XF, kicsiben: Londonban mutatkozott be a Jaguar XE

A Jaguar Land Rover egyre erősebb jelenlétet építene ki a piacon.

Csizsek Ádám
2014. 09. 10. 5:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami eddig hiányzott az ugró macskákból, azt most az XE bemutatásával pótolja a gyártó. A 3-as BMW és a Mercedes-Benz C osztály ellen ringbe szálló prémium-középkategóriás, hátsókerék-hajtású szedán nemzetközi premierjére tegnap este Londonban került sor, az első nagy találkozás pedig az októberi párizsi autószalonon lesz.

Nagyon jól eltalálta az XE-t a gyártó: az arányok kellemesek, az összkép pedig bizonyos színekkel és felnikkel sportossá, másokkal elegánssá varázsolható. Szép részlet a kupésan ívelő tetővonal és a rövid far, ennek ellenére kiválóan érvényesül a hamisítatlan szedánforma. A britek ezúttal az ingolstadtiak elveit követve az uniformitás ösvényére léptek, azaz az XE a nagyobb XF szinte minden jellemvonását örökölte, aminek következtében messziről akár össze is téveszthető a két modell.

Persze a részleteket, így a hűtőmaszk, a fényszóró vagy épp a hátsó lámpa kialakítását alaposabban vizslatva egyértelmű különbségekre bukkanunk, de a tervezők célja nyilván az volt, hogy az előkelőbb modell miliőjét örökölje az alacsonyabbra pozicionált testvér. „Az volt a célunk, hogy izgalmas, dinamikus formatervet hozzunk össze, amely egyértelműen komoly autóként tünteti fel az XE-t. A hátratolt utaskabin és az atletikus forma révén az XE szinte álló helyzetben is száguld. Erőteljes hasonlóságok fedezhetőek fel az F-Type-pal, ami kiemeli a szürke autók sorából” – mondta Ian Callum, a Jaguar vezető formatervezője az újdonságról.

Az utasteret ugyancsak az F-Type ihlette, ami leginkább a műszerfalon ütközik ki: a jellegzetesen két csőbe húzott órák is innen származnak, de már egy teljesen új információs és multimédiás rendszer áll rendelkezésre, ami nagyon égető és fontos lépés volt a gyártó részéről. A régi, lassú, sok ponton logikátlan rendszert a 8 hüvelykes, érintőképernyős InControl nevű utódra cserélték. A Jaugar állítása szerint lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy az Android- vagy iOS-rendszerű okostelefonjuk alkalmazásait használhassák a számtalan egyéb funkció mellett. Ezek közé tartozik a mind a hét napra előre beállítható klímaberendezés is.

Az XE az első olyan Jaguar, amely a gyártó új, moduláris platformjára épült. Ez a platform lehetővé tette, hogy a mérnökök a kocsitest esetében mintegy 75 százalékban alkalmazzanak könnyű alumíniumot az acél helyett; alumíniumból van a motorháztető, a tető, a hátsó sárvédők és az ajtók, a padló hátsó eleme és a csomagtérfedél pedig hagyományosan acélból készült.

A könnyű anyagoknak és az új platformnak köszönhetően az XE a valaha épített legkönnyebb, legmerevebb és legkisebb légellenállású (cd: 0,26) Jaguar szedán. Példának okáért a nehéz, háromliteres, kompresszoros V6-os benzinmotorral szerelt XE S is mindösszesen 1437 kilogrammot nyom. Az XE emellett az első olyan Jaguar, amely a hatékonyság érdekében elektromos rásegítésű szervokormánnyal érkezik. Az első futóműnél MacPherson-, hátul kettős keresztlengőkaros megoldással éltek a mérnökök. A típus a magasságtól eltekintve valamivel túlnövi a legnagyobb rivális 3-as BMW-t, hiszen 4672 milliméter hosszú, 1850 milliméter széles és 1416 milliméter magas, tengelytávolsága 2835 milliméter.

Az új platformhoz új motorcsalád dukál, amit a Jaguar az Ingenium moduláris motorok révén valósít meg az XE-ben. Az első fecske a négyhengeres, kétliteres turbódízel lesz, amelynek 163 lóerő teljesítménye és 350 newtonméter forgatónyomatéka mellé 3,8 literes fogyasztást és 99 g/km szén-dioxid-kibocsátást ígér a gyártó. A másik nyilvános hajtáslánc az XE S háromliteres, V6-os, kompresszoros benzinmotorja, amely 340 lóerő leadására képes. A hathengereshez nyolcfokozatú automata váltó kapcsolódik, amellyel mindösszesen 5 másodperc alatt gyorsulhat százra az újdonság, a csúcssebességet elektronika limitálja 250 km/h-ra. Természetesen a motorpaletta ennél szélesebb lesz, de a későbbi erőforrások bejelentése csak a párizsi seregszemlén várható. Egyébként a nyolcgangos automata mellett bizonyos hajtásláncokhoz elérhető lesz a hatfokozatú kézi szerkezet is, azonban erről még nem közöltek információt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.