Az alaphelyzet már jól ismert: az 1959-es forradalom után a kormányzat jóformán lehetetlenné tette új jármű vásárlását, így mind a mai napig az 50-es években odakerült klasszikusok szolgálják a kommunista ország (avagy saját olvasatukban: „független és szuverén szocialista munkásállam, egységes és demokratikus köztársaság formájában megszervezve”) lakosait.
Az idei év lett volna a nagy fordulópont: januártól ugyanis szabad és engedélyezett az új járművek kereskedelme. A statisztika ezt nem türközi: mindössze 50 autó és 4 motorkerékpár talált gazdára a 11 nemzeti kereskedés valamelyikében. Ez persze nem a kereslet oka, inkább a kereskedelem vaskos felára a ludas. Az eladott járművek átlagára körülbelül 5 millió forint, ám egy átlagos kubai munkás havi 4500 forintnyi valutát visz haza.
Emellett az autók árai a csillagos eget érik el: egy Peugeot 508 például több mint 50 millió(!) forintba kerül odaát, de egy használt, 2005-ös Renault-ért sem átallnak ötmillió forintos összeget kérni. Bár kétségtelen, hogy az autókedvelők számára nagyon is érdekes Kuba utcaképének négykerekű oldala, de azért hosszabb távon örülhetünk, hogy itt, Magyarországon nyílik esélyünk a volán megmarkolására.