Aranyat ér – Citroën DS3 1.6 BlueHDi 120 teszt

A Citroën részéről óriási húzás volt a DS sorozat feltámasztása: a prémium termékeket nagy örömmel fogadták.

Vajda János
2014. 10. 26. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kérdés, hogy a DS modellpalettán belül a legkisebb DS3 aratta a legnagyobb sikert, és a vásárlók mellett a szakma is kedveli és elismeri a kis ékszerdobozt, ami bizony nagyon sok vásárlót hódított el más márkáktól. Eddig több mint 300 ezer példány talált gazdára a C3 alapokra épített csinos prémiumtermékből, azonban négy év eltelte után elkerülhetetlen volt a vérfrissítés.

A legnagyobb változások röviden összefoglalva a következők: egy új, opciós gyöngyházfehér szín, friss alufelnik, friss arculatot kölcsönző xenon-LED fényszóró, Active City Brake nevű automata városi vészfékező rendszer, belül pedig új díszbetétek, s egy opcionális tolatókamera jelzi az aktuális modellévet. Technikai fronton a legnagyobb újdonság a PSA konszern 1,2 literes, háromhengeres turbós benzinmotorjának a megjelenése, ami a DS3-ban 110 lóerővel kecsegtet. Továbbá átdolgozták a tervezők az 1,6 literes dízeleket is: mindkét szinten EU6-osok lettek (SCR-katalizátort kaptak), s néhány lóerőt, illetve Nm-t is „felszedtek”.

A nálunk járt tesztautó divatos padlizsánszínű fényezésével hívta fel magára a figyelmet, s az új, szépséges első lámpák valóban megteszik hatásukat: nem csak remekül világítanak, de feltűnőek is, és kitűnően rímelnek a 3D-hatásukkal egyedülálló hátsó lámpatestekkel – különlegességük a sok-sok DS-feliraton kívül, hogy az indexelés úgynevezett „futófénnyel” történik, ami kétségtelenül prémiumérzetet kölcsönöz a francia járgánynak. Mindezeken felül fekete színű tető és tükrök, valamint elegáns 17 colos könnyűfém kerekek fokozták a tesztre kapott DS3 megjelenését, ami ilyen formában még a világ legnevesebb operaházai előtt is megállta volna a helyét.

A tökéletes összhatás érdekében belül relatíve jó áron kínált (250 ezer forintba kerülő) bőrkárpitozással tündökölt az ékszerdoboz, ami vélhetően nem valódi bőr, cserébe viszont tetszetős – bár azért hozzá kell tenni, hogy a teljesen fekete belső a fekete zongorabetétekkel meglehetősen komor volt, egy sötétbarnás színárnyalat sokkal elegánsabb képet festett volna.

A jól ismert, és a frissítés során lényegében érintetlenül hagyott utastérhez túl sok hozzáfűznivalónk nincs: az anyaghasználat és az összeszerelési minőség példás, ötletes a kesztyűtartó bemélyített kialakítása, ami hátul korrekt helykínálatot tesz lehetővé, így egyedül a kissé nehézkes hátrajutás okozhat bosszúságot a második sorba kényszerülők számára. A csomagtartó szintén a divatkategória egyik legjobbja, s külön öröm, hogy a padlószint alatt hasznos mankókerék kapott helyet. Belül egyedül a feláras tolatókamera jelezte, hogy már a frissített modellben foglalunk helyet, ami szép képpel könnyíti meg a manőverezést. Kár, hogy kizárólag az eMyway navigációs rendszerrel együtt kérhető, amire már nagyon ráférne egy vérfrissítés.

Tesztautónk motorházteteje alatt a franciák átdolgozott 1,6 literes blueHDi egysége dolgozott, ami 102 lóerővel és 254 Nm-rel is elérhető, azonban nekünk az izmosabbik, 120 lovas és 285, sőt túltöltéssel átmenetileg akár 300 Nm-t mozgósítani képes verzió jutott. A blueHDi-k különlegessége, hogy minden változatuk teljesíti a szigorú EU6-os károsanyag-kibocsátási normát.

A franciák gyakorlatilag változatlan menetteljesítményeket ígérnek, a fogyasztás tekintetében pedig azt írják, hogy mintegy 2 decis csökkenésre számíthatunk, ami azt jelenti, hogy 3,8-ról a gyári vegyes norma szerint 3,6 literre csökkent a csúcsdízel étvágya. Jelentjük, mi ebből semmit nem tapasztaltunk, hiszen nálunk egyazon fogyasztási körön decire ugyanannyit evett az újdonság, mint az előző e-HDI, ráadásul a menetteljesítmények tekintetében is döntetlent hirdethetünk. A fogyasztás persze így is szuper, hiszen autópályán és városban akár 5 liter alatt, országúton 3,5 liter körül, vegyesben pedig 4,5-5 literből ki lehet jönni, de ezt az előd is tudta.

A menetteljesítmények tekintetében a 120 lóerős motor több mint elegendő, igazán fürgén lép a kis DS a teljes fordulatszám-tartományban. A rugalmasságnak hála ritkán kell a váltóhoz nyúlni, de ha többet kellene, azt sem bánnánk, a hosszú áttételezésű hatfokozatú szerkezet ugyanis remekül kapcsolható.

A DS3-ban nem csupán a váltogatás, de a vezetés is élmény: a kormányzás jó, a feszes futómű pedig szintén mosolyt csal a sofőr arcára a szerpentineken. A DS ráadásul nem csak közvetlen, de gyors is, amiben a peres és kitűnően tapadó Michelin Pilot Exalto 17 colos abroncsok is jelentős szerepet játszanak – a francia gumik mind szárazon, mind pedig nedves útburkolaton ritka jól teljesítettek. A feszes csillapításnak persze megvan a maga hátránya is, így rossz úton rázós élmény a kis Citroënben utazni; kár, hogy az opciós listán nem találunk egy kényelmesebb hangolású futóművet, aminek a nyugodtabb stílusú vásárlók biztosan örülnének.

Az újdonság árcéduláját sajnos rossz szájízzel vizslattuk: konstatálnunk kellett, hogy euróárfolyam alakulása ide vagy oda, a kis prémium francia bizony jelentős mértékben megdrágult. Míg két éve 6,1 millió forint volt az indulóára az e-HDI motorral, addig az új 120 lovas BlueHDi-vel most már minimum 7,1 milliót kóstál. Persze ebben benne van az is, hogy a csúcsdízel kizárólag a legmagasabb, „Sport” felszereltséggel kérhető, azonban így is marad még hely az extráknak, amit a tesztautó közel 8 milliós ára is bizonyít. A DS3 pedig hiába teljesít összességében remekül, ennyi pénzért egyszerűen túl drága. A kínálat tuti tippje a PureTech limitált széria a 82 lovas, háromhengeres, 1,2 literes szívó benzinessel, ami kimondottan jó felszereltséggel már 4 millió forintért megkapható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.