Ötputtonyos: az új Skoda Fabia Combi bemutatkozik

A párizsi autószalon hajrájában a Skoda közzétette a fotókat a Fabia új generációjának kombi változatáról is.

Szabó Péter
2014. 10. 03. 5:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A formai és a műszaki alapokat is megőrizte. Ennek ellenére a lemezek alatt találunk jócskán újításokat. A Rapiddal megindított és az Octaviával folytatott formákkal számolhatunk a Fabia esetében is, igaz, esetében talán a korábbi modell arányainak megtartása jobban érződik, de az éles vonalak és a karakteresebb fényszórók így is frissességet kölcsönöznek a típusnak. Nem csoda az óvatosság: az Octavia után eddig a Fabia a márka második legnépszerűbb típusa, a széles ízléskört pedig radikális nézetekkel nem lehet kiszolgálni, így az eddigi recept dominál a kisautó harmadik generációjánál is.

A sarkos törésekkel megáldott kisautót elődjénél jobb kiállással vértezték fel a formatervezők, amit hatalmas, 90 mm-es szélesítéssel és 30 milliméterrel alacsonyabb felépítéssel próbáltak elérni, míg a hagyományos kivitel hossza a maga 3,99 méterével közel változatlan.

A kombi erre kínál rá 4257 milliméteres adatával – a 10 mm-es gyarapodás egyébként a lökhárítók átformálásából ered. Ennek megvan a maga oka: érdekesség, hogy nem a könnyebb, új generációs MQB moduláris platformra épül az újdonság, hanem a korábbi generáció PQ25 névre hallgató, továbbfejlesztett architektúrája adja majd az alapokat, amely így immár PQ26 elnevezést visel. Miközben ez változatlan, a karosszérián és az egyes részegységeken, így például a hajtásláncokon sokat csiszoltak a fejlesztők, nem utolsó sorban a tömegcsökkentés irányába hajolva: ennek eredménye az átlagosan 63 kilós fogyókúra.

Az utastérben is tetten érhetjük majd a modellváltást, még ha a Skodánál megszokott logikus és letisztult elrendezés meg is marad az autóban. Abban szinte biztosak lehetünk, hogy a térkihasználáson is javítottak a mérnökök, amit a hagyományos verzió esetében a kategória legnagyobb, 330 literes csomagterével támasztanak alá a gyáriak. Ez sem tűnik kevésnek, de a kombi erre alaposan rákínál, alaphelyzetben 535 liternyi teret adva a pakkoknak. Ezt az ülések ledöntésével akár egészen 1,5 köbméterig fokozhatjuk.

Ahogyan a Skoda többi modelljében, úgy a Fabia drágább verzióiban is elérhető lesz az érintőképernyős Mirror Link rendszer, de a kínálatban megtaláljuk a panorámatetőt, a kulcs nélküli rendszert, vagy épp a tolatókamerát is. Erőforrások terén újítanak a legtöbbet a négykerekűn, ami főleg a hatékonyság terén lesz tetten érhető: a hasonló teljesítményű verziókkal összevetve átlagosan egyliteres üzemanyag-megtakarítást tapasztalhatunk.

A belépőszintet a Citigóból érkező háromhengeres egyliteres jelenti majd, melyet mind 60, mind pedig 75 lóerős változatban megkaphatunk majd. Az erősebb benzines a konszern 1,2 literes turbósa lesz majd, 90 és 110 tagú ménest mozgósítva. A korábbi 1,6 literes dízeleket még takarékosabb háromhengeres 1,4 literesek váltják, 75, 90 és 105 lóerővel. Minden kivitelhez szériában jár majd a start/stop rendszer és az összes erőforrás megfelel az EU6-os károsanyag-kibocsátási normáknak.

A takarékosságra kihegyezett GreenLine verzió mindössze 3,1 literes gyári átlagfogyasztással kecsegtet. A Fabiák kizárólag elsőkerék-hajtással lépnek piacra, ám a tapadást elektromosan imitált differenciálzár fokozza. A manuális váltók mellett pedig a négyhengeres benzinesekhez és a csúcsdízelhez hétsebességes DSG automata is rendelhető lesz.

Az alapverzió esetében a 63 kilogrammos fogyókúrának köszönhetően 980 kilogrammos üres tömegre számíthatunk az új Fabiánál, melynek felfüggesztése nem változott (elöl MacPherson, hátul torziós rudas). A gyáriak nagyobb hangsúlyt fektettek a variálhatóságra is, így egyelőre RS változat nem készül majd az autóból, a Monte Carlo csomag segítségével – mely minden hajtáslánchoz elérhető lesz – sportossá varázsolhatják a vásárlók a Fabiát, ráadásul akár 15 milliméteres ültetést is kérhetünk a kisautóhoz.

Az újdonságok gyártása már elkezdődött. Az első modelleknek már megvan a helyük: hivatalosan a holnap kezdődő párizsi autószalonon rántják le a leplet a legújabb Fabiáról, ahol az alsó-középkategóriás modell jó pár verzióban jelen lesz. Az októberi debütálást követően nem sokkal, vagyis még az idei évben a kereskedelmi forgalomban is megjelenik az új Skoda Fabia és Fabia Combi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.