272 lóerős dízelmotort mutatott be a Volkswagen

A gyártó betekintést engedett a wolfsburgi boszorkánykonyhájába.

Szabó Péter
2014. 11. 13. 7:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, valóra válik víziónk a hajtásláncokról. Néhány éve azt állítottuk, hogy a jövőben egy-egy autógyártó palettájában alapvetően csak egy-két erőforrás lesz, amelyet 100-tól akár 400 lóerőig kínálnak különböző teljesítményszinteken. Miért jó ez? Egyrészt nem kell a fejlesztéseket és a koncentrációt indokolatlanul több irányba megosztani, másrészt pedig egyetlen alapra koncentrálva jobban lehet tökéletesíteni az adott hajtásláncot. Az eredmény költségcsökkentés és minőségnövekedés, amely a gyártónak és a vásárlónak is előnyös lehet.

Úgy tűnik, a négyhengeres, kétliteres formátum ideális lehet a fejlődés szempontjából, a Volkswagen is ezzel kíván harcba szállni a 2020-ban újra nagyon szigorodó EU-s károsanyag-kibocsátási előírásokkal. Nem is sikertelenül: az EA288-as egység továbbfejlesztése átlagosan 14 százalékkal erősebb és hatékonyabb a márka eddigi legerősebb dízelmotorjánál, amely az új Passatban szolgáltat 240 lóerőt.

A 272 lóerős szinten már kétlépcsős, elektromosan vezérelt turbófeltöltőt, valamint 2500 bar nyomáson dolgozó piezoszelepes befecskendező rendszert találunk, amelynek változtatható szelepvezérlését is alaposan átdolgozták a mérnökök. Ennek köszönhetően pedig a kétliteres erőforrás bizony felveszi a versenyt a háromliteres, V6-os turbódízellel is, amely középtávon már csak 300 lóerő feletti verzióban lesz elérhető a konszern termékeihez.

Az új motorhoz új váltó is dukál, nem is akármilyen. A korábban már megszellőztetett tízfokozatú dupla kuplungos automata már 2016-ban gyártásba kerül, a gazdag fokozatkínálat pedig optimális működést tesz lehetővé. Az új egység a hatfokozatú, nedves kuplungos verzió továbbfejlesztett példánya és önmagában 5-15 százalékos fogyasztáscsökkenéshez járul hozzá az áttételektől függően.

Az új hajtáslánc különlegessége, hogy vitorlázáskor képes a motor teljes leállítására, majd újraindítására, amikor szükség lenne rá, ami már önmagában további deciliterekkel mérsékelheti az átlagfogyasztást – azt egyelőre nem tudjuk, hogy milyen sebességtartományban teszi ezt. A DQ511 kódnevű új váltó első verziója 550 newtonméter maximális nyomatékig képes kiszolgálni az erőforrásokat, vagyis még éppen megfelel a 272 lóerős kétliteres dízelhez is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.