Úgy tűnik, valóra válik víziónk a hajtásláncokról. Néhány éve azt állítottuk, hogy a jövőben egy-egy autógyártó palettájában alapvetően csak egy-két erőforrás lesz, amelyet 100-tól akár 400 lóerőig kínálnak különböző teljesítményszinteken. Miért jó ez? Egyrészt nem kell a fejlesztéseket és a koncentrációt indokolatlanul több irányba megosztani, másrészt pedig egyetlen alapra koncentrálva jobban lehet tökéletesíteni az adott hajtásláncot. Az eredmény költségcsökkentés és minőségnövekedés, amely a gyártónak és a vásárlónak is előnyös lehet.
Úgy tűnik, a négyhengeres, kétliteres formátum ideális lehet a fejlődés szempontjából, a Volkswagen is ezzel kíván harcba szállni a 2020-ban újra nagyon szigorodó EU-s károsanyag-kibocsátási előírásokkal. Nem is sikertelenül: az EA288-as egység továbbfejlesztése átlagosan 14 százalékkal erősebb és hatékonyabb a márka eddigi legerősebb dízelmotorjánál, amely az új Passatban szolgáltat 240 lóerőt.
A 272 lóerős szinten már kétlépcsős, elektromosan vezérelt turbófeltöltőt, valamint 2500 bar nyomáson dolgozó piezoszelepes befecskendező rendszert találunk, amelynek változtatható szelepvezérlését is alaposan átdolgozták a mérnökök. Ennek köszönhetően pedig a kétliteres erőforrás bizony felveszi a versenyt a háromliteres, V6-os turbódízellel is, amely középtávon már csak 300 lóerő feletti verzióban lesz elérhető a konszern termékeihez.
Az új motorhoz új váltó is dukál, nem is akármilyen. A korábban már megszellőztetett tízfokozatú dupla kuplungos automata már 2016-ban gyártásba kerül, a gazdag fokozatkínálat pedig optimális működést tesz lehetővé. Az új egység a hatfokozatú, nedves kuplungos verzió továbbfejlesztett példánya és önmagában 5-15 százalékos fogyasztáscsökkenéshez járul hozzá az áttételektől függően.
Az új hajtáslánc különlegessége, hogy vitorlázáskor képes a motor teljes leállítására, majd újraindítására, amikor szükség lenne rá, ami már önmagában további deciliterekkel mérsékelheti az átlagfogyasztást – azt egyelőre nem tudjuk, hogy milyen sebességtartományban teszi ezt. A DQ511 kódnevű új váltó első verziója 550 newtonméter maximális nyomatékig képes kiszolgálni az erőforrásokat, vagyis még éppen megfelel a 272 lóerős kétliteres dízelhez is.