Csak 7 másodperc az élet – Renault Clio RS-teszt

Behunyom a szemem, lassítva peregnek előttem a másodpercek... 7 telik el, amíg belenyal a mutató a 100-ba.

Csizsek Ádám
2014. 10. 22. 5:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs más dolgom, csak leugrok a fékről és elszabadulnak a paripák, a Dunlop abroncsai mélyen belemarnak az aszfaltba: megkezdődik a vágta. Intenzív és mélyen ható élménysor fut végig rajtam, amiben gyakorlatilag minden ott rejlik, aminek lennie kell: gyorsulás, amely a remek oldaltartással bíró sportülésbe szorít, a hang, amely tökéletes aláfestést nyújt a sebesség fokozásához és temérdek apró figyelmesség. A fordulatszámmérő néhány szempillantás alatt a vörös zónáig kúszik, én pedig bal lábammal a padlót tiprom, miközben ugyanúgy hiába nyúlok a két ülés közé, a Clio RS ugyanis önmaga váltogatja a fokozatokat.

Menny és pokol gyors egymásutánja ez, hiszen a meseszép üvegpalota egy pillanat alatt válik semmissé. Hiába a temérdek remek inger, ha egy apró homokszem kerül a fogaskerekek közé és teszi tönkre a kiválóan működő szerkezetet. Az, amit nyers vezetési élményen értünk, nem más, mint a gépiesség és a fejlődő technika harmonikus egyvelege – egy nehezen fenntartható egyensúly, amely bizony a legkisebb eltérés hatására is kibillenve vezet a csalódáshoz. A gépészkedés élményét azonban manapság kezdik kivenni a sofőr kezéből még a tradicionális sportautók gyártói is, persze nem céltalanul.

Hiszen az oly remek PDK nélkül a legújabb 911 sem lenne kerek egész, és a szuperautók java is a kézi váltónál sebesebb gyorsulást biztosító automata szerkezettel készül. Egy olyan pirula ez, amit lassan, de biztosan és az előnyöket megértve kezdenek lenyelni a rajongók is. Az már közel sem meglepő, hogy a Volkswagen Golf GTI vagy a testvér Seat Leon Cupra R kínálatában ott szerepel a gyors kapcsolásokat lehetővé tevő DSG, azonban a Clio RS (tulajdonképpen R. S. – azaz Renault Sport) mindeddig keményvonalasként szívómotorral és kézi váltóval érintette meg a dinamikus modellek után áhítozó közönség szívét.

Ezúttal azonban más a helyzet, a kis kategóriában egyedüliként kizárólag automatával érhető el a turbómotoros sport Clio, amely épp emiatt egy egészen más, de végiggondolva teljesen érthető irányt próbál képviselni. A korábbi, nyers generációkkal ellentétben egyszerűen a trendeknek megfelelve állította össze legfrissebb sportgépét a Renault, amely más szempontból ugyan, de parádésra sikerült. A szívómotor leváltása 100 százalékosan érthető a Renault részéről, hiszen az emissziós normákat a többiekhez hasonlóan a franciák is csupán feltöltött erőforrással képesek elérni.

 

A sokak szerint szentségtörésnek minősülő, kizárólagos automataváltó érkezése viszont meglepő volt a teljes autós média számára, ellenben bizonyos szempontból érthető és megérthető lépés a franciáktól. Ráadásul bizonyos tekintetben az EDC még hangulatot is tud barkácsolni, némiképp feledtetve a kézi váltó hiányát. Sport és RS-módban markáns gázfröccsökkel kapcsolgat vissza, míg a kormány mögé elhelyezett, méretes váltófülek sokak számára elérhető közelségbe hozzák az autóversenyzők vagy épp a Forma–1-pilóták világának egy darabkáját. Amennyiben pedig képesek vagyunk az autó ezen elemétől elvonatkoztatni, igazán élménydús magra bukkanhatunk. A Cup futóművel felvértezett, Monaco GP csomagos Clio RS ugyanis fenomenális élményt tud nyújtani, bizonyítva a benne rejlő potenciált.

A 7 másodpercen belüli 0–100-as sprint már önmagában is tekintélyt parancsoló szám, nemrégiben még az egy kategóriával nagyobb sportkompaktoknak is becsületére vált volna a 6,7 szekundumos gyorsulás, ami mellé valóban élvezetes hangaláfestést produkál a 200 lóerős turbómotor, valamint a jól megkonstruált kipufogórendszer párosa. Mély bugyborékolás alul, kíméletlen süvítés felül – a hatás garantált, sőt, a gáz elvételével ropogás-durrogás csal még szélesebb mosolyt a vezető arcára.

A legörömtelibb azonban minden kétséget kizáróan a cup futómű. Az RS mennyei kanyartempót enged, úgy, hogy közben a komfortról sem kell lemondanunk. Persze keményebb és feszesebb egy átlagmodellnél a legvérmesebb Clio, de a hétköznapi használatban sem zavaró a futómű sportossága, s az utastérben sem zörögtek a műanyagok kárpitok a sok rázkódástól.

 

A kanyarokban pedig egyenesen elképesztően kapaszkodik a franciák büszkesége, míg a hátsót leginkább a gáz elvételével vihetjük táncba. A mókához azonban nélkülözhetetlen az RS gomb használata, amely elsőre Sport módba vált, majd hosszabb nyomás hatására a menetstabilizátort és kipörgésgátlót kiiktatva az RS-üzemmódba jutunk.

A betonbiztos, de akarattal játékos futómű mellé határozott nyomáspontú fék és kissé plasztikus, de közvetlen és pontos kormánymű jár, amelyet a 200 lóerő nyomán érdemes két kézzel markolni. A kisautóhoz mérten nagy teljesítmény az elektromos differenciállal kombinálva kiváló menettulajdonságokkal ruházza fel a modellt a kanyarból kifelé jövet. Egyedül a váltó az, ami miatt fekete pöttyöt érdemel a fehér élménygép. Becsületére legyen, hogy az élményfaktor kihasználása nélkül egészen baráti étvágyra bírható a hatgangos váltóval társított turbómotor, ugyanis országúton 6 liter körül abrakol, míg városban 8-8,5 litert, autópályán ugyancsak 8 litert gurít le a torkán.cuz

A Clio RS 7 millió forinttól hozható el, amit sokkal már nem fokozhatunk: a bőrt, az ülésfűtést és a navigációs rendszert megrendelve, valamint a tolatókamerát és a kötelező Cup csomagot bepipálva épp 8 millió fölé billen az ár, azonban józan válogatással 7,5 millió alatt marad az összeg. Az Opel már nem árusítja a Corsa OPC-t, amely csupán a drágább Nürbugring csomaggal veheti fel a versenyt a franciák újdonságával. Azonban a 180 lóerős Ford Fiesta ST rendelkezésre áll, méghozzá sok-sok élményt garantálva, kézi váltóval nagyjából egymillióval olcsóbban kelletve magát. Persze nem véletlen a differencia, hiszen a Ford portékája nem tartalmazza a költséges automataváltót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.