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg is érvényes és egyben első szuperszonikus, azaz hangsebesség feletti rekord a Thrust SSC nevéhez fűződök, amely Andy Green vezetésével 1997-ben 1228 km/h-s átlaggal száguldott egy mérföldön keresztül. 18 évre rá, egészen pontosan 2015-ben szeretné ezt a földbe döngölni a Bloodhound SSC csapata, amely a héttonnás, rakéta hajtású lélekvesztőt egészen 1600 km/h-ig tervezi felgyorsítani Dél-Afrikában, a Hankskeen sóstó medrében.

A számítógépes kalkuláció alapján erre minden esélyük megvan és ezúttal már videón láthatjuk, hogy mekkora elánnal feszül majd a „Véreb” a hámba. Összesen alig 20 kilométer áll rendelkezésre a mutatványhoz: ennyi idő alatt kell felgyorsulni 1600 km/h (azaz 1000 mérföldes tempó) fölé, egy mérföldet megtenni, majd megállni.

 

A rakétahajtás igazán nagy tempóra született, de az „alacsonyabb” sebességi régiókban sem kell félteni a Bloodhound SSC-t: 400 km/h-ra például 22 másodperc alatt gyorsul fel. Csak összehasonlításképp: a legizmosabb Bugatti Veyron erre 25 szekundum alatt képes, az egyszeri Koenigsegg One:1 pedig állítólagosan a csúcstartó 20 másodperccel. A 30. másodperc után – úgy 550 km/h-nál – indul be az igazi tűzijáték: a második rakéta is beröffen, a szabadesés kétszeresével katapultálva a rekorder négykerekűt célja felé.

Csak hogy képben legyünk: míg egy átlagos személyautó közúton közel ideális körülmények között padlóféken 1 G-vel lassít, a Bloodhound SSC ennek kétszeresével gyorsít – 800 km/h felett. Ennek hatására a 43. szekundumnál átszakítjuk a jelenleg érvényes sebességi rekord határát és egyben a hangsebességet is, a száguldás viszont nem ér véget: itt még 1 G-vel gyorsulhatunk. Az 51. másodpercben érjük el az 1600 km/h-s megcélzott tempót. Ám ezzel a nehéz részén még nem vagyunk túl. Meg is kell állni, a legtöbb baleset pedig ilyenkor történik: fékezéskor a súlypont az orrba tolódik, 3 G feletti lassításra számíthatunk, és bármilyen nem kívánatos kimozdulás vagy úthiba kibillentheti egyensúlyából a héttonnás szörnyeteget.

Éppen ezért nagy tempónál a légellenállás lassítja az autót, majd 800 km/h alatt következik a légfék (azaz egy ejtőernyő), a jármű hátsó traktusát is terhelve, másodpercenként 104 km/h-val mérsékelve a sebességet. A tárcsaféket a nem kívánatos átterhelődés miatt a rekordkísérlet szempontjából jelentéktelennek tűnő 320 km/h-nál kezdheti el működtetni a pilóta.

Elméletben talán ez egyszerűnek hangzik, de a valóságban rengeteg kockázatot rejt magában a száguldás. Éppen ezért fokozottan drukkolunk a Bloodhoundnak és természetesen a rekorddöntés újabb fejleményeiről is beszámolunk majd. S hogy a pilóta ki lesz? Még egy őrültet nem lehet találni erre a feladatra, úgyhogy ezúttal is Andy Green vállalkozik az elméletben lehetséges lehetetlen küldetésre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.