Tűzijáték a Volvótól: új csúcs literteljesítményben

A literteljesítményt napjainkban egyre feljebb srófolják a gyártók, ezúttal a Volvo varázsolt.

Csizsek Ádám
2014. 10. 11. 11:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a Mercedes–Benz kétliteres, turbós négyhengeresénél azt hittük, itt a csúcs, de a 180 lóerős literteljesítményű motor fölénye nem tartott sokáig. A franciák a felhúzott 1.6 THP-vel támadnak, míg a Volkswagen a csúcs-Golfba épített, 400 lovas kétliteressel pályázott a rekordra – lehet, hogy mindhiába? A Volvo Triple Boost technológiájával felvértezett Drive-E benzinmotor ugyanis szériában soha nem látott teljesítményt ígér egy kétliteres, négyhengeres benzinmotorból kipréselve.

A 450 lóerő leadására képes újdonság nem csupán a literteljesítmény versenyében indulhat az aranyéremért, magát a downsizing elvet is ünnepli. A svédek olyan technológiát alkalmaztak a fejlesztés során, amilyet szériamotorok esetében még nem igazán láthattunk. A feltöltésről két, párhuzamosan üzemelő feltöltő gondoskodik, míg a turbólyuk elfedésének feladatát egy elektromos meghajtású kompresszora bízták a mérnökök. Utóbbit ráadásul nem is úgy valósították meg a Volvo szakemberei, ahogy azt elvárnánk: az elektromos kompresszor ugyanis nem a motorba préseli a levegőt, hanem a két másik turbót hajtja meg azokban a pillanatokban, amikor a szükséges töltőnyomás előállításához nem áll rendelkezésre elegendő kipufogógáz.

Az üzemanyagrendszer ugyancsak csúcstechnikával készült, 250 baros nyomáson üzemel. A gyártó szerint az eredmény lenyűgöző, az egyturbós motorokhoz képest a turbólyuktól megváló új erőforrás sokkal dinamikusabb, rugalmasabb lett. A Volvo olyan beszállítókkal dolgozott együtt, mint a Denso, az AVL vagy a Polestar, így nem meglepő, hogy a versenypályáról ismert megoldások is szerepelnek a motoron.

„Mindenekelőtt a kompakt méretet emelném ki, ami az első-hátsó tengely közötti súlyelosztáson is javít, alacsonyabb a súlypont, minek eredményeképpen jobban és élvezetesebben vezethető az autó, akár utcai, akár versenyautóról van szó” – mondta Mattias Evensson a Volvo Polestar Racing versenymotorjaiért felelős vezetője. Egyelőre nincs szó arról, melyik modell kaphatja meg a brutális literteljesítményű motor végleges, széria verzióját, azonban egyértelmű, hogy az új XC90 és az S80 motorházteteje alá kívánkozik a megoldás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.