Az új Mercedes G-Code tanulmány nagyban nyit lefelé

Minden eddiginél elérhetőbb, kis crossoverrel szeretné bővíteni eddig sem csekély SUV-kínálatát a Mercedes.

Szabó Péter
2014. 11. 07. 7:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újdonság egyelőre jóval merészebb, mint a szériaváltozat, amelyet az is mutat, hogy a lemezek alá hidrogénes üzemanyagcellás hajtást álmodtak a tervezők. A cél egyértelmű: kedvező árfekvésű, vagány kialakítású, többcélú modell létrehozása, amellyel új, fiatal vásárlókat vonzanának a márkához. A Mercedes–Benz sorban hatodik SUV modelljén a jól ismert külső megoldásokat találjuk, némi csavarral fűszerezve. A végeredményben kiszúrhatjuk az AMG-GT dinamikus formáit, igaz, a meglehetősen kompakt méretek kedvessé, bohókássá teszik azokat.

A maga 4,1 méteres hosszával a G-Code 317 mm-rel rövidebb, mint az eddigi legkisebb GLA, és az 1,9 méteres szélesség is vélhetően csak a tanulmány sajátja lesz – a szériaverzió kevésbé lesz radikális ebben a tekintetben. Formailag a feketére fényezett A-oszlop valószínűleg megmarad, amely a B-oszlop hiányával együtt a tető lebegő érzetét kelti. A tanulmány lemezei alatt az új üzemanyagcellás B osztály hajtásláncának előfutára található. A 2017-ben érkező egyterű hidrogénnel üzemelő belső égésű turbómotort kap, melynek munkáját egy a hátsó tengelyen elhelyezett elektromotor segíti, összkerékhajtásúvá alakítva az alapból elsőkerekes hajtásláncot. A két erőforrás munkája több üzemmódban állítható, így közlekedhetünk kizárólag hidrogénnel, hibridként és önállóan elektromosan is. Az erőátvitelről dupla kuplungos automata váltó gondoskodik. A hatékonyságot a legújabb fejlesztésű energia-visszanyerő rendszer fokozza, az akkumulátorokat pedig hálózatról is tölthetjük.

Emellett egy meglehetősen futurisztikus megoldással is készültek a Mercedes–Benz tervezői. A G-Code úgynevezett „multivoltaikus” fényezése naperőműként elektromos energiát képes termelni, ha napfény éri, a menetszél pedig elektrosztatikus energiát gerjeszt benne, amivel tovább tölthetők az akkumulátorok. Kérdés persze, hogy ezt a megoldást mikor köszönhetjük szériában, de valószínűleg a mérsékelt fokú hatékonyság és az annál magasabb költségek következtében ez még sokáig a tanulmányok kiváltsága lesz.

További érdekességként itt is megtaláljuk az Audi által már szériába tervezett, elektromos energiát termelő lengéscsillapító- és rugórendszert, amely a futómű mozgásait kihasználva tölti az akkumulátorokat. Hogy ez összességében milyen hatótávra elég mekkora teljesítmény mellett, arról a gyártó hallgat, így messzemenő következtetéseket még nem tudunk levonni a szériagyártású, üzemanyagcellás B osztállyal kapcsolatban sem.

A G-Code szériaverziójának lemezei alatt kizárólag négyhengeres benzines és dízelmotorokat találunk majd, mindegyiket turbófeltöltéssel. A motorkínálatot a márkák együttműködései következtében a Renault-tól érkező kisebb erőforrások is bővítik, így számíthatunk egy 1,2 literes benzines turbómotor érkezésére is.

Az apró SUV megjelenését követően érkezik a GLK új generációja, amely GLC nevet, dinamikusabb vonalakat és magasabb pozicionálást kap. Ennek részeként készül majd belőle GLC 63 AMG kivitel, négyliteres, biturbó V8-assal. A frissítés során a tervek szerint az ML is új nevet kap: a GLE-re keresztelt SUV nagyon erős ráncfelvarrást kap, a későbbiekben pedig kupés jelleggel, a BMW X6 ellenfeleként is érkezik. Ezzel még mindig nincs vége: a GL helyett GLS néven érkező típus a felső kategóriában kíván érvényesülni a Range Rover és a Bentley SUV ellenében, ennek érdekében 2016-ban erőteljes frissítés érkezik.

Természetesen nem feledkezhetünk meg a jó öreg G osztályról sem, amely a klasszikus terepesek kedvelőit továbbra is boldoggá teszi, talán még jobban, mint eddig: esetében az elmúlt 35 év legnagyobb ráncfelvarrására készül a Mercedes–Benz, 2017-ben komoly változásokra számíthatunk. A gyártó új, pekingi kutatóintézetének megnyitóján bemutatkozott G-Code végső verziója már fejlesztés alatt áll, így nem lenne meglepő, ha a szériaverziót már jövőre megszellőztetné a márka, hogy az első példányok kulcsait még 2016 év elején átvehessék a leendő tulajdonosok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.